Greenaway vede viitorul cinemaului

0
0

Un mare regizor contemporan se va afla astăzi la Bucureşti, unde va susţine un masterclass şi îşi va prezenta cel mai nou film, „Rembrandt’s J’accuse“. Vizita lui Peter Greenaway deschide prima ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti EXPIFF, care se va desfăşura până duminică, la Cinema Scala.

Reputatul cineast britanic nu se află la prima vizită pe pământ românesc: el a mai vizitat ţara noastră în 2005, când a susţinut o conferinţă de presă în Bucureşti şi a deschis Festivalul de Film Anonimul, din Deltă, prin proiecţia trilogiei sale „The Tulse Luper Suitcases". Prezenţa lui Greenaway la un festival de film este însă un mare eveniment, cineastul acceptând rar astfel de invitaţii. Organizatorii EXPIFF, Fundaţia Art-Promo (director executiv al festivalului fiind documentaristul Copel Moscu), au obţinut acceptul regizorului prin intermediul curatorului Peter van Hoof, director al Festivalului de la Rotterdam, la rândul său prezent la Bucureşti în aceste zile, pentru a prezenta publicului o selecţie de scurtmetraje. De altfel, Peter Greenaway este stabilit, din 1999, în Olanda, fiind căsătorit cu o olandeză.

Programul singurei zile pe care invitatul special al EXPIFF o va petrece la Bucureşti este unul extrem de încărcat, practic Greenaway fiind aproape întreaga zi la dispoziţia cinefililor români. De la ora 14.00, la Cinema Scala, Peter Greenaway va susţine un masterclass cu tema „Cinema-ul a murit, trăiască cinema-ul", adresat atât studenţilor de la universităţile de film şi arte vizuale, cât şi publicului larg.

Regizorul va explora profundul impact pe care noile tehnologii digitale îl au asupra limbajului cinematografic şi artelor vizuale. Seara, la ora 19.00, invitatul va prezenta, la Cinema Scala, proiecţia celui mai recent film al său, „Rembrandt's J'accuse", o docudramă eseistică şi o demonstraţie abilă a forţei de manipulare a imaginii.

Depăşirea limitărilor de limbaj cinematografic şi transformarea celei de-a şaptea arte într-o veritabilă artă de sinteză (lucru dorit, de altfel, şi de avangardiştii care s-au exprimat prin cinema în deceniul 3 al secolului trecut) este una dintre intenţiile permanente ale operei lui Greenaway, iar explozia tehnologiei informatice din ultimele două decenii i-a oferit artistului un amplu spaţiu de manevră. „Cinema-ul a ajuns în situaţia plicticoasă a şahului: toate mutările au fost jucate şi nu poţi ieşi de pe tablă", spunea cineastul în vizita sa bucureşteană din 2005. Este mai bine să fie abandonat, pentru ceva cu adevărat revoluţionar, crede Greenaway. În opinia radicală a artistului, cinematograful nici nu a fost vreodată o artă autonomă, cu mijloace proprii de expresie: nimeni nu a văzut, în cei peste 100 de ani, cinema adevărat, doar texte ilustrate. Greenaway forţează un nou limbaj, un fel de metacinematograf, iar Trilogia Tulse Luper este un manifest personal în acest sens. 

Cultură


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri