Ghici cine nu vine la Venetia?
0Un mare festival poate starni interesul nu numai prin numele celor care il onoreaza, ci, deopotriva, si al celor care ii intorc spatele sau, in cazurile onorabile, care nu au putut efectua deplasarea,
Un mare festival poate starni interesul nu numai prin numele celor care il onoreaza, ci, deopotriva, si al celor care ii intorc spatele sau, in cazurile onorabile, care nu au putut efectua deplasarea, cum se spune. Nici ei, nici filmele lor. Era aproape la mintea cocosului ca Franco Zeffirelli, desi a terminat postproductia lui "Callas Forever" (turnat in studiourile Media Pro) sa nu calce pe laguna. Consilier pentru probleme de cinema al prim-ministrului Berlusconi, alaturi de care a sperat, poate, ca festivalul isi va da duhul, nu numai ca nu a acceptat sa aiba premiera mondiala la aceasta a 59-a editie, dar a fost si nedrept la adresa unor colegi de breasla, intr-un mod care, cred eu, nu-i face cinste: "Acolo se duc numai filmele iraniene si indiene", a declarat cineastul, aluzie la "Leii de aur" dobanditi in ultimii doi ani de Jafar Panahi cu "Cercul" (Iran) si de Mira Nair, cu "Casatorie in timpul musonului" (India). Din pacate, nu au putut fi prezenti - dar din cu totul alte motive - nici prieteni ai festivalului, precum Martin Scorsese cu "The Gangs of New York" sau Steven Spielberg cu "Minority Report". Cea mai mare dezamagire vine insa din partea lui "Pinocchio" al lui Benigni. Nu-i poate fi zarit nasul pentru ca, se pare, nu a avut suficienta vreme sa creasca, pe masura renumelui sau. Amintitele absente ale creatorilor tarii-gazda nu exclud candidatura italienilor chiar la trofeul suprem. Se vorbeste deja cu insistenta de Michele Placido. Vi-l mai amintiti pe capitanul Catani din serialul "Caracatita"? A devenit intre timp un regizor demn de a fi luat in seama si iata-l acum in competitie cu "Un viaggio chiamato amore" (O calatorie pe numele ei dragoste), povestea furtunoasei iubiri dintre scriitoarea Sibilla Aleramo si poetul Dino Campano, cu zece ani mai tanar decat prozatoarea feminista. Corespondenta dintre cei doi, aparuta in editura Feltrinelli (cu titlul preluat acum de film), l-a impresionat pe Michele Placido care a cumparat imediat drepturile de adaptare. Protagonista este Laura Morante, interpreta mamei din filmul lui Moretti "Camera fiului". Americanilor le-a revenit nu numai onoarea deschiderii Mostrei cu filmul Juliei Taymor "Frida", evocare a vietii pictoritei mexicane Frida Khalo; cand ai in concurs un castigator al unui Oscar pentru "American Beauty", cum este Sam Mendes, sau un multinominalizat ca Stephen Daldry pentru "Billy Elliot", este normal ca filmele lor de acum, "Road to Perdition" cu Tom Hanks, Paul Newman si Jude Law (va parasi acesta din urma Potigrafu pentru Venetia?) sau "The Hours" cu Nicole Kidman (va lasa si ea Brasovul pentru o fuga la Lido?), Julianne Moore, Meryl Streep, Ed Harris sa fie in centrul pariurilor. Dupa cum se vede, cineastii englezi veniti din teatru, ademeniti de studiourile americane, se intorc in Europa cu filme demne de marile festivaluri.