EXCLUSIV Arheologul Florian Matei-Popescu se adresează Corinei Şuteu, reclamând haosul în care se desfăşoară concursurile de la muzeele din Bucureşti
0Scurgerile din presa - lovite de ilegalitate - care s-au intamplat in cazul concursului de la Muzeul National de Istorie al Romaniei (MNIR), ca si brambureala de la Muzeul Taranului Roman - un fel de "uite concursul, nu-i concursul!" -, il fac pe cercetatorul si arheologul Florian Matei-Popescu, fost consilier al ministrului Vlad Alexandrescu, sa-i reproseze Corinei Suteu haosul inimaginabil pe care l-a introdus in cultura romana.
Din pacate, se pare ca nu va primi prea curand un raspuns de la ministreasa, sursele "Adevarul" spunand ca aceasta-i plecata, in aceste zile preelectorale, în SUA. In acest timp, doua dintre muzeele de prima marime ale tarii - Muzeul National de Istorie al Romaniei (MNIR) si Muzeul National al Taranului Roman (MNTR) - sunt lasate prada unui haos administrativ fara precedent din decembrie 1989, si mai mult, asaltului fortelor reactionare, tribaliste, nationalist-pasuniste, reprezentate de fostii directori, Virgil Nitulescu si Ernest Oberlander.
Va prezentam mai jos textul integral al scrisorii deschise adresate Corinei Suteu de catre Florian Matei-Popescu:
"În atenţia Doamnei Corina Şuteu, Ministrul Culturii
Stimată Doamnă Ministru,
Subsemnatul, Florian Matei-Popescu, cercetător ştiinţific II în cadrul Institutului de Arheologie „Vasile Pârvan” al Academiei Române, candidat la concursul de proiecte de management pentru Muzeul Naţional de Istorie a României, organizat de către Ministerul Culturii, vă aduc la cunoştinţă următoarele aspecte de încălcare gravă a legislaţiei în vigoare şi a Regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management organizat pentru Muzeul Naţional de Istorie a României:
Pe data de 29 noiembrie, la 6 zile după încheierea perioadei de depunere a proiectelor de management, stabilit prin Calendarul Concursului de Proiecte de Management pentru Muzeul Naţional de Istorie a României, managerul interimar al instituţiei în cauză, dl Ernest Oberländer-Târnoveanu, v-a adresat o scrisoare deschisă, publicată de către Mediafax, prin care vă cerea să anulaţi concursul, aflat în plină desfăşurare, invocând motive de incompatibilitate a candidaturii mele. Invocând acest fapt, managerul interimar a făcut public, în mod ilegal (încălcând prevederile OUG 189/2008, privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată prin legea 269/2009, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile OMC nr. 3872/27. 10. 2016, privind aprobarea regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management organizat pentru Muzeul Naţional de Istorie a României), faptul că participă la concursul organizat de Ministerul Culturii şi că eu sunt contracandidatul domniei sale. De asemenea, a făcut aprecieri neprincipiale legate de capacitatea mea de a conduce o instituţie publică de cultură, capacitate care putea fi decisă numai de comisia de concurs şi nu de alte persoane sau instituţii, cu atât mai puţin de către contracandidat. Scopul vădit al acestei acţiuni a fost acela de mă discredita în faţa comisiei de concurs, precum şi în faţa autorităţii organizatoare a concursului, Ministerul Culturii, respectiv de a face presiune publică în favoarea domniei sale. Vă amintesc că în momentul publicării acestei scrisori deschise, concursul trecuse de faza selecţiei dosarelor depuse pentru concursul de proiecte de management pentru Muzeul Naţional de Istorie a României, ambii candidaţi fiind declaraţi admişi. Această scrisoare deschisă a fost preluată de dl Eugen Istodor, care într-un articol publicat pe Mediafax afirmă nici mai mult, nici mai puţin că am fost unul dintre membrii comisiei de evaluare a raportului final de activitate al dlui Ernest Oberländer-Târnoveanu, ceea ce, după cum bine ştiţi, este cu totul inexact. Şi acest articol, publicat înainte de anunţul oficial al rezultatului concursului de dosare de management a avut menirea, în opinia mea, de a intimida comisia de evaluare.
Se adaugă, exact în preziua desfăşurării etapei a treia a concursului, luarea de poziţie publică a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, care a considerat că ar fi oportun să fie solidară cu demersul dlui Ernest Oberländer-Târnoveanu, trecând în plan secund orice considerent ce ţine de evidentul conflict de interese, de vreme ce domnia sa este preşedinte al acesteia. De altfel, Comisia Naţională a Muzeelor şi Colectiilor a repetat ceea ce a făcut şi în vara acestui an, atunci când a înţeles să conteste public evaluarea organizată de Ministerul Culturii şi nota de 6,80 obţinută de dl Ernest Oberländer-Târnoveanu la finalul perioadei de 5 ani în care s-a aflat la conducerea MNIR.
Mai mult decât atât, pe data de 6 decembrie, în timp ce etapa a treia a concursului, proba interviului, se afla în plină desfăşurare, dna Paula Popoiu, manager al Muzeului Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”, aflată în public, a dat o declaraţie pentru agenţia de presă news.ro, unde pe lângă faptul că face cunoscut numele meu, drept al doilea participant la concursul de proiecte de management pentru Muzeul Naţional de Istorie a României, a divulgat componenţa comisiei de evaluare.
Având în vedere derularea concursului, nu am considerat oportun să răspund public acuzaţiilor formulate de dl Ernest Oberländer-Târnoveanu, aşteptând în zadar o clarificare din partea instituţiei pe care o conduceţi. Această clarificare nu a venit. Chiar şi în aceste condiţii, nu v-aş fi trimis această scrisoare deschisă, ţinând cont de faptul că în acest moment concursul nu s-a încheiat în mod oficial, iar rezultatele publicate nu sunt cele finale.
Conform prevederilor legale în vigoare şi a procedurii de concurs, candidaţii au dreptul legal să formuleze contestaţii într-un termen ce nu poate depăşi 5 zile lucrătoare (art. 20, alin. (2) din OUG 189/2008). Numai că, din păcate, în ziua publicării rezultatelor concursului, Mediafax s-a grăbit să publice un articol prin care anunţă că dlErnest Oberländer-Târnoveanu a câştigat concursul de proiecte de managemente pentru Muzeul Naţional de Istorie a României. Or, după cum bine ştiti, pe pagina de internet Ministerul Culturii erau publicate notele obţinute de cei doi candidaţi, fără a se menţiona numele acestora, aşa cum prevăd procedurile legale în vigoare. Mă întreb, cine a făcut public faptul că nota de 8,13, obţinută de candidatul MNIR 1, este nota obţinută de dl Ernest Oberländer-Târnoveanu? În ce mod a devenit publică informaţia conform căreia candidatul MNIR 1 este dl Ernest Oberländer-Târnoveanu? De asemenea, de ce Ministerul Culturii nu a reacţionat imediat şi nu a anunţat că dl Ernest Oberländer-Târnoveanu nu a câştigat încă concursul şi că se aşteaptă perioada legală de depunere a unor eventuale contestaţii asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi desfăşurarea concursului (art. 20, alin. 1 din OUG 189/2008) şi că abia apoi se vor da publicităţii rezultatele finale şi numele candidaţilor, după ce comisia de soluţionare a contestaţiilor se va fi pronunţat (art. 20, alin. (4) din OUG 189/2008: “(4) În termen de 24 de ore de la expirarea termenului în care pot fi depuse contestaţii sau, după caz, de la data soluţionării acestora, rezultatul final al concursului, lista nominală a candidaţilor şi alte informaţii de interes public sunt aduse la cunoştinţa publică, prin grija autorităţii”). Să înţeleg că nu mai am nici acest drept, dreptul de a contesta modul de respectare a procedurii privind organizarea şi desfăşurarea concursului? Să înţeleg că dorinţa dlui Ernest Oberländer-Târnoveanu de a deveni cu orice preţ managerul Muzeului Naţional de Istorie a României este mai presus de lege? Lipsa de reacţie a Ministerului Culturii, şi a Dumneavoastră personal, în acest context este cu totul surprinzătoare, ca să nu spun dezamăgitoare!
De asemenea, mă întreb cine ar fi putut aduce la cunoştinţa dlui Ernest Oberländer-Târnoveanu numele celui de al doilea candidat la concursul de proiecte de management pentru Muzeul Naţional de Istorie a României? Cred că doar membrii comisiei de concurs sau membrii secretariatului ar fi putut face acest lucru, încălcând prevederile art. 3, alin. (5) din OMC nr. 3872/27. 10. 2016, privind aprobarea regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management organizat pentru Muzeul Naţional de Istorie a României, unde se menţionează explicit că: “Membrii comisiei de concurs şi membrii secretariatului comisiei de concurs au obligaţia păstrării confidenţialităţii informaţiilor de care iau cunoştinţă pe durata derulării concursului, potrivit legii”. Doar în acest fel, pot explica faptul că dl Ernest Oberländer-Târnoveanu, dar şi dl Virgil Niţulescu, care într-o postare de pe Facebook din data de 28 noiembrie se întreba „cum de a reuşit Florian Matei-Popescu să se califice pentru a fi admis la concurs?”, cunoşteau că îmi depusesem dosarul şi proiectul de management şi că dosarul meu de candidatură fusese acceptat, într-o etapă a concursului care nu era publică
Consider că, în acest mod, prin încălcarea regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului, precum şi a prevederilor legale în vigoare, dl Ernest Oberländer-Târnoveanu a acţionat în sensul şi a reuşit să-şi creeze un avantaj incorect şi să pună o presiune suplimentară asupra membrilor comisiei de evaluare, care oricum şi-au asumat o sarcină deloc uşoară. Cred, în aceste condiţii, că mi-a fost încălcat flagrant dreptul la o evaluare corectă, imparţială şi neinfluenţată de factori exteriori. De asemenea, consider că scurgerea de informaţii dinspre autoritatea organizatoare, Ministerul Culturii, către unul dintre candidaţi şi nu numai a încălcat în mod flagrant prevederile art. 3, alin. (5) din OMC nr. 3872/27. 10. 2016, privind aprobarea regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management organizat pentru Muzeul Naţional de Istorie a României, prevederi menţionate mai sus. Mai mult decât atât, nereacţionând la articolul publicat de Mediafax, preluat de mai multe agenţii de presă, prin care se anunţa că dl Ernest Oberländer-Târnoveanu a câştigat concursul de proiecte de management pentru Muzeul de Istorie a României, consider că Ministerul Culturii a lăsat să se înţeleagă că este o informaţie reală şi că procedura de concurs s-a încheiat, lucru absolut fals. Mă întreb în ce mod comisia de soluţionare a constestaţiilor îşi va desfăşura activitatea, în condiţiile în care Ministerul Culturii a lăsat să se înţeleagă că procedura de concurs s-a încheiat şi că dl Ernest Oberländer-Târnoveanu este noul manager al Muzeului Naţional de Istorie a României? Ne aflăm în faţa unor acţiuni concertate menite a-l propulsa pe candidatul Ernest Oberländer-Târnoveanu în această poziţie, ignorând şi încălcând toate prevederile legale în vigoare.
Cu toate că drepturile unui cetăţean de a beneficia de un concurs imparţial şi nediscriminatoriu sunt garantate prin Constituţie, în cazul meu ele au fost grav încălcate în cadrul concursului de proiecte de management pentru Muzeul Naţional de Istorie a României, organizat de către Ministerul Culturii.
Având în vedere toate aspectele semnalate mai sus, vă solicit, stimată Doamnă Ministru, să anulaţi concursul de proiecte de management pentru Muzeul Naţional de Istorie a României pentru încălcările legislaţiei în vigoare, precum şi a regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management organizat pentru Muzeul Naţional de Istorie a României, şi să invalidaţi rezultatele acestui concurs, rezultate care au fost, din punctul meu de vedere, viciate de comportamentul public al dlui Ernest Oberländer-Târnoveanu şi de scurgerea de informaţii din cadrul ministerului pe care îl conduceţi.
În condiţiile în care solicitările mele legitime nu vor fi soluţionate adecvat, îmi manifest hotărârea de a mi le apăra pe cale legală.
Cu stimă,
Dr. Florian Matei-Popescu – cercetător ştiinţific II
Institutul de Arheologie “Vasile Pârvan” al Academiei Române"