„După dealuri“, proiecţie ca în Epoca de Aur
0PROBLEME Multipremiatul film al lui Cristian Mungiu, prezentat în condiţii ireproşabile la Festivalul de la Cannes, unde a câştigat trei premii, a avut parte de o lansare lamentabilă în cinematografele româneşti, cu sunet prost şi imagine neclară.
„După dealuri", filmul care repovesteşte tragedia de la Mănăstirea Tanacu, unde o femeie a murit la o mănăstire, în urma unui ritual de exorcizare, a intrat şi în cinematografele româneşti. Producţia a avut premiera de gală joi seara, la Cinema Patria şi vineri seara, la Cinema Victoria din Iaşi. În ambele cinematografe, Cristian Mungiu a trebuit să-şi înceapă discursul cu scuze.
La Bucureşti, regizorul a criticat calitatea proiecţiei, realizată, în opinia sa, ca la căminul cultural, cu un proiector uzat fizic. Mai mulţi spectatori s-au plâns că nu au înţeles multe dintre replicile actorilor, deoarece sunt rostite cu accent moldovenesc, iar în unele scene sunetul a fost la un nivel redus.
La Iaşi, regizorul a avut parte de două proiecţii cu probleme, iar între ele s-a produs o îmbulzeală, pe care un spectator a caracterizat-o sec, în două cuvinte: „Prostie şi fatalitate".
Filmul, care a luat la Cannes premii pentru scenariu (Cristian Mungiu) şi roluri principale feminine (Cosmina Stratan şi Cristina Flutur), a rulat în avanpremieră la Vaslui şi la Câmpina, la finalul lunii septembrie. După proiecţia de la Vaslui, preotul Vasile Pârcălabu, protopopul de Vaslui, a declarat că filmul este o ruşine şi că „va aduce o imagine proastă asupra poporului român şi asupra Bisericii noastre".
La premiera de la Bucureşti, Mungiu a răspuns la aceste acuzaţii, spunând că „producţiile inspirate din realitate nu pot s-o înfrumuseţeze, pentru că nu sunt filme de propagandă". Filmul scris şi regizat de Cristian Mungiu (foto jos) este inspirat de romanele non-ficţionale ale Tatianei Niculescu Bran.

O versiune echidistantă
Regizorul de teatru Radu Afrim, care a fost la proiecţia de la Patria, a declarat pentru „Adevărul" că filmul reflectă - „şi o face magistral" - starea de confuzie şi de răsturnare a valorilor, „care a luat proporţii oribile în aceşti ani". Afrim a remarcat că biserica a profitat întotdeauna de vremurile de sărăcie şi de criză pentru a-şi confecţiona o imagine de „salvator al societăţii".
„Asta s-a întâmplat şi în cazul Tanacu. Filmul e obiectiv şi nepărtinitor. Eu chiar am crezut, văzând filmul, că acel călugăr a vrut pe bune să salveze un suflet. Ceea ce nu cred despre feţele bisericeşti mult-mediatizate ale acestor ani. Filmul este excepţional, iar rolurile fetelor sunt, cred, printre cele mai tari pe care le-am văzut în cinemaul românesc", a adăugat Afrim.
Citiți și: Filmul de Oscar al lui Mungiu, sabotat în propria țară
Regizorul de film Florin Şerban a spus că, în ciuda condiţiilor tehnice îngrozitoare ale proiecţiei, nu a plecat dezamăgit, pentru că „filmul este tulburător", iar regizoarea de teatru Carmen Lidia Vidu a mărturisit că acesta este singurul film al lui Mungiu care-i place. „Actriţele din rolurile principale, pe care le-am văzut în alte spectacole şi erau foarte slabe, aici sunt excelente. Per total, e o mare reuşită".
Actriţa Cristina Flutur, interpreta rolului principal Alina, a declarat pentru „Adevărul" că personajul pe care l-a jucat i-a dat şansa să cunoască o nuanţă a unei lumi care există deja. „Am descoperit că am mai multă putere decât credeam. Pe de altă parte, m-am gândit de multe ori că e un fel de ironie ca un personaj atât de puternic, cum e Alina, să ajungă să sfârşească aşa. E ironic, nu?", a completat Cristina Flutur.
Colega ei de platou, Cosmina Stratan, a mărturisit că a făcut „un soi de experiment" şi se bucură că s-a văzut acest lucru. „Am încercat să ajung la anumite sentimente şi emoţii altfel decât învăţasem până atunci. Am încercat să văd dacă funcţionează şi aşa şi iată că a funcţionat. A fost foarte greu să lucrez din prima la un lungmetraj, la o poveste atât de complicată - eu venită de pe băncile şcolii. A fost dificil să ţin situaţia în mână, dar am avut foarte mare noroc de Cristian Mungiu", a adăugat Cosmina Stratan. Alături de cele două actriţe, din distribuţie mai fac parte Dana Tapalagă, Valeriu Andriuţă ş.a.

Cristina Flutur (stânga) și Cosmina Stratan, cu premiile pentru interpretare, de la Cannes
„După dealuri", spre Oscar
Cristian Mungiu a plecat la Los Angeles, unde au loc câteva proiecţii pentru selecţia de la Premiile Oscar. Regizorul crede, însă, „că nu trebuie să ne facem iluzii că avem deocamdată foarte mari şanse pentru Oscar". Lungmetrajul a fost inclus printre cele 71 de pelicule considerate eligibile pentru o nominalizare la film străin, în cadrul ediţiei programate în 2013.
Iaşi: organizare scăpată de sub control
Cezar Pădurariu, Iaşi
Regizorul Cristian Mungiu a avut parte de un mic coşmar în oraşul natal, la premieră. Cinematograful Victoria din Iaşi n-a reuşit să facă faţă afluxului uriaş de spectatori interesaţi să urmărească pelicula vineri, 26 octombrie.
Iniţial, a fost gândită o proiecţie de gală dublă, de la ora 19.00 şi de la ora 21.00. Chiar şi aşa, majoritatea spectatorilor au venit de la ora 19.30, iar câteva zeci dintre ei au fost rugaţi să iasă din sală şi să aştepte următoarea difuzare.
În plus, sunetul a fost decalat de imagine, o bună parte din film, iar cinefilii rămaşi pe holurile cinematografului au făcut zgomot cât să nu se mai audă în sală. La finalul primei proiecţii s-a produs o învălmăşeală totală între cei care au ieşit şi cei care doreau să intre. „Ce-am văzut în film, vedem acum în sală. Un amestec de prostie şi fatalitate", a spus un spectator la ieşire, citat de „Ziarul de Iaşi".