Bătaie pe spectacolele lui Andrei Şerban. Biletele la „Hedda Gabler“ au fost vândute ca pâinea caldă

0
0
Scenă din "Hedda Gabler", spectacolul lui Andrei Şerban, de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj
Scenă din "Hedda Gabler", spectacolul lui Andrei Şerban, de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj

La „Hedda Gabler", jucat sâmbătă şi duminică seara în cadrul Festivalului Naţional de Teatru (FNT), lumea s-a îmbulzit şi a fost nevoie de intervenţia bodyguarzilor, deşi biletele nu erau deloc ieftine.

„Nu mai sunt de mult bilete la «Hedda». S-a vândut ca pâinea caldă, e cel mai bine vândut spectacol din cadrul Festivalului Naţional de Teatru (FNT)", îmi spune vânzătoarea de la casa de bilete a Teatrului Odeon din Capitală, când m-am dus să caut un loc la începutul săptămânii trecute.

Pe scări la Odeon, m-a aşteptat un nene, îmbrăcat într-o haină de piele, mai tuciuriu la faţă. „Vreţi un bilet la «Hedda»? Vă pot oferi unul cu 350 de lei", îmi spune. „Poftiţi?". Îi răspund siderată: „E prea scumpă pentru mine «Hedda» dvs.". Mă întorc, destul de îngrijorată, la casa de bilete. Cât a costat biletul? Nu mai mult de 74,2 lei, fiind cel mai scump din FNT, unde cel mai ieftin bilet este 15,9 lei.

De la Ibsen la Shakespeare

Regizor a două dintre cele mai „vânate" spectacole ale stagiunii trecute, invitate în două secţiuni ale Festivalului Naţional de Teatru (FNT) -„Hedda Gabler", de Henrik Ibsen, şi „Lear(a)", de William Shakespeare, Andrei Şerban (69 de ani) se află, aşadar, la actuala ediţie a FNT, care se desfăşoară în Bucureşti până pe 4 noiembrie, în centrul mai multor evenimente. Pe acoperişul Teatrului Naţional din Bucureşti s-a desfăşurat, duminică seară, un atelier al Academiei Itinerante „Andrei Şerban".

După ce s-a jucat şi aseară, spectacolul „Lear(a)", de William Shakespeare, va fi reprezentat din nou în secţiunea „De toate pentru toţi", vineri, 2 noiembrie, de la ora 19.00, în noul spaţiu numit Space Studio, situat în imediata vecinătate a Sălii „Toma Caragiu" a Teatrului Bulandra, sală care va fi inaugurată cu acest prilej, în cadrul FNT.

Bodyguarzi pe scări

După „Unchiul Vanea" şi „Strigăte şi şoapte" (unde camera în care jucau actorii era roşie), „Hedda Gabler" închide extraordinara trilogie montată de Andrei Şerban la Teatrul Maghiar din Cluj, cu una dintre cele mai bune trupe din ţară. Spectacolul de la Odeon, „Hedda Gabler", s-a jucat sâmbătă şi duminică seară pe gradene, fiind disponibile 110 locuri la fiecare reprezentaţie. Biletele, puse în vânzare de pe 15 octombrie, au fost epuizate chiar din prima zi, spectacolul jucându-se cu casa
închisă.

Mi-am dorit mai mult decât orice să văd spectacolul Teatrului Maghiar din Cluj, montat de Andrei Şerban după piesa lui Henrik Ibsen scrisă în 1890, personajul interpretat acum de Imola Kézdi, fiind considerat, datorită extraordinarei complexităţi, un Hamlet feminin al dramaturgiei universale.

M-am dus, aşadar, pentru „Hedda" duminică seară la Odeon. Gemea de lume până la stradă. Doi bodyguarzi tronau pe scări şi nu lăsau marea de oameni din faţa teatrului să intre. Întâi le arătai biletul cu loc, după care îţi dădeau voie să intri în foaierul teatrului. Tineri studenţi vociferau, pe esplanada de la Odeon, unul mai tare decât celălalt. „Nu e posibil să ne luptăm cu bodyguarzii ca să vedem teatru marca Andrei Şerban", ţipa, agitat, un pletos.

Totuşi, oamenii de pază au rămas impasibili şi nemişcaţi ca nişte statui masive de piatră. Clar, dacă nu aveai cumpărat bilet, nu aveai invitaţie sau nu erai norocos ca mine să-l cunoşti pe regizor, nu aveai nicio şansă să intri la spectacol.

Mândria extremă şi „moartea frumoasă"

De ce se bate lumea să vadă „Hedda Gabler"? Ştim personajul şi din neuitatul film al lui Alex Segal, din 1963, în care Ingrid Bergman o interpreta pe eroină: o poveste complicată despre tarele psihologice ale unei femei aproape diabolice şi nevrotice în orgoliul ei, pentru care mândria extremă şi ideea de moarte frumoasă sunt valorile esenţiale, transmise prin vocea generalului tată, sub umbra căruia se desfăşoară întreg spectacolul. O femeie frumoasă, interpretată de o fascinantă Imola Kézdi în spectacolul de la Cluj, care nu poate fi fericită. Banii, bărbaţii pe care îi subjugă rând pe rând, nimeni şi nimic nu o pot face să iasă din iureşul tenebrelor sale. Pistoalele, prin care se poate muri frumos, cu frunze în păr, sunt singura salvare, crede Hedda Gabler.

Schubert, „Fata şi moartea"

În spectacolul lui Andrei Şerban se deschide o lume aparte: o cameră verde, mobilă de lemn masiv, o sobă, flori, multe flori, canapele cu pleduri roşii, pereţi transparenţi, o perdea de catifea roşie, în scenografia Carmencitei Brojboiu. Spectatorilor li se dau papuci-pungă, iar în drumul spre camera verde păşesc peste frunzele moarte din anticameră. Imola Kézdi, maiestuoasă în ţinutele ei, cântă la pian cvartetul lui Schubert, „Fata şi moartea". Acordurile sunt cutremurătoare. Spectatorii aproape că nu mai respiră.

„Hedda suferă, ca şi cele «Trei surori» ale lui Cehov, efectele malefice ale prejudecăţilor cazone, ale conformismului rigid şi sufocant şi ale unei autorităţi exclusiv masculine", spune Andrei Şerban. Eroina „se refugiază într-o lume secretă a fantasmelor şi iluziilor, până când edificiul i se prăbuşeşte. Iluzia de nobleţe, de frumos estetic şi de puritate morală dispar pe rând. În final, pistoalele tatălui îi sunt singurii prieteni", subliniază regizorul.

O tragicomedie a neîmplinirilor

Decât să fie supusă sau şantajată de vreun bărbat, Hedda preferă să-i dăruiască un pistol unui fost iubit fără să încerce să-l salveze. Însă dacă bărbaţii nu pot muri frumos şi demn, Hedda, nemiloasă, le va da o lecţie şi va părăsi ea, curajos, scena. Personajele fantomatice, tragicomice, interpretate de Zsolt Bogdán, Enikö Györgyjakab, Anikó Pethö, András Hatházi, Ervin Szücs, Csilla Varga şi Réka Csutak, dansează pe muzica anilor '50, acordurile lui Sinatra din final punctând zborul tuturor iluziilor spulberate. „În lumea aflată în plină criză economică, în care se vorbeşte doar de salvarea prin bani, de teama de pierdere a statutului social, unde lipseşte dragostea şi relaţiile conjugale sunt dezastruoase, personajele din
«Hedda Gabler» devin oglinda omului din ziua de azi, piesa e tragi-comedia potenţialului uman rămas neîmplinit", punctează
Andrei Şerban. ;

Programul zilei de astăzi la FNT

- Ora 18.00 şi ora 21.30 - Teatrul Odeon, Sala Studio - „Casa M", un spectacol de Luminiţa Ţîcu, Centrul de Arte Coliseum, Chişinău

- Ora 20.00 - Teatrul ACT - „Jocuri în curtea din spate" de Edna Mazya, regia Bobi Pricop, Teatrul ACT, Bucureşti

- Ora 20.30 - Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mare - „Ultima zi a tinereţii", după Tadeusz Konwicki, regia Yuryi Kordonskyi, Teatrul Naţional „Radu Stanca" Sibiu

- Ora 20.30 - Teatrul Odeon, Sala Mare - „Domnişoara Iulia" de August Strindberg, regia Felix Alexa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

- Ora 21.30 - Opera Naţională Bucureşti - „Mizantropul" de Molière, regia Gábor Tompa, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri" Iaşi

Mai multe - Cultură

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite