Aceeaşi piesă, alţi regizori!
0
Kobo Abe şi Tompa Gábor au pus în scenă „Cântăreaţa cheală”, de Eugen Ionescu.
De ieri: Kobo Abe
Romancier, dramaturg, fotograf, inventator şi regizor, Kobo Abe a devenit cunoscut odată cu publicarea romanului „Femeia nisipurilor". Născut la 7 martie 1924 în Tokyo, a urmat studii de medicină, dar le-a întrerupt pentru a se dedica scrisului.
După cel de-al Doilea Război Mondial devine membru al grupului de avangardă „Yoru no kai", condus de Kiyoteru Hanada, ai cărui adepţi încercau să îmbine suprarealismul cu ideologia marxistă.
Ca discipol al lui Hanada, a încercat să pună în practică conceptul de artă activă, ceea ce l-a condus la înscrierea în partidul comunist. În anii '60 a colaborat cu regizorul Hiroshi Teshigahara la adaptarea cinematografică a romanelor „Groapa", „Femeia nisipurilor", „Chip străin" şi „Harta arsă".
Autor a peste zece piese de teatru, Abe a fost adesea comparat cu Samuel Beckett şi Harold Pinter, autori ale căror piese le-a montat el însuşi pe scena studioului experimental Abe Kobo Studio, înfiinţat de artistul japonez în 1973.
De azi: Tompa Gábor
Tompa Gábor este o figură singulară în teatrul românesc nu numai pentru că este unul dintre cei mai rafinaţi şi mai îndrăzneţi regizori autohtoni (cu toate că rafinamentul lui e uneori unul rece şi cerebral), dar şi pentru că este un interpret avizat al operei lui Ionescu şi unul dintre puţinii care şi-au creat un program din asta.
Fără să facă concesii publicului şi fără a se bate cu pumnii în piept după zecile de premii primite, Tompa Gábor a reuşit în ultimii ani să facă din Teatrul Maghiar de Stat din Cluj cel mai bun teatru din ţară. Aici, performanţa nu e condiţionată de prezenţa unor vedete, ci de existenţa unei echipe extraordinare. „Pentru mine totul este imagine scenică.
Imagine poate fi şi un om pe un scaun, pe o scenă goală, şi ea poate fi extraordinară. Textul dramatic ascunde, la nivelul narativ, în operele marii dramaturgii, mituri fundamentale. În acest sens cred că nu povestea contează", spunea regizorul într-un dialog cu Miruna Runcan şi Cristian Buricea Mlinarcic.