Test drive - Opel Astra Sedan
0
Nu există niciun dubiu cu privire la preferinţa românilor pentru segmentul compact. În ultima vreme, piaţa a fost victima unei avalanşe de berline compacte, unele dezvoltate de la zero, altele fiind versiuni în trei volume ale unor hatchback-uri de succes. În ultima categorie se înscrie Opel Astra Sedan, model pe care l-am testat şi noi. Concluziile acestui test, în rândurile de mai jos.
Design
Exteriorul versiunii Sedan a noului Astra se diferenţiază într-un mod categoric de cel al modelului de bază, reuşind chiar să atragă atenţia pe stradă. Până nu demult, varianta în trei volume a acestui model era privită exclusiv ca un hatchback cu un portbagaj adăugat forţat, pentru a satisface nevoia de spaţiu a clienţilor.
Între timp, designerii din Rüsselsheim au lucrat intens şi au reuşit să transforme Astra Sedan într-un model mai atrăgător decât versiunea în cinci uşi, oferind în acelaşi timp un spaţiu mai mare pentru bagaje. Silueta modelului iese în evidenţă prin linii simple şi fluide, dar este potenţată de câteva detalii discrete adăgate caroseriei. Chiar şi în lipsa jantelor din aliaj, profilul lateral al maşinii testate s-a dovedit a fi unul sportiv, cu toate că restul caracteristicilor acestei maşini nu evidenţiază această latură.

Partea frontală a maşinii se aseamănă într-un procent destul de mare cu versiunea hatchback, sedanul respectând întocmai linia de design stabilită pentru Astra. În schimb, partea dorsală aduce după sine o formă extrem de bine definită, ce stabileşte clar faptul că berlina a fost proiectată special şi nu adaptată după sora mai puţin voluminoasă.
Motor / Transmisie
Pentru că mai sus v-am vorbit de sileta sportivă, acum vă voi vorbi despre principalul contraargument al sportivităţii întâlnit pe acest model: propulsorul diesel de 1.700 centimetri cubi. Unitatea de sub capotă nu va fi un prieten foarte bun al amatorilor de senzaţii tari, dar va fi un partener de nădejde al oamenilor calculaţi, care vor şi ştiu să obţină un raport optim leu/kilometru. În plus, lunga perioadă de exploatare a acestui motor garantează şi o fiabilitate demnă de invidiat în segmentul compact.
Cei 110 CP şi 280 Nm te vor transforma într-un inamic public pentru benzinari, maşina reuşind valori extrem de bune pentru consum. Din păcate, acest mare atu vine însoţit de un aspect deranjant pentru cei extrem de pretenţioşi la capitolul rafinament. Dieselul de sub capotă nu-şi trădează originile şi de multe ori te vei simţi scuturat de vibraţiile şi zgomotul transmis de acesta către habitaclu. În ciuda acestor aspecte mai puţin plăcute, puterea livrată de motor asigură o mobilitate bună, care se observă imediat în mediul extraurban, maşina ajutând şoferul să depăşească fără prea mult efort.

Dacă motorul are obiceiul să mai scuture ocazional caroseria, transmisia maşinii este pe cât de discretă, pe atât de bine adaptată unităţii de sub capotă. Etajarea cutiei de viteze are un singur ţel: obţinerea unei valori cât mai scăzute a consumului, fără a opune prea multă rezistenţă la condus.
Consum
Fiindcă am vorbit mai sus de apetitul extrem de scăzut al maşinii, haideţi să lămurim pe deplin subiectul: într-un test de aproape 700 kilometri, parcurşi în toate mediile posibile (urban, extraurban, autostradă), computerul de bord a returnat o valoare medie de 5.1 l / 100 km. Dacă stăm să disecăm această valoare, descoperim un consum urban de doar 6 litri, asezonat cu valori mai mici de 5 litri pentru mediul extraurban.
Cu toate acestea, regretăm lipsa unui sistem Start-Stop care ar fi scăzut şi mai mult aceşti parametri deja excelenţi pentru condiţiile de drum din România.
Ţinuta de drum
După cum era de aşteptat, trenul de rulare al berlinei din Rüsselsheim a fost configurat pentru a oferi un confort cât mai crescut pasagerilor. Suspensia filtrează bine denivelările din asfalt, în habitaclu ajungând destul de puţine şocuri. Am încercat şi un stil de condus mai agresiv pe parcursului testului şi am descoperit că segmentul compact aduce după el un ruliu al caroseriei prezent indiferent de marcă şi model, iar Astra Sedan nu se dezice de acest element. În schimb, am fost uşor surpinşi de suspensia spate, care se comportă mai bine decât ne aşteptam. Probabil într-o configuraţie cu motorul turbo de 140 CP, Astra s-ar putea dovedi o berlină mult mai sportivă.
Nu vă aşteptaţi la magia OPC nici la capitolul direcţiei sau frânelor. Astra Sedan diesel are un singur scop şi nu se abate de la drumul către îndeplinirea acestuia: confort în condiţii de rulare specifice României. Direcţia este una plăcută la exploatarea zilnică, dar devine uşor stânjenită în momentele în care ţi se îngreunează piciorul pe acceleraţie. Nici frânele nu fac excepţie, dovedindu-se constante şi performante doar în limitele utilizării decente.
Interior
Habitaclul berlinei germane s-a făcut imediat remarcat datorită luminozităţii deosebite şi a spaţiului uşor mărit comparativ cu hatchback-ul echivalent. Nici la capitolul vizibilitate maşina nu stă rau, parbrizul înclinat şi micile geamuri decupate în stâlpii faţă permiţându-i şoferului să aibă un câmp vizual cuprinzător atunci când se află la volan.

Planşa de bord aduce acelaşi design întâlnit pe compacta în cinci uşi, dar odată cu acesta prezintă şi variabilitatea plasticelor disponibile. Deşi sunt decente din punct de vedere calitativ, ele deranjează prin numărul mare de suprafeţe diferite întâlnit pe bord; am reuşit să găsim până la şase tipuri de plastic pe o suprafaţă relativ mică. În plus, ne-a încurcat destul de mult butonul pentru deschiderea portbagajului, aflat periculos de aproape de comenzile sistemului audio. Acest mic defect a fost combătut imediat ce am folosit comenzile pentru sistemul audio amplasate pe volan, aşa că poate fi trecut cu vederea destul de uşor.
Restul comenzilor sunt plasate logic şi intuitiv, dar la început te pot intimida, având în vedere densitatea prea mare de butoane de pe consolă. Odată folosite, acestea sunt acaparate de reflexul lui Pavlov şi nu mai prezintă probleme pentru conducător sau pasageri.
Confortul asigurat de scaunele faţă şi bancheta spate este arhisuficient în cazul unor distanţe scurte şi medii, dar în cazul drumurilor extrem de lungi acesta variază în funcţie de starea pasagerulor. Publicul tânar nu va avea nicio problema în a parcurge distanţe demne de Cartea Recordurilor, dar pretenţioşii se vor plânge după câteva sute de kilometri petrecuţi la bord. Bancheta spate poate adăposti lejer trei adulţi de statură medie, iar portbagajul de 460 de litri se va ocupa de bagajele acestora.
Preţ
Modelul test noi, Astra Sedan echipat cu propulsorul diesel de 1.7 litri şi 110 CP, are ca preţ de pornire 18.850 euro cu TVA inclus (varianta Essentia) şi urcă până la 21.535 euro în cazul versiunii testate de noi (Cosmo). În schimbul acestei sume, primeşti o berlină compactă dotată destul de bine, echipamentele incluzând climatizare automată cu două zone, radio-CD cu mp3 şi mufă Aux, senzori de parcare faţă şi spate, pilot automat, volan, schimbător şi levier frână de mână acoperite în piele, oglinzi electrice şi încălzite, jante de 17 inci din aliaj, precum şi o multitudine de sisteme de siguranţă.

Concluzii
În ciuda micilor defecte întâlnite pe parcursul testului, Opel Astra Sedan s-a dovedit a fi un automobil extrem de bine adaptat atât şoselelor din România, cât şi Economiei încă aflată în recesiune. Consumul returnat de acest model este de-a dreptul liliputan, iar fiabilitatea motorului CDTI de 1.7 litri este deja o certitudine. Mă pregăteam să afirm că Opel trebuie să rafineze mai mult acest propulsor pentru o priză mai bună la publicul din ce în ce mai pretenţios, dar oficialii mărcii germane mi-au luat-o înainte şi au anunţat că vor schimba în viitor un procent considerabil din gama de motorizări disponibile.
Lăsând la o parte acest dezavantaj, uşor de combătut în momentul în care ai în faţă configuratorul Opel, Astra Sedan este un automobil demn de luat în seamă în segmentul berlinelor compacte. Deşi are de înfruntat o mulţime de alte modele recent lansate, neamţul reuşeşte să se menţină în top, în special datorită pachetului echilibrat de dotări, a designului reuşit şi a imaginii de automobil fiabil pe care şi-a construit-o pe parcursul anilor.
Foto: Alexandru Matei















