Mazda se află în avangarda reciclării plasticului de peste 30 de ani
0Din 1992 Mazda a reciclat aproximativ 1.280.000 de spoilere doar din Japonia, o cantitate care ar umple o sală de concerte de trei ori sau care dacă ar fi puse cap la cap s-ar întinde de la Londra la Moscova.
Mazda MX-30 este un model electric ce integrează o gamă largă de materiale şi tehnologii ecologice, una dintre cele mai remarcabile fiind utilizarea plasticului reciclat.
Partea superioară a interiorului uşii MX-30 este realizată dintr-o ţesătură fabricată din sticle PET reciclate. Dezvoltarea unei noi metode pentru a modela fibre textile din plastic a făcut posibilă crearea unui nou material, fin la atingere, care poate fi procesat uşor. Însă Mazda nu se află pe primul loc numai la reciclarea plasticului în industrie. Totodată, compania a dezvoltat un bioplastic cu o calitate ridicată, reper în industrie. Prima dată a fost utilizat la modelul MX-5 din 2015 şi apoi pentru Mazda3 şi CX-3. Acesta se găseşte şi pe uşile modelului MX-30, bazându-se pe finisajul său de înaltă calitate pentru a contribui la design.
„În departamentul de Design, în special la Culori şi Materiale, suntem atenţi la schimbările constante de trenduri în materie de tehnologii şi materiale”, a afirmat Jo Stenuit, Mazda European Designer Director. Acesta a mai adăugat „am folosit procese pentru utilizarea materialelor eco-friendly de dinainte de MX-30, însă MX-30 a fost platforma perfectă pentru a evidenţia evoluţiile noastre în acest domeniu”.
După ce a dezvoltat prima ţesătură bio din lume în 2007, noua piele premium vintage, realizată pentru noul MX-30, este produsă utilizând apă în detrimentul solvenţilor organici, ajută la reducerea impactului asupra mediului şi respinge opinia comună că pielea artificială este doar un înlocuitor sărac pentru cea reală. Prezintă o textură de piele imprimată pe o bază de piele artificială de înaltă calitate, peste care se aplică un strat de silicon a cărui grosime este controlată cu precizie, oferind materialului un aspect de adâncime şi o textură fină la atingere.
Cu toate acestea, problemele recente de mediu nu au fost singurele care au determinat compania să dezvolte noi tehnici pentru reciclarea sau crearea plasticului ecologic, cercetările Mazda privind reciclarea plasticului sunt în desfăşurare de la sfârşitul anilor 1980. Recunoscând nevoia de reciclare a plasticului, Mazda a fost prima companie auto care a reciclat spoilere folosite în 1992. Iniţial, aceste bare de protecţie au fost utilizate pentru a produce stilouri şi piese auto din plastic care nu erau la vedere, cum ar fi protecţiile de sub maşină.
Problema vehiculelor scoase din uz era că multe dintre spoilere erau mai vechi de 10 ani, cauzând o problemă din punct de vedere tehnic şi financiar întrucât variau în ceea ce priveşte proprietatea adezivă a vopselei şi a compoziţiei plasticului. Cel mai mare impas pentru reciclarea barelor de protecţie vechi era procesul ineficient de îndepărtare a vopselei. Până în 2001 Mazda a îmbunătăţit procesul de îndepărtare a vopselei suficient pentru a permite utilizarea plasticului la consolidarea noilor bare de protecţie şi până în 2007 rafinase procesul, putând să îndepărteze 99,9% din vopsea, urmând dezvoltarea unui proces de utilizare a plasticului reciclat la fabricarea de noi bare de protecţie.
Ca rezultat, până în 2011 Mazda a dezvoltat prima tehnologie de reciclare care permitea convertirea amortizoarelor folosite în polimeri sintetici care aveau o calitatea potrivită pentru a fi utilizaţi la confecţionarea barelor de protecţie pentru maşini noi. Plasticul reciclat este folosit acum pe scară largă la toate modelele Mazda.
Un alt succes în domeniul dezvoltării plasticului a avut loc în 2015 prin dezvoltarea bioplasticului realizat cu materiale derivate din plante, reducând utilizarea petrolului şi a emisiilor de dioxid de carbon. Materialele vegetale uzate, cum ar fi aşchiile de lemn şi materialul vegetal, sunt transformate în etanol, care este apoi transformat în etilenă şi polipropilenă. Acest proces este neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon şi, spre deosebire de materialele alternative realizate din soia sau amidon, nu elimină resursele alimentare. Bioplasticele au finisaj de calitate mai înaltă decât materialele plastice tradiţionale vopsite şi pot fi utilizate atât pentru interior, cât şi pentru exterior. Bioplasticul a fost utilizat pentru prima dată la Mazda MX-5 în 2015 şi apoi a fost folosit pentru Mazda CX-5, Mazda3, Mazda2, Mazda CX-30 şi o să fie utilizat şi la Mazda MX-30.
Pentru a ajuta la conservarea resurselor planetei, companiile au responsabilitatea să furnizeze produse şi servicii din care să beneficieze pământul şi societatea, iar Mazda va continua să fie în avangarda dezvoltării de materiale ecologice şi plastic reciclat pentru produsele viitoare, reducând utilizarea combustibililor fosili şi a emisiilor, ca parte a planului său Sustainable Zoom Zoom 2030. Lansat în 2017, planul întruchipează viziunea corporativă de a aduce bucurie în viaţa oamenilor prin deţinerea de maşini sustenabile pentru mediu şi societate şi este o hartă pentru Mazda pentru a dezvolta tehnologii care vor ajuta la rezolvarea problemelor cu care se confruntă pământul, societatea şi oamenii.