Cum sa cumperi o masina in leasing

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oricat ar vrea unii, exista cuvinte, termeni moderni cunoscuti in toata lumea si care nu reusesc sa-si gaseasca nici un echivalent local. Iata o operatiune financiara: cineva care este proprietarul

Oricat ar vrea unii, exista cuvinte, termeni moderni cunoscuti in toata lumea si care nu reusesc sa-si gaseasca nici un echivalent local. Iata o operatiune financiara: cineva care este proprietarul unui bun transmite altcuiva dreptul de a folosi acel bun pe o perioada prestabilita, contra unor plati periodice. La sfarsitul perioadei, utilizatorul poate sa cumpere bunul la o valoare ramasa sau, din contra, poate sa zica "ce-mi trebuie mie sa fiu proprietarul bunului asta, pe mine ma multumeste doar sa-l folosesc" si atunci decide sa ia alt bun nou-nout in... leasing. Pentru ca mai bine nu i-am putea zice acestui mecanism transformat pentru prima data in afacere de un american, dupa cat se pare in 1954. In nici un caz nu i-am putea spune vanzare in rate, pentru ca nu este asa ceva: pe perioada pentru care ai incheiat un contract de leasing tu nu esti proprietarul, ci doar utilizatorul bunului respectiv. In 1994 avea sa apara si la noi prima firma de leasing, iar peste patru ani, la nivelul deja existentei Uniuni a societatilor de leasing se raportau contracte de 130 milioane de dolari. In 2001, Uniunea raporta 587,6 milioane de euro, iar toata piata de leasing era estimata la 962 milioane. De-a lungul anilor, structura pietei s-a pastrat, circa 90% fiind "rezervat" leasingului de autovehicule. In ce priveste valoarea contractelor, persoanele juridice detin cea mai mare pondere (circa 90%), iar peste 90% din numrul de contracte sunt sub forma asa-numitului "leasing financiar" (care sunt echivalente cu optiunea utilizatorului de a cumpara bunul la sfarsitul contractului). In sfarsit, 90% din bunurile care fac obiectul leasingului sunt din import. Toate aceste statistici sunt explicabile: camioanele, autobuzele costa foarte mult "cu banii jos", dar si la masinile mici este mai avantajos sa cumperi "treptat", mai ales ca leasingul aduce o serie de facilitati - amortizarea, deductibila fiscal, se face la utilizator (leasing financiar) sau rata lunara intra la cheltuieli deductibile (leasing operational), iar pana la jumatatea anului trecut si dobanda platita era considerata cheltuiala deductibila (UNSLR a primit promisiuni ca se va reveni la aceasta facilitate). Din grija Ministerului Finantelor, persoanele fizice nu au asemenea facilitati la contracte de leasing. In anii trecuti insa, o asemenea achizitie avea avantaje incontestabile: pentru o masina adusa din afara, taxele vamale, accizele si desigur TVA se percepeau doar la valoarea reziduala (care in general este 20% din valoarea de intrare a bunului). Acum, taxele vamale au disparut in cazul importurilor de masini fabricate in Europa, dar leasingul ramane la fel de avantajos daca vreti sa va aduceti o masina puternica (accizata) americana. Pentru persoanele fizice s-ar putea ca un contract de leasing sa fie mai putin atractiv decat un credit bancar (mai ales la sume relativ mici - spre exemplu, dobanda pentru un credit in lei de achizitie Dacia a ajuns la 27%, la BRD). Chiar daca dobanzile in valuta urmeaza tendinta de scadere, trebuie tinut cont ca firmele de leasing se imprumuta la randul lor la banci, astfel incat pentru contracte relativ mici dobanda la leasing sa fie cu cateva puncte procentuale peste dobanda medie bancara (13-15% in euro). Notam ca si firmele de leasing practica o asa-numita taxa de administrare a contractului (in medie 2%). Firmele de leasing, spre deosebire de banci, sunt foarte atente la ce vrei sa faci cu masina, pentru a nu o uza prematur (taxi, distributie). Un lucru important este insa ca, in cele mai multe cazuri, firma de leasing nu cere garantii suplimentare, garantie fiind doar masina (bunul respectiv). Eugen Voicu, secretarul general al UNSLR, tine sa precizeze ca leasing-ul ofera un pachet de servicii: inmatriculeaza masina, asigura masina, iar, in caz de accident, ia legatura imediat cu firma de asigurare, iar daca masina e in service, iti poate da alta temporar in schimb. Sunt firme care preiau o masina uzata contra unei sume considerata avans la un contract de leasing pentru una noua, sau altele accepta ca, in cazul in care te-ai plictisit de o masina preluata prin contract de leasing sa poti negocia sa iei alta masina, intr-un nou contract. Leasingul inseamna asadar o alternativa flexibila la achizitia "traditionala ". De notat ca desi la fiecare dealer auto veti gasi asa-numite calculatoare de leasing financiar practic fiecare contract este analizat individual - in functie de avansul pe care il dati (in general se accepta pana la 50%), durata (pana la trei ani) daca venitul dumneavoastra suporta plata periodica a unei rate... Exemple de calcul pentru leasing financiar Matiz E, cu pretul unitar 4.990 euro, poate ajunge sa coste dupa un contract leasing 12 luni 5.613 euro (avans 25%), ori 5.518 (avans 50%); la un contract pe 36 luni, pretul final ajunge la 6.766 euro (avans 25%) sau 6.473 (avans 50%). Un Fiat Stilo de 11.044 euro poate ajunge dupa un contract de leasing de 3 ani la 13.289 euro, platind 35 de luni 247,2 euro.

Auto

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite