Cât de toxice sunt, de fapt, mașinile electrice. Componentele mai poluante decât gazele de eșapament
0Un nou studiu a arătat că mașinile electrice nu sunt atât de lipsite de emisii pe cât par, deoarece particulele eliberate la frânare pot fi extrem de toxice.
![Mașinile electrice sunt mai toxice decât se spune FOTO Tesla](https://cdn.adh.reperio.news/image-0/0da387d9-259a-4830-9c77-0c6f1539070e/index.png?p=a%3D1%26co%3D1.05%26w%3D700%26h%3D750%26r%3Dcontain%26f%3Dwebp)
Mașinile electrice sunt adesea promovate ca o soluție ecologică pentru reducerea emisiilor de gaze poluante. Totuși, un nou studiu arată că acestea pot produce particule fine extrem de dăunătoare, provenite din uzura frânelor, anvelopelor și drumurilor. Aceste particule sunt de 30 de ori mai mici decât diametrul unui fir de păr uman și pot pătrunde adânc în țesuturile sensibile ale plămânilor.
Particulele eliberate la frânare și anvelope, principala cauză de poluare auto
Deși vehiculele electrice nu emit gaze toxice precum dioxidul de carbon sau oxizi de azot, cercetătorii avertizează că particulele generate de frâne, anvelope și drumuri sunt acum principala sursă de poluare auto în Europa, scrie publicația Daily Mail.
„Oamenii asociază, în general, poluarea de la mașini ca fiind de la țevile de eșapament și consideră că vehiculele electrice au emisii zero.Cu toate acestea, vehiculele electrice produc în continuare particule din cauza frecării și uzurii drumului, anvelopelor și frânelor”, explică Dr. James Parkin, autorul principal al studiului.
Atunci când șoferul apasă pedala de frână, plăcuțele de frână sunt presate pe discul de frână, generând căldură prin frecare și încetinind vehiculul. Acest proces eliberează însă particule fine în aer. Studiul a analizat patru tipuri de plăcuțe de frână: metalice, semi-metalice, organice fără azbest și hibrid-ceramice.
Cercetătorii au expus celule pulmonare la particulele colectate, simulând ce se întâmplă când acestea sunt inhalate. Rezultatele au arătat că expunerea la aceste particule poate provoca stres oxidativ, inflamații și chiar moarte celulară. Cele mai toxice s-au dovedit a fi plăcuțele de frână organice fără azbest, utilizate pe scară largă în mașinile moderne, urmate de cele ceramice, care conțin o cantitate mare de cupru.
Într-un test separat, cercetătorii au eliminat cuprul din plăcuțele de frână și au constatat că toxicitatea particulelor a scăzut semnificativ. Acest lucru sugerează că prezența cuprului în compoziția frânelor contribuie major la efectele nocive asupra sănătății.
Profesorul Matthew Loxham, coordonatorul studiului, subliniază importanța acestor descoperiri: „Această cercetare are implicații importante pentru sănătate și politicile viitoare, deoarece, pe măsură ce trecem de la mașinile pe motorină și pe benzină la vehiculele electrice, emisiile de particule non-eșapament vor rămâne. Emisiile non-eșapament ar putea crește în timp, deoarece vehiculele electrice sunt mai grele decât vehiculele cu motor cu combustie și creează frecare mai mare.”
Frânele și anvelopele mașinilor electrice se degradează mai rapid
Un studiu anterior a arătat că frânele și anvelopele mașinilor electrice se degradează cu 30% mai rapid din cauza greutății suplimentare, ceea ce duce la o creștere semnificativă a poluării cu particule fine. Deși unele soluții precum frânarea regenerativă pot reduce aceste emisii, specialiștii consideră că este nevoie de reglementări mai stricte pentru a limita impactul acestor particule asupra sănătății publice.
Pe de altă parte, profesorul Roy Harrison, expert în sănătate ambientală la Universitatea din Birmingham, avertizează că este prea devreme pentru a trage concluzii definitive. El afirmă că, deși particulele de frână sunt periculoase, studiile efectuate pe populații umane nu au demonstrat încă o toxicitate excepțională, ci doar efectele tipice ale expunerii la particule fine.