Andreea Bădala designer: „Ritualul dezbrăcării contează la o haină Murmur“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tânăra, în vârstă de 28 de ani, a dat naştere brandului Murmur în martie 2010, renunţând la premisele unei cariere de designer în Anglia, unde a lucrat pentru Alexander McQueen. Hainele Andreei Bădala atrag atenţia încă de la prima vedere, pentru că spun povestea unei femei căreia nu-i este teamă de senzualitate, indiferent de timpul sau spaţiul în care se află.

„Adevărul": Ce înseamnă să fii designer aici?

Andreea Bădala: Când am început această afacere, mi-am asumat cumva că e utopic ce fac. Începi absolut singur, în ţara asta în care nu există vreun sistem sau vreo şansă de integrare într-un sistem care să funcţioneze. În România te simţi foarte singur în domeniul ăsta. Fie faci sacrificiul suprem şi-ţi asumi că va dura câţiva ani până când dă norocul peste tine şi cineva observă cât eşti de capabil, rişti tot şi nimic nu mai contează, fie ai un spate financiar puternic şi-ţi permiţi să te joci cu materialele.

Cum a fost în cazul tău?

Clar, prima variantă. Normal că n-am venit de pe câmp şi că părinţii mei m‑au susţinut întotdeauna cu ce‑au putut. E foarte simplu să dai vina pe sistem. Dar, după mine, dacă ştii să te foloseşti de lipsa sistemului, poţi să ajungi undeva departe. Eu mă folosesc de faptul că ştiu să fac totul, de la A la Z. Acesta este atuul meu. Ştiu că sunt bine pregătită.

Ai terminat stagiul la Alexander McQueen cu mai puţin de o lună înainte ca el să moară. Ce te-a frapat la el?

Mi s-a părut că, atunci când voia, era extrem de organizat, şi că avea o prestanţă incredibilă. Lumea reacţiona la el cu o combinaţie de respect, admiraţie şi puţină frică. N-am văzut niciodată aşa ceva. Din punctul acesta de vedere, am făcut multe „gafe". De exemplu, am nimerit cu el în lift şi l-am salutat. S-a uitat la mine şi a dat din cap. Toată lumea m-a întrebat după: „De ce l-ai salutat?". Erau nişte reguli nescrise în ceea ce-l priveşte şi o mulţime de legende. Toate porneau de la ceva adevărat, e drept. Era o persoană foarte... moody (cu toane - n.r.). Am avut norocul să-l cunosc ca director creativ, a interacţionat cu mine, ceea ce a fost iarăşi un mare noroc, pentru că el nu prea interacţiona cu stagiarii. Ca minte şi ca putere de creaţie, McQueen era un geniu, iar asta simţeai din primele minute în care stăteai de vorbă cu el. Când avea un moment de inspiraţie, se lăsa liniştea peste tot. Toţi stăteau drepţi şi aşteptau ordinele, exact ca la armată. Am trăit primul moment de acest gen în a treia zi de stagiu. Am înlemnit. Aveam colegi stagiari de peste un an acolo şi nu se întâmplase să vorbească cu ei până atunci, erau fete cu lacrimi în ochi.

Şi de ce te-ai întors? N-ai vrut să rămâi acolo?

Voiam să rămân la McQueen, dar m-am întors din dorinţa mea de a face brandul Murmur. Nu ştiu cât curaj mai ai la 35 de ani să-ţi faci propriul brand, dacă eşti angajatul unei companii. Cumva, m-am simţit plină de forţă şi de entuziasm ca să fac asta. Nu regret, ştiu ce-ar fi însemnat să rămân la McQueen. Nu o să ştiu dacă am luat decizia bună, dar ce ştiu sigur este că aş fi regretat să nu încerc ce fac acum.

Ce înseamnă Murmur pentru tine?

Mi-am dat seama că trebuie să exprim o parte din mine prin munca mea. La Londra am realizat că ceea ce fac eu, deşi este foarte feminin şi geometric, se traduce într‑o o imagine destul de armonioasă, care mă reprezintă. Există un anume erotism al hainelor pe care le fac.

Ce-şi propun hainele tale?

Să exprime eroticul, ca trăire frumoasă, nimic vulgar, fie printr-un mod de desfacere special, fie printr-un detaliu, fie printr-o formă generală a siluetei, prin ceea ce porţi, zi sau seară. Orice colecţie a mea este structurată pe trei elemente de bază. Prima, rochia, se desface într-un anumit fel, pune în evidenţă corpul, e o rochie mai de amazoană şi se observă inspiraţia mea din lenjerie retro, obsesia mea de mult timp. Al doilea element este reprezentat de hainele mai lejere, inspirate din cămăşile bărbăteşti, combinate cu un sistem de desfacere inovator: fermoarul care se desface printr-o singură mişcare, de la Ykk. Şi mai sunt tricourile Murmur, care merg pe aceeaşi idee: cum îmbraci şi dezbraci haina. Îţi trebuie luni să dezbraci tricoul Murmur. Îl cumperi abia corodat şi pe măsură ce-l porţi şi speli, se corodează aproape de tot. Practic, ritualul dezbrăcării este foarte important într-o haină Murmur.



"Îţi trebuie luni să dezbraci tricoul Murmur. Îl cumperi abia corodat şi pe măsură ce-l porţi şi speli, se corodează aproape de tot."
Andreea Bădala
designer

Prima colecţie, lansată în aprilie

Data şi locul naşterii: 19 februarie 1983, Bucureşti
Starea civilă: necăsătorită
Studiile şi cariera:
- Universitate de Arte din Bucureşti, secţia Textile, între 2002 şi 2006.
- A continuat la London College of Fashion, specializarea Pattern Technology, între 2007 şi 2008.
- A făcut stagii la Richard Nicoll, Tata-Naka, Emilio de la Morena, Alexander McQueen, iar în România a lucrat pentru Venera Arapu şi Maria Lucia Hohan.
- A participat la târgul „Who's Next Paris", cu brandul său.
- În aprilie a lansat prima sa colecţie, „Traces".

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite