Suplimentele cu vitamine pot deveni nocive dacă...

Suplimentele cu vitamine pot deveni nocive dacă...

Suplimentele alimentare, la fel ca medicamentele, ar trebui administrate numai la recomandarea medicului FOTO: Shutterstock

Multivitaminele, la care mulţi dintre noi apelează mai ales în perioadele stresante, cu oboseală cronică şi cu astenie, sunt contraindicate în unele situaţii, avertizează specialiştii.

Ştiri pe aceeaşi temă


 Atât de recomandate de unii medici şi de o multitudine de studii – pe bună dreptate în multe cazuri –, suplimentele alimentare pot face şi mult rău dacă nu sunt bine dozate şi dacă sunt luate fără analize prealabile.

Medicul de familie Radu Leon George,cu competenţe în fiziokinetoterapie, de la clinica Leomedica, a realizat o listă a categoriilor de persoane care nu ar trebui să apeleze la suplimentele cu vitamine:

Persoanele care suferă sau care au suferit de cancer – ar trebui să evite vitaminele din grupul B, mai ales vitaminele B6, B9 şi B12. Mai multe studii au demonstrat că, mai ales în cazul celor cu un risc crescut de cancer şi al celor care au deja celule canceroase în organism, vitaminele din grupul B pot stimula proliferarea celelulelor maligne.

Persoanelor cu afecţiuni hepatice grave (infecţii cu virusurile hepatitice B sau C, ciroză, cancer hepatic) le sunt contraindicate suplimentele cu vitamina A. Această vitamină este solubilă în grăsime şi se stochează mai ales la nivelul ficatului, nu se elimină din corp. Aşadar, unul dintre efectele secundare notabile ale excesului de vitamina A este afectarea importantă a ficatului. Acesta este motivul pentru care un ficat bolnav nu poate face faţă administrării vitaminei A.

Persoanele cu ulcer, cu gastrită şi cele cu litiază renală (pietre la rinichi) nu ar trebui să ia suplimente cu vitamina C. De asemenea, vitamina C poate afecta nivelul glicemiei. De aceea, ar trebui administrată cu precauţie diabeticilor, potrivit cercetătorilor de la Mayo Clinic.

Precauţii pentru persoanele sănătoase

„Şi cele mai căutate supliemente alimentare pot avea efecte secundare“, subliniază medicul de familie Radu Leon George.

Un exemplu îl reprezintă suplimentele cu coenzima Q10, care poate afecta mucoasa gastrică şi cele cu acizi graţi esenţiali Omega 3, care pot creşte nivelul transaminazelor hepatice.

Specialistul recomandă precauţie şi în ceea ce priveşte asocierea unor suplimente alimentare cu unele medicamente. Spre exemplu, suplimentele de Omega 3 nu trebuie luate în paralel cu medicamentele antiagregante (care inhibă agregarea trombocitelor, cum ar fi Plavix) sau cu tratamente anticoagulante (cum este Sintrom).

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: