Klaus Iohannis critică declaraţiile controversate ale premierului maghiar şi cere explicaţii UDMR: Să spună dacă au fost de acord cu conţinutul discursului

0
Klaus Iohannis FOTO Facebook/ Iohannis

Preşedintele României a transmis că se delimitează de ideile vehiculate de premierul maghiar, la şcoala de vară de la Băile Tuşnad, privind amestecul de rase şi anti-UE. Klaus Iohannis solicită explicaţii UDMR pe această temă, dată fiind prezenţa miniştrilor Uniunii la evenimentul la care a participat Viktor Orban.

"Este greşit, e o eroare majora şi e inadmisibil ca un înalt demnitar european să vină pe scena publică cu un discurs construit pe teoria raselor, care a dus la cea mai teribilă catastrofă a secolului 20, Al Doilea Război Mondial. E la fel de regretabil că un demnitar european vine pe scena publică cu un discurs antieuropean. E  eronat, indiferent unde s-ar afla aceasta scenă. Că această scenă s-a aflat în Transilvania, e o problemă pentru noi. Între timp, e adevărat ca premierul Orban, pe o altă scenă, în Viena, a încercat să retragă într-un fel afirmaţiile sau să le reinterpreze, ceea ce e un semn că şi-a dat seama că aşa ceva nu merge în Europa", a declarat Klaus Iohannis.

Preşedintele României a transmis că se disociază de ideile vehiculate de Viktor Orban la Băile Tuşnad. De asemenea, şeful statului a cerut explicaţii din partea UDMR pe această temă, dată fiind prezenţa miniştrilor Uniunii la evenimentul la care a participat premierul maghiar.

"Eu cred că este nevoie de clarificări publice din partea UDMR fiindcă la acel eveniment a fost prezenta o parte semnificativă din conducere şi miniştrii UDMR. Ei vor trebui să explice dacă au fost de acord cu conţinutul acelui discurs, pe care l-au aplaudat, ceea ce ar fi extrem de complicat, sau dacă nu au înţeles despre ce se vorbeşte şi au aplaudat generic personajul care a ţinut discursul. Oricare ar fi explicaţia, ea trebuie să existe şi cred că trebuie să existe o discuţie clarificatoare, inclusiv în coaliţia de guvernare. Pe de altă parte, nu-şi doreşte nimeni în România să provoace o criză guvernamentală pentru că un înalt demnitar străin a avut un discurs eronat, dar nu putem să ne facem că acele lucruri nu au fost spuse, cum nu putem să ne facem că acele spuse nu au fost aplaudate", a afirmat preşedintele.

Kelemen, reacţie în presa maghiară

Kelemen Hunor, lider UDMR şi vicepremier în guvernul României, nu a oferit niciun punct de vedere publicaţiilor din România, însă a explicat pentru site-ul maghiar Maszol că afirmaţiile făcute de Orban reprezintă o chestiune culturală: „Dacă aş putea spune aşa, este o chestiune de inimă” , a precizat acesta, potrivit Digi24.

Politicianul consideră că discursul premierul maghiar a fost scos din context, dorindu-se în mod deliberat să fie pusă o etichetă de fascist şi rasist liderului din Ungaria.

Referitor la discuţiile în Coaliţie pe acest subiect, solicitate de liderul PSD, Kelemen Hunor a afirmat: "Dacă asta propune, despre asta vom vorbi, sunt pregătit pentru orice discuţie politică, politică filosofică, ideologică, dezbatere în orice moment. Întrebarea este care este scopul nostru cu ea. Dacă discutăm despre acest lucru şi cetăţenii români trăiesc mai bine, să fie mai în siguranţă sau poate mai fericiţi, atunci are sens. Apropo, toate eforturile intelectuale, dezbaterile au sens. Nu ne ferim de acest lucru", a declarat preşedintele UDMR.

Kelemen Hunor a participat în calitate de invitat la discursul susţinut de premierul maghiar în România. Declaraţiile făcute de acesta au stârnit un val de reacţii critice în România, dar şi în vestul Europei.

„Noi, ungurii, nu suntem o rasă mixtă şi nici nu vrem să devenim”, a declarat Viktor Orban în discursul susţinut sâmbătă la Băile Tuşnad, menţionând că ţările unde europenii şi non-europenii se amestecă „nu mai sunt naţiuni”. De asemenea, discursul şefului Executivului maghiar a conţinut şi critici la adresa UE.

Politică