Curiosul caz al tramvaielor pentru Capitală şi al creşterii preţului lor. Firma câştigătoare, controlată de afaceristul care a garantat pentru creditul şefului STB

Curiosul caz al tramvaielor pentru Capitală şi al creşterii preţului lor. Firma câştigătoare,
controlată de afaceristul care a garantat pentru creditul şefului STB

Adrian Criţ, direcorul STB Foto Mediafax / Bogdan Stamatin

Cererea de creşterea preţului pentru achiziţia a 100 de tramvaie pentru Capitală, realizată după numirea unui nou şef la STB, Adrian Criţ, sprijinit în trecut chiar de afaceristul Valer Blidar care controlează firma câştigătoare, reprezintă una din coincidenţele bizare ale unui contract ale cărui urmări le vom vedea în curând, fiind în continuare presiuni pentru semnarea unei anexe la contract, susţin surse politice.

Ştiri pe aceeaşi temă

Înţelegerea finală între Primăria Capitalei şi Asocierea Astra Vagoane Călători SA (lider) – CRRC QINGDAO SIFANGCO., LTD (asociat) a fost parafată pe 11 mai, după cum a anunţat Nicuşor Dan, primarul Capitalei, într-o conferinţă de presă. Astra Vagoane Călători este controlată de omul de afaceri Valer Blidar, afacerist care în trecut a mai colaborat cu directorul STB, Adrian Criţ, după cum vom arăta mai jos.  

Contractul iniţial era de 840,88 milioane lei, fără TVA, fiind vorba de un contract atribuit în urma unei licitaţii, moment în care Astra Vagoane Călători şi compania asociată au venit cu o ofertă care să se încadreze în ceea ce dorea cumpărătorul la finalul anului 2018.

Însă aproape concomitent cu aducerea noului director al STB, Adrian Criţ, câştigătorii contractului au venit cu alte pretenţii. Surse politice au precizat pentru „Adevărul” că Adrian Criţ a fost sprijinit intens pentru funcţia aceasta fost aripa PDL a PNL Bucureşti, însă şi de doi lideri ai formaţiunii: Ludovic Orban şi Antonel Tănase. „Are spatele asigurat de la nivelul cel mai sus”, au subliniat sursele din PNL. De altfel, de la numirea lui Criţ mai multe site-uri media au punctat faptul că noul director al STB ar „fi creditat de Valer Blidar” şi că ar fi „omul Ancăi Boagiu”. De altfel, fostul ministru al Transporturilor şi-a făcut revenirea treptată în politica bucureşteană în ultimele luni, Boagiu fiind şi numită într-o funcţie bine remunerată.

Furnizorul tramvaielor, Astra Vagoane Călători, a cerut majorarea contractului de la 840,88 milioane lei, fără TVA, la 874,51 milioane lei, fără TVA, încă din luna martie, printr-un act adiţional care să fie semnat odată cu contractul. Astra Vagoane Călători susţine că preţurile pentru materiale ar fi crescut între perioada în care ar fi trebuit să înceapă să curgă contractul şi sfârşitul anului 2020. „Indicele de preţ publicat de Institutul Naţional de Statistică în domeniul Contractului de furnizare (industria producătoare de material rulant – cod CAEN 3020) s-a majorat cu un procent de 4% în perioada august 2019 – decembrie 2020”.

Prin urmare a fost cerut un punct de vedere de la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, instituţie care nu a sesizat o problemă în mărirea preţului cu 4%. Problemele sunt însă date de faptul că punctele de vedere şi instrucţiunile nu ţin loc de lege şi de ceea ce se stabileşte prin procedura de licitaţie publică, susţin surse din Primărie. Contractele de finanţare europeană sunt pe suma contractului aşa cum a fost stabilită în procedura de atribuire. „Negocierea post licitaţie de ajustare a preţului între Primăria Municipiului Bucureşti şi producător poate fi interpretat ca ilegal şi e posibil să aducă probleme”, mai susţin sursele din PMB.

În ultimele săptămâni dinspre STB au fost insistenţe repetate ca primarul să semneze cât mai repede contractul cu modificările făcute, cu toate că la începutul lui martie Nicuşor Dan i-a anunţat că instituţia nu poate plăti mai mult decât e în caietul de sarcini, adică 840 de milioane de lei. Pe acest subiect, primarul s-a pronunţat şi public, pe 5 martie.

Cu toate acestea, în conferinţa de pe 11 mai, Nicuşor Dan a vorbit de o achiziţie care se ridică la aproape 200 de milioane de euro (adică 984 milioanae lei). Reamintim că valoarea atribuită prin contract era de 840 de milioane de lei, iar noua sumă cerută de Astra Vagoane Călători şi comunicată de STB, prin Adrian Criţ, Primăriei, era de 874 de milioane de lei. Surse politice susţin pentru „Adevărul” că au fost insistenţe mari ca odată cu semnarea contractului să fie semnat şi actul adiţional care prevede majorarea preţului, dar Primăria Capitalei s-a opus. 

Iar acesta s-ar putea să nu fie ultima achiziţie. În luna martie, directorul Adrian Criţ susţinea că în Bucureşti ar fi necesare în jur de 450 de tramvaie, iar în „parcul activ” de acum sunt doar 292. Dacă adunăm şi cele 100 de tramvaie pe care le are în vedere să le cumpere, tot ar mai trebui cel puţin 60 de tramvaie.

Creditul lui Criţ, garantat de Blidar

În trecut Adrian Criţ a avut legături apropriate şi financiare cu Valer Blidar. După arăta Kamikaze într-o investigaţie din 2011, RATB, care-l avea director tot pe Adrian Criţ, a încheiat un contract de 600 de milioane de euro pentru construcţia de tramvaie. Problema e că anterior Adrian Criţ a luat un credit de 250.000 de lei de la Banca Comercială Feroviară, acolo unde proprietar era Valer Blidar. Iar ultima legătură de prietenie şi nu numai, a fost faptul că Blidar şi fost cel care a garantat pentru credit cu un cont personal.

Valer Blidar e cunoscut drept unul dintre oamenii de afaceri care de-a lungul timpului a fost apropiat mai ales de Partidul Democrat Liberal, acesta rămânând în relaţii bune cu liderii care menţin în continuare în poziţii de putere în actualul PNL, susţin surse politice.

Cum a ajuns Astra Vagoane să câştige contractul

Povestea achiziţionării tramvaielor a început pe 11 decembrie 2018, când Primăria Capitalei a publicat anunţul pentru achiziţia a 100 de tramvaie. Valoarea estimată a contractului era de 845,68 milioane de lei, fără TVA. Primăria a atribuit în primă etapă contractul companiei turceşti Durmazlar, însă în decembrie 2019 Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a infirmat atribuirea.

Ulterior, Comisia de evaluare a desemnat câştigătoare oferta Astra Vagoane Călători (lider) - CRRC Qingdao Sifang Co, LTD (asociat) ca fiind oferta câştigătoare, cu propunere financiară în valoare de 840,88 milioane lei fără TVA pentru un număr de 100 de bucăţi de tramvaie de tip ASTRA.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările