Ce ne arată candidaţii pe afişe: Ponta – aminteşte de PCR, Iohannis - un mister, Udrea – instigă misoginii

Ce ne arată candidaţii pe afişe: Ponta – aminteşte
de PCR, Iohannis - un mister, Udrea – instigă misoginii

Candidaţii la alegerile prezidenţiale, reţinuţi FOTO Adevărul

Afişele candidaţilor la alegerile prezidenţiale au împânzit localităţile din toată ţara, dar vor avea imaginile efectul scontat?. „Adevărul“ a contactat mai mulţi specialişti pentru a afla ce se ascunde în spatele zâmbetelor reţinute promovate de prezidenţiabili.

Ştiri pe aceeaşi temă

Afişele electorale ale candidaţilor la alegerile prezidenţiale se întâlnesc, în campanie, la tot pasul, dar specialiştii constată că imaginile celor înscrişi în cursa pentru Cotroceni sunt unele precaute şi puţine reuşesc să atragă atenţia. Singura excepţie pare a fi Elena Udrea, care, potrivit experţilor în comunicare, mizează pe atuurile sale feminine pentru a obţine voturi, fapt care a născut şi controverse.

Ponta, afişe din era PCR

Premierul Victor Ponta, ale cărui afişe au împânzit localităţile din toată ţara, beneficiază de o gamă variată de imagini care îi însoţesc mesajul. Liderul PSD, care se declară un preşedinte „al Marii Uniri“, apare în imagini însoţit de simboluri tradiţionale care reproduc culorile din drapelul ţării, deşi legea interzice o astfel de asociere.

Sociologul Mircea Kivu remarcă şi el asocierea culorilor şi spune, tranşant, că aminteşte de campaniile Partidului Comunist Român.

„Ponta este pe locul întâi şi încearcă să mobilizeze electoratul pe care îl are deja. Foloseşte o cromatică, mai ales la imaginile din campanie, care aminteşte de PCR. În plus, e uşor misogin – am văzut că, de fiecare dată când apare într-o mulţime, Victor Ponta este înconjurat de bărbaţi“, a arătat Kivu.

Arătătorul lui Iohannis

 Liderul PNL, Klaus Iohannis, apare în afişe cu o mină serioasă şi cu arătătorul îndreptat, aparent, către sloganul său de campanie: „România lucrului bine făcut“. Alături de fotografia pe fond albastru a lui Iohannis apar alte două mesaje: „Lege. Nu hoţie“ şi „Fapte. Nu vorbărie“. Specialiştii nu sunt, însă, siguri de direcţia pe care Iohannis o indică în fotografie.

„Afişul lui Iohannis este derutant. Acolo este o inabilitate a celui care a realizat imaginea. Prima dată când l-am văzut, mi se părea că arată cu degetul către o gură de canal“, a spus Mircea Kivu.

La fel de intrigat de construcţia afişului se arată şi specialistul în comunicare Adi Zăbavă.

„În ceea ce priveşte degetul arătător îndreptat în jos, eu nu am găsit o interpretare până în momentul de faţă. Poate doar că arată către România lucrului bine făcut, încercând, astfel, să arate ce poate însemna de fapt preşedintele Iohannis. E oarecum de neînţeles folosirea acestei poziţii pentru degetul arătător ţinând cont că de obicei el apare îndreptat spre privitor, în situaţia în care se doreşte o acţiune de la el sau o responsabilizare a sa“, a explicat Zăbavă.

Un alt tip de afiş în care apare Iohannis îl prezintă pe acesta cu braţele deschise, înconjurat de o aură luminoasă. Sociologul Mircea Kivu susţine că, astfel, imaginea ar transmite ideea de deschidere, în timp ce Adi Zăbavă arată că fotografia îl prezintă pe candidat în ipostaza de salvator.

„Braţele deschise reprezintă, după părerea mea, încercarea de a transmite ideea de salvator, dar în acelaşi timp şi un candidat al majorităţii“, arată Zăbavă.

Se încearcă inducerea ideii că Iohannis e necesar, că e nevoie de el în funcţia de preşedinte. Adi Zăbavă, specialist în comunicare politică

Udrea, controversată. Tăriceanu, şters

Afişele Elenei Udrea au fost printre cele mai comentate din campania electorală. Udrea a fost însă criticată pentru că, în fotografia de pe afişe, poartă un costum alb, strâmt, compus dintr-un sacou şi o fustă deasupra genunchilor. Jurnalistul Cristian Tudor Popescu a declarat, recent, că afişul este nepotrivit funcţiei prezidenţiale. Udrea, la rândul ei, a răspuns că se aştepta la astfel de constatări, dar a subliniat că încearcă să transmită dorinţă de muncă şi seriozitate.

Mircea Kivu susţine că, în campanie, imaginile Elenei Udrea au însă efectul scontat: stârnesc controverse. „Cred că Elena Udrea forţează sau provoacă intenţionat nişte reacţii misogine ca să se victimizeze. E greu ca imaginile respective să nu stârnească misoginii, ca să nu mai vorbim de povestea cu bună“, a opinat el.

De aceeaşi părere este şi Adi Zăbavă, care susţine că toate elementele imaginilor sunt de natură să atragă atenţia.

„Întreaga construcţie de campanie a Elenei Udrea cred că are ca scop translaţia unor caracteristici personale, ale omului Elena Udrea, către profilul politic, către candidatul Elena Udrea. Construcţiile "Bună pentru..." transpun acest concept într-un joc de cuvinte simplu, care poate naşte discuţii, dar care cu siguranţă atrage atenţia. Şi la nivel vizual se încearcă acelaşi lucru prin albul imaculat şi imagine atrăgătoare“, a arătat Zăbavă.

Elena Udrea forţează reacţii misogine ca să se victimizeze. Mircea Kivu, sociolog

La polul opus, afişul lui Călin Popescu Tăriceanu a trecut aproape neobservat. Cu sloganul „De partea ta“, Tăriceanu afişează un zâmbet reţinut într-o fotografie cu un fond albastru închis, culoarea tradiţională a PNL..

„Tăriceanu nu prea are un mesaj, singurul lucru important este că există în competiţie şi că are puterea să-i ia lui Iohannis nişte voturi“, a subliniat Mircea Kivu.


Macovei, mai bună decât ei!

În afişul său, Monica Macovei se axează pe tema sa principală: lupta împotriva corupţiei. Portretul său de pe afişe, spre deosbire de cel din campania pentru alegerile europarlamentare, unde zâmbea larg, o înfăţişează cu un zâmbet reţinut. Predomină culorile alb şi albastru, dar atrage atenţia sigla sa, o bulină roşie cu litera “M”, în centru. Sloganul, “Macovei, mai bună decât ei!” este însoţit de alte două propoziţii. Unul o prezintă pe Macovei drept cea care “a creat DNA”, iar celălalt îi transmite alegătorului: ~Banii furaţi se întorc la tine.” Socoiologul Mircea Kivu constată că, totuşi, Macovei este mai puţin prezentă în mediul offline, însă imaginile şi mesajele transmise pe afişe se axează pe tema sa principală de campanie: lupta împotriva corupţiei.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările