Guvernul vrea să îngroape aplicaţiile de taxi. Uber, Clever Taxi şi Taxify, ameninţate cu dispariţia

Guvernul vrea să îngroape aplicaţiile de taxi. Uber, Clever Taxi şi Taxify, ameninţate cu dispariţia

Aplicaţiile de taxi vor putea fi operate doar de firmele de taximetrie

Aplicaţiile prin care se comandă maşini, precum Clever Taxi, Taxify, dar şi Uber, vor putea fi operate doar de firmele de taximetrie, potrivit unui proiect de modificare a Legii taximetriei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Guvernul a pus gând rău aplicaţiilor pentru comenzi taxi şi vrea ca acestea să fie „proprietatea exclusivă“ a unui dispecerat autorizat. Scopul declarat al proiectului de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea Legii taximetriei 38/2003 este acela de a reglementa aplicaţiile de ride-sharing. 
 
„În ultimii ani, piaţa serviciilor destinate populaţiei, este într-o permanentă schimbare ca urmare a dezvoltării tehnicii şi tehnologiilor moderne, fiind în creştere utilizarea programelor de software, a aplicaţiilor web sau a aplicaţiilor mobile, în scopul satisfacerii nevoilor zilnice, este necesar ca şi piaţa serviciilor de taxi să fie adaptată noilor cerinţe.  Însă, prevederile actuale privind activitatea de dispecerat taxi permit prestarea în fapt, a acestei activităţi fără autorizaţiile prevăzute de lege, fiind dezvoltate aplicaţiile taxi, care funcţionează întocmai ca nişte dispecerate taxi. Datorită acestor aplicaţii taxi, concurenţa pe această piaţă este denaturată prin comercializarea acestor aplicaţii taxi, fără acordul transportatorilor autorizaţi de taxi şi/sau a dispeceratelor de taxi“, se arată în nota de fundamentare a proiectului. 
 
Sub controlul dispeceratelor
 
Concret, art. 1 al Legii 38/2003 este completat cu definiţia aplicaţiei informatice mobile pentru comenzi de taxi  - „aplicaţie informatică virtuală bicomponentă care cuprinde o aplicaţie şofer instalată pe un dispozitiv de tip telefon, tabletă sau orice alt mijloc care permite instalarea aplicaţiei informatice, proprietatea exclusivă a dispeceratului taxi autorizat, prin intermediul căruia şoferul taxi poate recepţiona comanda de transport persoane transmisă de client prin intermediul internetului sau al datelor, interconectată cu aplicaţia client instalată pe un dispozitiv de tip telefon sau tabletă, inclusiv site web pentru comenzi on-line, prin care se poate transmite comanda de transport persoane în regim de taxi şi care va fi recepţionată de şoferul taxi pe dispozitivul special destinat pentru aceasta“. În articol se menţionează în mod expres că „Aplicaţia se poate folosi doar de către un dispecerat taxi, autorizat în condiţiile legii, pentru a asigura siguranţa clientului“.
 
O altă modificare importantă se referă la sancţionarea şoferilor care fac transport public de persoane sau transport de mărfuri, contra cost, fără a fi autorizaţi. Schimbările propuse ar înlesni semnificativ sancţionarea cu amendă a taximetriştilor Uber.
 
Aceştia vor putea fi sancţionaţi pe loc, de la prima abatere, cu amendă între 1.000 şi 5.000 de lei. Din articolul 55 al legii a fost eliminată sintagma „în mod repetat“. Aceasta se referea la sancţionarea celor care fac taximetrie ilegal şi care nu puteau fi sancţionaţi decât dacât dacă fapta era comisă „în mod repetat“.
 
Totodată, taximetriştii nu vor putea să îşi desfăşoare activitatea în altă localitate decât cea unde au obţinut autorizaţia. „Se interzice taxiurilor să efectueze transport public de persoane în regim de taxi sau să staţioneze, în locurile de aşteptare, în scopul efectuării transportului în regim de taxi în interiorul unei localităţi, alta decât localitatea de autorizare“, se arată în proiectul de lege. 
 
Reacţia Clever Taxi
 
Reprezentanţii Clever Taxi, una dintre aplicaţiile direct vizate de demersul Guvernului, susţin că proiectul nu reflectă dorinţa cetăţenilor şi a şoferilor de taxi. Aplicaţia are circa 800.000 de utilizatori şi 20.000 de şoferi de taxi din România care preiau comenzi prin ea, în 20 de oraşe din România.
 
„Aplicaţiile agregatoare au produs multe schimbări care au revoluţionat industria de taxi şi locul lor este în legea taximetriei, dar cu o distincţie clară faţă de dispecerate care funcţionează după un alt sistem, aşa cum vedem în ţările vestice. România este printre singurele ţări din Europa unde există dispecerizare obligatoriei“, susţin oficialii Clever Taxi.
 
Această aplicaţie, conform companiei, intră sub incidenţa directivelor europene care definesc serviciile informatice de tip agregator sau marketplace, distincte de aplicaţiile proprii ale dispeceratelor.
 
Cum funcţionează aplicaţiile de taxi
 
Prin intermediul aplicaţiilor de taxi instalate pe telefonul mobil sau pe tabletă,  clienţii care vor o maşină sunt puşi în contact cu un taxi disponibil. Acestea pot fi de la diverse companii. Aplicaţia este finanţată din banii daţi de taximetrişti, care plătesc pentru a putea lua clienţi prin intermediul platformei. Similar Uber, aplicaţiile dispun de un sistem de rating, iar şoferii încalcă regulile pot fi scoşi din platformă. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: