Dacia, primul producător auto care oferă versiuni de GPL la toate modelele

Dacia, primul producător auto care oferă versiuni de GPL la toate modelele

Rezervorul suplimentar de gaz este din oţel de înaltă rezistenţă

Producătorul de la Mioveni a venit cu variante alimentate cu gaz petrolier lichefiat pentru toate modelele aflate în oferta sa, iar maşinile poluează cu 10 la sută mai puţin faţă de variantele pe benzină şi pot beneficia de o subvenţie suplimentară în programul Rabla.

Dacia a devenit primul producător auto care oferă, direct din fabrică,  versiuni alimentate cu gaz petrolier lichefiat (GPL) în toată gama de maşini pe care o are pe piaţă. Astfel, modele Duster, Sandero, Sandero Stepway, Logan şi Logan MCV pot fi comandate în varianta de alimentare mixtă benzină şi GPL, iar la livrare maşinile vor purta sigla TCe 100 Bi-Fuel specifică gamei Eco-G. 
 
Dacia Duster Eco-G, de exemplu, are un rezervor pentru GPL montat în spaţiul ocupat în mod obişnuit de roata de rezervă şi, la fel ca toată gama,  include o serie de sisteme de siguranţă pentru respectarea standardelor de securitate. Astfel echipate, modelele Dacia GPL pot accesa inclusiv parcările subterane. Acest lucru constituie un mare avantaj pentru că, în general, maşinile alimentate cu GPL, dar de la instalaţii aftermarket, chiar şi montate în service-uri autorizate şi omologate la Registrul Auto Român sunt interzise în parcările subterane sau acoperite cum sunt cele de la malluri. 
 
Integrarea sistemului GPL pe un vehicul Dacia este o operaţiune efectuată direct în uzină. Chiar de la proiectarea sa, motorul pe benzină este adaptat să funcţioneze cu combustibil GPL. Rezervorul suplimentar de gaz este din oţel de înaltă rezistenţă şi este total independent de rezervorul de benzină. O supapă de retur, un limitator de umplere de 80%, un limitator de debit al gazului, o supapă solenoid şi o supapă de siguranţă completează sistemul tehnic de evitare a unor incidente neplăcute.
 

Autonomie crescută, poluare scăzută

 
Versiunile cu gaz ale Dacia pot rula fie pe benzină, fie pe GPL, iar cu ambele rezervoare pline ajung la o autonomie de peste 1.000 de kilometri. Trecerea de la benzină la GPL şi invers se face manual, prin apăsarea unui buton, sau automat, în cazul în care rezervorul de GPL se goleşte.
 
 
Noul motor turbo cu trei cilindri TCe 100 GPL oferă un nivel mai mare de performanţă: 100 CP şi un cuplu maxim de 170 Nm de la 2.000 rpm. Acesta emite cu aproximativ 10% mai puţin CO2 decât un motor pe echivalent pe benzină. Conform unor experţi, în patru ani de utilizare normală, un model Dacia echipat cu GPL va emite cu 2,4 tone mai puţin dioxid de carbon. 
De asemenea, constructorul afirmă că versiunea cu GPL are costuri cu carburanţii cu până la 30% mai mici decât în cazul versiunii pe benzină şi cu până la 8% mai mici decât în cazul variantei diesel.
 

Unele probleme tehnice

 
Conform unor postări pe forumuri, cei care achiziţionează un model alimentat cu GPL de la Dacia au totuşi şi o grijă suplimentară legată de exploatarea acestuia. Astfel, trebuie să ştiţi că în manualul maşinii se precizează că la fiecare 5.000 km parcurşi pe GPL, trebuie să conduceţi 5-10 km utilizând doar benzină. În plus, calitatea proastă a combustibilului vândut în România pune probleme şi variantelor de maşini alimentate pe GPL. Astfel, oamenii sunt sfătuiţi să schimbe mai des filtrele, mai ales dacă nu sunt siguri de calitatea gazului.
 
Apoi, cei care optează pentru un astfel de model se pot confrunta cu o serie de probleme tehnice care, cel mai probabil, în timp, vor fi rezolvate de specialiştii de la Dacia. Astfel, anumiţi clienţi susţin că modelul lor nu mai porneşte pe GPL, ci doar pe benzină, în timp ce alţii s-au plâns de probleme legate de senzorul de presiune din butelia de GPL. În fine, s-a mai raportat şi o eroare între senzorii instalaţiei GPL şi computer. 
 

Cât costă Daciile pe GPL?

 
Dacia Duster echipată cu instalaţie GPL are un preţ de pornire de 14.950 de euro, iar sistemul de propulsie este disponibil începând cu cea de-a doua linie de echipare, Comfort, dar nu şi cu echiparea de inferioară, Essential.
Pentru un Sandero Stepway Eco-G un client din România trebuie să scoată din cont 10.810 euro, iar o Dacia Logan TCe 100 GPL poate fi comandată începând cu 9.950 de euro. În fine, clienţii români plătesc de la 11.000 de euro pentru un Logan MCV cu acelaşi sistem de propulsie sau de la 13.150 de euro dacă îşi doresc un Logan MCV Stepway.
 
Deloc de neglijat, din acest an, prin programul Rabla se oferă un eco-bonus suplimentar de 1.000 de lei la achiziţionarea unei maşini echipate din uzină cu sistem GPL, pe lângă prima de casare de 6.500 de lei.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: