Şoselele, invadate de şoferii teribilişti. Cum funcţionează şi cum se transmite psihoza furiei în trafic

Şoselele, invadate de şoferii teribilişti.
Cum funcţionează şi cum se transmite psihoza furiei în trafic

Numai în primele două zile ale minivacanţei de Sfântă Maria, peste 1.000 de şoferi au rămas fără permis

Tot mai grăbiţi, şoferii români calcă pedala de acceleraţie fără să se gândească la consecinţe. În numai 48 de ore, poliţiştii au suspendat peste 1.000 de permise, cele mai multe pentru viteză. Specialiştii spun că, din păcate, deviaţii de comportament în trafic sunt contagioase.

Ştiri pe aceeaşi temă

La volan, o fracţiune de secundă face diferenţa dintre viaţă şi moarte. Cu toate acestea, mulţi şoferi ignoră cele mai elementare reguli de circulaţie, dar şi ale bunului simţ, dând dovadă de o crasă iresponsabilitate.

Aşa se face că acccidentele grave se ţin lanţ. Poliţia pare neputincioasă în faţa valului de evenimente rutiere, negăsind soluţii pentru disciplinarea şoferilor iresponsabili. Numai în primele două zile ale minivacanţei de Sfântă Maria, peste 1.000 de şoferi au rămas fără permis. Poliţiştii rutieri au dat peste 11.000 de amenzi, majoritatea pentru depăşirea vitezei legale şi au retras aproape 300 de certificate de înmatriculare.

Asta nu i-a descurajat pe vitezomani, iar accidentele grave au continuat să se producă. Ultimul incident din seria cronicii negre a şoselor s-a produs luni dimineaţă.

Trei oameni, printre care şi un copil de 8 ani, au murit, iar alte şase persoane au fost rănite, după ce şoferul microbuzului în care se aflau a călcat prea tare pedala de acceleraţie, iar maşina a căzut în râul Dâmboviţa.

Martorii spun că şoferul ar fi pierdut controlul volanului, la intrarea pe şoseaua de centură. Până la sosirea pompierilor şi scafandrilor, câţiva şoferi au încercat să salveze victimele.  Martorii au descris clipele cumplite prin care au trecut victimele: „Nu s-a auzit decât o bubuitură mare şi atât. Am scos patru persoane şi la restul nu am putut să intram în apă”.

Cum ne raportăm la situaţiile de risc

Psihologul Ionel Simionca, vicepreşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră „PsihoTrafiQ”, afirmă că este nevoie modificări legislative pentru ca şoselele să fie mai sigure.

”În acest moment, avizul psihologic pentru şcoala de şoferi are mai mult un rol de a constata, dar nu şi de a interveni concret. Nu reuşeşte să trieze candidaţii pentru permis. Trebuie transformată această parte de evaluare în scop formativ. Orice diagnostic are valoare zero dacă nu este însoţit de un tratament. Abaterile nu sunt de natură aptitudinală, ci de natură atitudinală, care ţin de modul în care procesăm anumite informaţii, cum ne raportăm la situaţiile de risc. Putem vorbi de deviaţii de comportament, care din păcate, le putem numi contagioase. Sunt acei 3% dintre şoferi responsabili de 15% din manevrele periculoase din trafic”, a explicat, pentru ”Adevărul”, Ionel Simionca.

Potrivit acestuia, este nevoie de măsuri drastice din partea autorităţilor care să descurajeze acest tip de comportament.

”Aceste comportamente tind să escaladeze şi dacă nu sunt descurajate prin măsuri legislative pot avea consecinţe grave. Una dintre măsuri a fost deja adoptată, se referă la serviciul de probaţiune, care presupune un modul de consiliere în conduită preventivă în trafic, în cazul persoanelor care au avut permisul anulat. Pe lângă evaluarea şi tot ce înseamnă redobândirea propriu-zisă a permisului, este nevoie de această măsură complementară”, a explicat psihologul.

La rândul său, psihologul Mihai Copăceanu afirmă că pregătirea psihologică în şcolile de şoferi este precară, iar mulţi dintre cei care se văd cu permisul de conducere în buzunar ajung să se creadă mai presus de regulile de circulaţie.

”O cauză este faptul că permisele se iau prea uşor. În România încă se cumpără permise de conducere. În al doilea rând, pregătirea psihologică în şcolile de şoferi este precară. Se oferă prea uşor permisul unei persoane care nu are pregătirea psihologică necesară. Cei mai periculoşi şoferi sunt cei care încalcă deliberat regulile de circulaţie. Vorbim aici de şoferii teribilişti. Unii dintre ei au şi maşini puternice. În România, cu cât o maşină este mai puternică, cu atât creşte riscul de a încălca regulile de circulaţie, ceea ce duce la accidente grave. Un astfel de şofer gândeşte aşa: «Am maşină puternică, şi eu sunt puternic!». Pentru români, maşina nu este un simplu mijloc de locomoţie. Este expresia puterii, a apartenenţei sociale. Ţine de cultura noastră ca popor”, spune psihologul.

Profilul şoferului român

Potrivit psihologilor, şoferul român este agresiv în trafic, dependent de telefonul mobil şi, de cele mai multe ori, neatent la ce se întâmplă în jurul său. De multe ori trăieşte cu impresia că poate negocia ca la piaţă amenzile sau sancţiunile pe care le-ar putea primi de la poliţişti. Mai mult, dacă are la dispoziţie o maşină puternică, manevrele pe care le face sunt, adesea, la limita legii.

Asta pentru că are senzaţia de forţă şi preferă să nu se ghideze după regulile în vigoare. Din acest motiv, conduce mai periculos decât restul şoferilor.

1.000 de permise suspendate în doar două zile

Poliţiştii au constatat, în două zile, peste 1.500 de infracţiuni, au aplicat peste 15.000 de sancţiuni contravenţionale, au reţinut 1.037 de permise de conducere şi au retras aproape 300 de certificate de înmatriculare.

În perioada minivacanţei de Sfânta Maria, zilnic, 9.695 de poliţişti au acţionat pentru creşterea siguranţei rutiere şi a transporturilor feroviare, astfel încât cetăţenii să se bucure în linişte de timpul liber.

Pe lângă prezenţa activă în trafic, poliţiştii au folosit peste 340 de aparate radar, iar cu ajutorul unui elicopter al Inspectoratului General de Aviaţie s-a monitorizat fluenţa traficului de pe Autostrada Soarelui şi din judeţul Constanţa.

”Fruntaşi” la accidente rutiere

Cu o rată de 97 de persoane decedate la un milion de locuitori, România este depăşită doar de Bulgaria (99 de persoane decedate la un milion de locuitori) în rândul statelor membre UE în ceea ce priveşte numărul de morţi din accidente rutiere în 2016, potrivit Comisiei Europene.
Situaţia s-a agravat cu 1% comparativ cu 2015, când în România au încetat din viaţă, în accidente rutiere, 95 de persoane la un milion de locuitori.

La nivelul Uniunii Europene s-au înregistrat anul trecut 50 de decese la milionul de locuitori, în scădere cu 2% fata de 2015, astfel că în România numărul de victime este de aproape două ori mai mare.

Numărul total de decese în UE a fost de 25.500, iar alte 135.000 de persoane au fost grav rănite în urma accidentelor.


 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările