15 secunde fatale. Ce s-a întâmplat cu avionul miliardarului Dan Petrescu înainte de prăbuşire

15 secunde fatale. Ce s-a întâmplat cu avionul miliardarului Dan Petrescu înainte de prăbuşire

În picaj, avionul pilotat de Petrescu a distrus o clădire de la periferia oraşului Milano Foto EPA-EFE

Imediat după decolare, pilotul a pierdut controlul avionului, dar nu a comunicat nimic turnului de control şi în câteva secunde s-a prăbuşit într-un zbor haotic, aproape în picaj.

Ştiri pe aceeaşi temă

Analizând datele radar, dar şi modul în care a evoluat aeronava, experţii în aviaţie încep să tragă primele concluzii despre circumstanţele producerii tragediei aviatice cu opt morţi, de duminică, din Milano, printre care şi cunoscutul afacerist Dan Petrescu, soţia sa şi fiul lor.
 
Concret, din analiza datelor radar rezultă că aeronava Pilatus PC-12 înmatriculată în România sub indicativul YR-PDV a părăsit terminalul zboruri private de pe Aeroportul Linate din Milano la ora 12.52. Pentru câteva minute a rulat în regim „taxi” până la pista 36 a aeroportului. Aeronava a decolat mai apoi la ora 13:04:08 în direcţia nord. La puţin timp, în timp ce survola zona San Donato Milanese, aeronava a început să aibă probleme şi să devieze de la curs. Operatorul ATC (air traffic control) a observat problema şi a contactat pilotul, afaceristul Dan Petrescu. „De ce ai deviat? Pentru a evita turbulenţele?”, a întrebat operatorul. Răspunsul lui Dan Petrescu a fost scurt şi nelămuritor: „Nu”. După puţin timp de la acest dialog, avionul dispare de pe monitor fără ca pilotul să fi lansat o cerere de ajutor prin apelurile „pan-pan” sau „mayday” şi fără să fi cerut permisiunea de a reveni pe aeroport. 

În momentul apelului, realizat de operatorul ATC, la ora 13:07:40, aeronava zbura cu 293 de kilometri pe oră la o altitudine de aproximativ 1.631 de metri. Ca să realizaţi dinamica zborului care devine deja haotic, două secunde mai târziu altitudinea scade la 1.615 metri, iar viteza a ajuns la 303 kilometri pe oră. După alte două secunde, altitudinea a mai scăzut cu 52 de metri, iar zborul aparatului începe să semene a picaj. Practic, avionul s-a prăbuşit cu viteza de 7.315 metri pe minut. 
 

Total pierdut de sub control 

Expertul în aviaţie Sorin Stoicescu a declarat pentru „Adevărul” că, în acest caz, lucrurile au ieşit din tipare imediat după decolare. „Este mai mult decât evident că pilotul nu a avut controlul aparatului. Şi virajul care părea iniţial unul de întoarcere spre aeroport a fost unul necontrolat. Poate pilotul a fost indisponibil fizic, poate i-a fost afectată sănătatea într-un fel. Sau poate s-a ridicat să vorbească cu pasagerii. Cert este că a fost clar o lipsă de control a aparatului. Semne de întrebare ridică şi faptul că avionul a intrat într-o clădire. De obicei, piloţii evită din reflex astfel de obstacole, caută o zonă plată.
Poate pilotul a fost indisponibil fizic, poate i-a fost afectată sănătatea într-un fel.

Sorin Stoicescu
specialist în aviaţie
Repet, este foarte probabil să avem de-a face cu o indisponibilitate fizică a pilotului, pentru că de o dezorientare spaţială a acestuia în zona aeroportului şi pe timp de zi nu poate fi vorba. Importante sunt acum cele două cutii negre care vor scoate la lumină datele tehnice ale zborului şi comenzile date de pilot, dar şi ce s-a întâmplat în avion. Toate acest date puse cap la cap vor arăta adevărata cauză a accidentului. Oricum Pilatus PC-12 este un avion foarte bun, aproape perfect”, a precizat Sorin Stoicescu despre aparatul considerat de experţi ca fiind foarte sigur pentru că, în caz de defecţiune de motor, are o rată de planare foarte bună, de 16:1, care permite aterizarea de urgenţă în bune condiţii. Aceştia mai susţin că avionul ar fi avut, în prima fază, o rată ascensională foarte mare şi acest lucru ar fi putut duce la angajarea sa, adică la o viteză care nu mai permite portanţa, fapt care ar fi dus la prăbuşirea aparatului. 
 

Şapte din cele opt victime erau români 

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a precizat, ieri, că printre persoanele decedate în accidentul aviatic din apropiere de Milano se află şapte cetăţeni români, toţi având şi alte cetăţenii. „În continuarea informaţiilor transmise cu privire la accidentul aviatic ce a avut loc în data de 3 octombrie 2021, la periferia oraşului Milano, Ministerul Afacerilor Externe precizează că, potrivit informaţiilor comunicate de autorităţile italiene, în urma demersurilor de identificare a victimelor acestui incident, printre persoanele decedate se regăsesc 7 cetăţeni români (toţi deţinând şi alte cetăţenii)”, a transmis MAE.
 
Totodată, MAE a menţionat că, până la acest moment, Consulatul General al României la Milano nu a primit solicitări de asistenţă consulară cu privire la acest incident. Conform sursei citate, Consulatul General al României la Milano continuă dialogul cu autorităţile locale, fiind pregătit să acorde asistenţă consulară, conform competenţelor legale, inclusiv cu privire la procedurile specifice, respectiv facilitarea repatrierii corpurilor neînsufleţite şi eliberarea certificatelor de deces.
 
Miliardarul Dan Petrescu, în vârstă de 68 de ani, se afla la bordul aeronavei alături de soţia sa, Dorotea Petrescu Balzat (65 de ani) şi de fiul lor, Dan Ştefan Petrescu (30 de ani). Potrivit „Corriere della Sera”, celelalte victime sunt Filippo Nascimbene, din Pavia, născut în 1988, soţia sa, Claire Stephanie Caroline Alexandrescu, fiica de 34 de ani a fostului comentator de Formula 1, Dan „Miki” Alexandrescu, şi fiul lor, Raphael, născut la Milano, pe 16 ianuarie 2020.
 
În tragedie s-a stins şi Miruna Anca Wanda Lozinschi, născută în 1956, mama lui Claire Stephanie Caroline şi bunica lui Rafael. Cea de-a opta victimă este Julien Brossard, 36 de ani, un prieten canadian al lui Dan Petrescu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările