Aşa cum am mai spus, cu toate că mi-am pus gratuit la îndemâna autorităţilor locale toate cunoştinţele dobândite în domeniul infrastructurii pentru biciclete, nu am fost consultat pe niciun proiect până acum. În aceste condiţii sunt obligat să culeg informaţiile din ziare şi apoi să merg la faţa locului şi să constat cum arată aceste proiecte dedicate bucureştenilor care, la un moment dat, aleg să folosească bicicleta.

Iată de ce azi la prânz am mers pe Buzeşti-Berzei să analizez infrastructura pentru biciclete care tocmai a fost deschisă circulaţiei.

Chiar dacă am fost şi vineri pe acolo, abia astăzi mi-am dat seama de dimensiunea erorilor de proiectare de acolo; vineri încă se lucra pe carosabil, nu erau montate toate indicatoarele şi erau multe maşini care mascau marcajele.

Teoretic, odată cu deschiderea circulaţiei, lucrările trebuiau să fie finalizate. Aşa că am luat aparatul foto şi m-am suit pe bicicletă.

Primul lucru care mi-a trecut prin minte după ce am parcurs jumătate din traseu a fost să mă întreb dacă cei care s-au ocupat de aceste lucrări au fost rău-voitori sau doar incompetenţi.

Practic, pe o distanţă atât de scurtă de infrastructură (1.300 m), greşelile de proiectare (sau de execuţie) sunt atât de multe şi de grave, încât mi-am dat seama că analiza şi prezentarea argumentelor îmi va lua ceva timp.

Însă, pentru că am văzut tot felul de titluri despre „noile PISTE“, aş vrea să precizez că infrastructura pentru biciclete de pe Buzeşti-Berzei nu este pistă pentru biciclete, în accepţiunea Codului Rutier! Aşa cum am constatat astăzi (la ora 12.00) acolo nu există niciun indicator care să semnalizeze faptul că acele lucrări sunt ridicate la rangul de piste pentru biciclete.

Pe cei care nu cunosc diferenţa dintre marcajele purtând simbolul bicicletei şi pistele pentru biciclete, aş vrea să-i anunţ că pistele pentru biciclete trebuie semnalizate cu indicatoare şi/sau marcaje având simbolul bicicletei pe un cerc cu fond albastru. Atunci când aceste indicatoare există, benzile pentru biciclete devin piste şi creează bicicliştilor obligaţia de a le utiliza.

FOTO Marian Iliescu / Adevărul 

Benzile pentru biciclete, aşa cum sunt şi lucrările de pe Buzeşti-Berzei, nu sunt obligatoriu de utilizat, rămânând la alegerea fiecărui biciclist dacă alege să utilizeze acea porţiune sau alege să pedaleze în afara lor (pentru mai multe clarificări: Ghidul biciclistului).

Un alt lucru care mi-a atras atenţia sunt semafoarele pentru biciclete: sunt foarte multe şi... inutile.
 
Când eşti cu bicicleta, care este un vehicul, respecţi indicaţiile semaforului pentru (auto)vehicule. De aceea, montarea unui semafor pentru biciclete lângă semaforul pentru (auto)vehicule este o risipă de bani, deoarece, în cazul de faţă, ambele semafoare au aceiaşi timpi pentru fluxurile de circulaţie. Singura speranţă ar fi să se permită plecarea bicicliştilor în avans cu 3-5 secunde faţă de maşini, după modelul capitalelor europene. Atunci, da, ar exista o logică.

Un alt tip de logică ar exista dacă ne amintim faptul că, aşa cum s-a scris şi în presă la achiziţia din 2011, Administraţia Străzilor din Bucureşti să fi plătit 11 mii de euro pentru un semafor pentru biciclete.

Foarte grav pentru firmele din zonă este faptul că Primăria nu a gândit în acest proiect locuri de parcare pentru aprovizionarea magazinelor. Practic, atât cei care aprovizionează sau oferă servicii cât şi clienţii firmelor din zonă nu au la dispoziţie locuri de parcare în apropiere.

FOTO Marian Iliescu / Adevărul 

Vineri am discutat cu vânzătoarea magazinului cu materiale de construcţie şi am întrebat-o cum procedează când primesc marfă: au intrare prin spate sau aduc marfă prin faţă ?

Magazinul nu are posibilitatea aprovizionării prin spate. De aceea, atât aprovizionarea cât şi ridicarea mărfii se face ori blocând prima bandă de circulaţie, ori blocând banda pentru biciclete. La fel se întâmplă şi în cazul firmei La Matache, care se ocupă de livrări. Aşa cum mi-a spus proprietarul, sunt 7 maşini care fac livrări şi totuşi niciun loc de parcare care să le permită să facă aprovizionarea sau livrări.
 
Altfel spus, pentru că proiectul nu a ţinut cont de nevoile oamenilor ci numai de nevoile maşinilor, utilizarea infrastructurii va fi dificilă.
O analiză completă a infrastructurii pentru biciclete de pe Buzeşti-Berzei o voi prezenta mâine (marţi, de la ora 10.00) la Primăria Municipiului Bucureşti în cadrul şedinţei Grupului de lucru pe mobilitate.

Marian Ivan - membru fondator al OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.