Şeful CNCD: „Vinieta de acces în Bucureşti este discriminatorie, nelegală“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preşedintele Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării susţine că vinieta de acces în Bucureşti, aşa cum a fost prezentată de Primărie, este discriminatorie. „O vinietă pentru reducerea poluării poate fi impusă legal în funcţie de gradul de poluare a autovehiculului şi nu pe criteriul judeţului în care este înmatriculat un autovehicul”, precizează el.

Asztalos Csaba consideră că „nu judeţul de înmatriculare a unui autovehicul este relevant pentru micşorarea poluării şi a aglomerării, ci gradul de poluare al acestuia. Şi dacă celelalte localităţi din România vor introduce o taxă de intrare pentru autoturismele înmatriculate în Bucureşti şi Ilfov?”, a precizat acesta pe pagina sa de Facebook. 

Analiza şefului CNCD, Asztalos Csaba este următoarea, conform hotnews.ro

„Orice restricţie sau condiţie trebuie să îndeplinească un test al justificării, care se compune din trei trepte:

1. orice restricţie sau condiţie trebuie să urmărească atingerea unui scop legitim;

2. metoda de atingere a scopului legitim trebuie să fie una adecvată şi necesară, adică să nu existe alte căi mai potrivite de atingere a scopului legitim;

3. şi proporţională cu scopul urmărit.

Aplicând această schemă de analiză, pentru cazul vinietei de acces în Bucureşti pentru autovehicule, constatăm următoarele:

 - vinieta de acces în Bucureşti urmăreşte un scop legitim: micşorarea poluării mediului şi a aglomerării traficului din Capitală. În acest sens, România a primit nenumărate avertizări din partea Comisiei Europene pentru calitatea aerului şi a mediului din Bucureşti;

- metoda de atingere a scopului legitim nu este una adecvată şi necesară. În primul rând, criteriul de impunere a

vinietei de acces în Bucureşti este cel al judeţului în care a fost înmatriculat autovehiculul: plătesc vinietă de acces în Capitală toate autoturismele care nu sunt înmatriculate în Bucureşti şi judeţul Ilfov. Este lesne de observat, că această metodă, acest criteriu nu are nicio legătură cu scopul legitim urmărit: micşorarea poluării şi a aglomeraţiei traficului în Capitală. Autorul propunerii nu vine cu nicio statistică prin care să demonstreze că autovehiculele înmatriculate în afara Bucureştiului şi a judeţului Ilfov sunt sursa majoră de poluare a Capitalei. Nu ştiu de ce am o presimţire că sursa principală, substanţială de poluare în Capitală provine de la autovehiculele înmatriculate tocmai în Bucureşti şi Ilfov.

Criteriul relevant în atingerea scopului legitim urmărit în acest caz este gradul de poluare al autovehiculelor şi gradul de aglomerare a unor zone din Bucureşti.

Astfel, o vinietă pentru reducerea poluării poate fi impusă legal în funcţie de gradul de poluare al autovehiculului şi nu pe criteriul judeţului în care este înmatriculat un autovehicul.

Mai precis: introducem o vinietă de acces în Capitală pentru toate autovehiculele (indiferent unde sunt înmatriculate). Putem să justificăm introducerea unei viniete de acces în Capitală doar pentru autovehiculele care sunt sub EURO 5 (indiferent unde sunt înmatriculate). Mai mult, din anul X interzicem circulaţia în Capitală a autovehiculelor cu motor diesel (indiferent unde sunt înmatriculate), cum de altfel s-a întâmplat în multe oraşe din Germania. De ce? Pentru că motoarele diesel au un grad ridicat de poluare!

De asemenea, putem să impunem restricţii pentru anumite zone din urbe, pe care le măsurăm ca fiind extrem de aglomerate şi poluate (există scop legitim), cum ar fi zonele centrale. Aceste zone pot să devină pietonale sau putem să impunem o taxă pentru toate autovehiculele (indiferent unde sunt înmatriculate), dacă doresc să traverseze zone centrale aglomerate. În aceste zone putem interzice accesul autovehiculelor sub EURO 4.

Pentru ca aceste măsuri să fie proporţionale cu scopul urmărit autorul lor trebuie să analizeze de la caz existenţa scopului legitim şi a efectelor măsurilor adoptate, pentru a evita decizii disproporţionate.

În altă ordine de idei, o vinietă de antipoluare pentru autovehicule (indiferent de provenienţă: intern sau extern) în funcţie de gradul de poluare, impus la nivel naţional, ar fi fost metoda adecvată de prevenire a procesului prin care România a devenit un cimitir al autovehiculelor poluante din Vest. Metoda este simplă şi nediscriminatorie: poluezi mai mult – plăteşti mai mult, indiferent de locul înmatriculării autovehiculului. Dar nu, România a insistat cu prima taxă de înmatriculare!

O altă metodă complementară ar fi interzicerea circulării autovehiculelor care nu au minim EURO 4. A tuturor autovehiculelor, indiferent că sunt deja înmatriculate în România sau urmează a fi aduse din Vest. Aceste măsuri nu sunt discriminatorii, pentru că se aplică în mod unitar tuturor, urmăresc un scop legitim, metoda este una adecvată şi necesară şi proporţională cu scopul urmărit!

Toate aceste măsuri ar conduce şi la reînnoirea parcului auto din România, concomitent cu reducerea poluării mediului înconjurător.

Desigur, aceste măsuri mai trebuie însoţite şi de îmbunătăţirea transportului local şi între localităţi, de crearea infrastructurii pentru utilizarea bicicletelor şi trotinetelor.

În concluzie, vinieta de acces în Bucureşti, în condiţiile prezentate de Primăria Capitalei, este discriminatorie, deci nelegală, pentru că nu se fundamentează pe criteriul taxării gradului de poluare a unui autovehicul sau pe interzicerea, taxarea accesului în zonele centrale poluate şi aglomerate, ci pe criteriul judeţului în care a fost înmatriculat autovehiculul, criteriul nerelevant din punctul de vedere a scopului legitim urmărit: al micşorării poluării din Capitală.

Recomand Direcţiei juridice din Primăria Capitalei speţele legate de taxa de barieră de la Mamaia, respectiv taxa de acces Sinaia.

Personal susţin orice măsură de reducere a poluării care are ca şi criteriu de restricţie sau condiţionare gradul de poluare a autovehiculului!”, a precizat Csaba. 

Contextul 

Primarul general Gabriela Firea a anunţat miercuri introducerea în dezbatere publică a unui proiect care prevede achiziţionarea unei viniete pentru toate autoturismele care intră în Capitală, dar nu sunt înmatriculate în municipiul Bucureşti sau în judeţul Ilfov.

Astfel, autoturismele care nu sunt înmatriculate în Bucureşti, la momentul pătrunderii în Capitală, vor trebui să facă dovada că au achiziţionat vignieta Oxigen B (Bucureşti). Potrivit iniţiativei, taxa pentru a intra în Bucureşti cu un autoturism înmatriculat în alt judeţ va fi de 10 lei pe zi sau 1.900 lei pe an.

De asemenea, nu va fi permis accesul în zona centrală pentru maşinile non-Euro, Euro 1, Euro 2 şi Euro 3. Autoturismele înmatriculate în Bucureşti şi în zona metropolitană Ilfov vor trebui să plătească vinieta Oxigen C (Centru).

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite