Liceenii români care au dat clasă doctoranzilor IT. Profesor: „Informatica aplicată îi face să devină creativi“

Liceenii români care au dat clasă doctoranzilor IT. Profesor: „Informatica aplicată îi face să devină creativi“

Raluca Angheluţă, Teodor Ciripescu şiFilip Gagiu FOTO Arhiva prof. Vlad Giurcanu

Trei elevi de clasa a X-a de la Colegiul Naţional „Gh. R. Codreanu“ din Bârlad s-au făcut remarcaţi la Salonul Naţional de Inventică şi Creaţie Ştiinţifică Bucureşti 2015, una dintre invenţiile lor fiind medaliată cu bronz.

Ştiri pe aceeaşi temă

Raluca Angheluţă şi Teodor Ciripescu, elevi în clasa a X-a a Colegiului Naţional „Gh. R. Codreanu“ din Bârlad, judeţul Vaslui, au obţinut premiul III la cea de-a 13-a ediţie a Salonului Naţional de Inventică şi Creaţie Ştiinţifică, desfăşurată în luna noiembrie 2015, la Bucureşti.

La numai 16 ani, liceenii au intrat în competiţie cu tineri inventatori de până în 35 de ani, studenţi în ani terminali şi doctoranzi în domeniul informaticii, pe care au reuşit şi să-i surclaseze, impresionând juriul cu proiectul lor denumit Digskri. Filip Gagiu, coleg de clasă cu cei doi tineri inventatori, a participat şi el cu un proiect (Kennen), la care a muncit încă din primul an de liceu, dar care, deşi foarte apreciat, nu a fost de podium.

Cei trei adolescenţi din Bârlad, coordonaţi de profesorul de informatică Vlad Giurcanu, au fost singurii concurenţi la competiţie care nu s-au prezentat cu un produs concret, cu o invenţie palpabilă. Ei au creat şi au adus la Salonul de inventică software-uri care ar putea să revoluţioneze modul de supraveghere a examenelor şi concursurilor şcolare şi nu numai.

Software anticopiat la examene

Denumirea „Digskri“, invenţia care le-a adus adolescenţilor Raluca Angheluţă şi Teodor Ciripescu medalia de bronz, provine din engleză („digg“ = a săpa şi „screen“ = ecran). Este o aplicaţie ce utilizează tehnologie client/server pentru a monitoriza evaluarea, testarea şi certificarea competenţelor ce impun utilizarea de tehnologii informatice.

„Deficitul sistemului actual de monitorizare este acela că, pentru o sarcină emisă spre rezolvare, evaluatorul nu are posibilitatea de a observa cum sunt tratate etapele intermediare parcurse de candidat până la furnizarea unui rezultat. Proiectul elevilor mei vine cu un sistem de monitorizare performant“, a explicat, pentru „Weekend Adevărul“, profesorul Vlad Giurcanu.

Altfel spus, aplicaţia premiată este instalată pe toate calculatoarele dintr-un sistem (sala de examen, de exemplu) şi administratorul, în speţă profesorul, are posibilitatea să vadă pe monitorul său cum rezolvă problemele fiecare elev evaluat, etapele parcurse şi chiar tentativele de a copia. Evaluatorul vede captura de ecran în timp real şi dacă elevul deschide o pagină din care ar putea să se inspire la examen, este dat de gol imediat şi dovada rămâne salvată în computer.

Raluca Angheluţă şi Teodor Ciripescu, inventatorii Digskri, spun că ideea le-a fost dată de profesorul Giurcanu în primele ore de informatică din clasa a IX-a şi au reuşit să conceapă softul tot în primul an de liceu. Digskri, în varianta primară, a fost prezentat la concursul InfoEducaţie. „Acolo am văzut cum lucrează profesioniştii. Am perfecţionat aplicaţia şi ne-am prezentat cu varianta îmbunătăţită la Salonul Naţional de Inventică. Am fost singurii care s-au prezentat cu un simplu software de care s-au arătat interesaţi şi cei de la OSIM, dar şi comisia Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului“, au spus cei doi inventatori.

Entuziasmul adolescenţilor este alimentat de reuşitele foştilor absolvenţi ai colegiului unde învaţă, zeci de bârlădeni îndrumaţi tot de profesoul Vlad Giurcanu, care au ajuns în mediul universitar internaţional. „Cunoşteam povestea unor foşti elevi ai profesorului meu şi eram fascinată. Mi-am dorit să ajung ca ei, a fost visul meu să intru în această clasă. Vreau să sparg barierele şi ideile preconcepute, să arăt că şi fetele pot face performanţă într-un domeniu unde predomină bărbaţii. Deficitul de fete în domeniul informaticii este o problemă cunoscută, o preocupare la nivel internaţional“, spune Raluca Angheluţă.

Kennen, aplicaţia ce permite accesul către ştiinţă

Filip Gagiu (16 ani) este inventatorul aplicaţiei Kennen, ce a atras atenţia la Salonul de Inventică, fără a fi premiată. Aceasta a luat locul III la Gala Creativităţii de la Cluj, din iunie 2015. Termenul „Kennen“ provine din limba greacă şi înseamnă „a învăţa“. Aplicaţia îşi propune şi reuşeşte să utilizeze şi să distribuie conţinut youtube într-un mod controlat, filtrat, flexibil şi securizat. Actualul sistem de utilizare a canalului youtube are doar două poziţii de acces: total permis sau total interzis.

„Aplicaţia este dedicată unităţilor de învăţământ. În general, youtube are accesul blocat în şcoli, ceea ce este total greşit. Găsim videoclipuri cu şi despre inventatori, sunt filmuleţe din domeniul ştiinţific care ne pot ajuta foarte mult în învăţare şi cercetare. Aplicaţia mea reuşeşte să permită accesul pe youtube doar pentru filmele educative. La Cluj am luat locul III şi sunt foarte mândru. Primele două locuri au fost obţinute de studenţi la informatică din ultimul an“, a subliniat Filip Gagiu.

Tinerii eminenţi, fără sprijin de la autorităţi

    Profesorul Vlad Giurcanu se mândreşte că în ultimul deceniu a îndrumat zeci de elevi care au ajuns în mediul universitar internaţional. Are propria teorie despre cum trebuie îndrumaţi elevii către o carieră în domeniul IT, fără a trece prin olimpiadele şcolare.

„Informatica aplicată, nu teoria din domeniul informaticii, îi face să devină creativi. Sunt concursuri mult mai importante, cred eu, care le deschid elevilor noi perspective, îi situează printre cei mai buni informaticieni ai lumii. Mixul de tehnologii necesită foarte mult timp pentru studiu şi documentare pentru a putea fi implementate de către tinerii mei programatori de numai 16 ani. Încrederea pentru capacitatea de a evolua la standarde internaţionale este reciprocă“, este de părere profesorul Giurcanu.

Acesta are o mare doleanţă şi se confruntă cu o reală problemă. Elevii eminenţi pe care îi îndrumă nu primesc niciun sprijin în afară de cel acordat de părinţi: „Copiii au dorinţa şi capacitatea de a excela la nivel internaţional, dar nu primesc niciun sprijin la nivel de unitate şcolară, Inspectorat ori administraţie locală. E nevoie de bani pentru deplasări. Sunt elevi de nivel internaţional şi e păcat să nu se vadă acest lucru“.

Cel mai recent exemplu de elev de nivel internaţional format de profesorul amintit este Alexandru Ionaşcu, care a obţinut aurul mondial la Infomatrix 2015 (cu 65 de ţări participante). Alţi foşti elevi ai profesorului Giurcanu sunt: Vlad Mărgărint (doctorand în Matematică la Oxford), Dana Dorneanu şi Mirela Botezatu (doctoranzi la ETH Zürich – Elveţia – universitate în top 10 mondial), Silviu Homoceanu şi Geanina Gănceanu (doctorate IT în Germania), Silviu Găncianu (Google – Zürich – Elveţia), Sergiu Strat (Inovate Consult, Bucureşti - soluţie de E-government pentru Republica Modova), Cristian Strat (Twitter ), Anca Paula Luca (Xwiki - Paris, Franţa), Elizabeth Luca (TotalSoft) şi Octav Mitrofan (Microsoft).

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările