Dorel de la CFR. Un tren a deraiat după ce impiegatul nu a verificat macazul de frica urşilor din gară

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Trenul a deraiat pe 2 septembrie 2017 FOTO cfr.ro
Trenul a deraiat pe 2 septembrie 2017 FOTO cfr.ro

Un impiegat de mişcare din cadrul SNCFR- Sucursala Regională de Transport Feroviar Braşov a fost condamnat pentru îndeplinirea defectuasă a sarcinilor de serviciu, fiind găsit vinovat de deraierea unui tren.

Condamnarea impiegatului din Gara Băile Tuşnad vine la trei ani de la incidentul feroviar în care a fost implicat trenul internaţional Braşov-Budapesta. 

Pe 2 septembrie 2017, locomotiva trenului în care se aflau 90 de călători a sărit de pe şine la trecerea peste macazurile de la intrarea în staţia Băile Tuşnad (între Sfântu Gheorghe şi Miercurea Ciuc). Cercetările declanşat în acest caz aveau să scoată la iveală o situaţie de-a dreptul ireală: o eroare umană care ar fi putut avea urmări tragice. 

Pe parcursul nopţii, impiegatul de mişcare a sesizat o defecţiune pe care nu a raportat-o în Registrul Unic de Căi Libere, Comenzi şi Mişcare. Asta după ce nu s-a deplasat pentru a efectua verificarea la faţa locului. Motivul invocat de impiegatul CFR a fost unul de-a dreptul ireal: nu a mers să verifice macazurile de frica urşilor. 

Atât în faţa autorităţilor judiciare cât şi a superiorilor, angajatul CFR şi-a recunoscut vina. Pe cale administrativă, impiegatul a fost pedepsit cu retrogradarea: fiind mutat pe un post de acar, vreme de trei luni. Între timp, el şi-a reluat activitatea de impegat. 

În latură penală, pus sub acuzare pentru săvârşirea infracţiunii de de „neîndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă din culpă”, impiegatul a încheiat un acord de recunoaştere cu procurorii Parchetului de pe lângă Miercure Ciuc, prin care i s-a stabilit o condamnare de 1 an şi şase luni închisoare cu suspendare, cu amânarea aplicării pedepsei. 

Practic, dacă în termenul de supraveghere, de doi ani, inculpatul nu va comite alte fapte penale, condamnarea nu i se va consemna în cazier. În privinţa pagubelor, SNCFR s-a constituit parte civilă cu peste 100.000 de lei, sumă din care inculpatul a achitat puţin peste 2.000 de lei. Magistraţii Judecătoriei Miercurea Ciuc, care au validat acordul de recunoaştere, au lăsat nesoluţionată latura civilă. Astfel că, SNCFR ar trebui să deschidă un nou proces, în civil, pentru a-şi recupera pierderile produse în urma acestui incident.

Radiografia unei deraieri

În actul de sesizare a instanţei, procurorii au arătat că la data de 2 septembrie 2017, inculpatul, în calitate de impiegat de mişcare în cadrul SNCFR- Sucursalei Regionale de Căi Ferate Braşov, nu a verificat pe teren dacă trenul a garat complet pe linia 1, nu a menţionat acest lucru în procesul verbal din registru şi a manevrat macazul 1/3 în timp ce peste acesta se desfăşura un parcurs de circulaţie a trenului de călători IR 1366-1, ducând astfel la deraierea locomotivei EA078 din compunerea trenului IR 1366-1 şi producând un accident de cale ferată şi punând în pericol siguranţa mijloacelor de transport feroviar, manevră sau intervenţie pe calea ferată.

Potrivit raportului emis de Agenţia de Investigare Feroviară Română referitor la accidentul feroviar s-a produs în jurul orelor 08.11 în Halta de mişcare Băile Tuşnad prin deraierea celui de al doilea boghiu, în sensul de mers, al locomotivei EA 078 aflată în remorcarea trenului. Cauză a producerii accidentului şi factorii care au contribuit:„eroarea operatorului uman”. Impiegatul de mişcare  nu a menţionat în Registrului Unic de Căi Libere, Comenzi şi Mişcare la orele 01.10 când a observat starea ocupată a secţiunii izolate 013, ora plecării din birou şi verificarea sa pe teren a secţiunii izolate 013.

„Instalaţia de centralizare a macazurilor permite ca defectarea secţiuni izolate dintr-un parcurs, trenul să fie îndrumat în staţie în baza indicaţiei de chemare a semnalului de intrare, elementele componente din parcurs nemaiputând fi interblocate automat, astfel că această operaţiune putea fi asigurată numai în baza operatorului uman de serviciu. Dacă este omisă această operaţie, trenul se află în mişcare şi se acţionează butonul de operare automată a celeilalte poziţii a unui macaz aflat în parcursul acesteia, există posibilitatea manevrării macazului sub tren şi deraierea acestuia”, se menţionează în raportul Agenţiei de Investigare Feroviară.

În urma producerii acestui accident au întârziat nu mai puţin de 186 trenuri, cu un total de 5.440 minute. Contravaloarea acestor trenuri întârziere în conformitate cu prevederile deciziei directorului general al SNTFC CFR a fost de 70.840,00 lei (fără TVA).

Potrivit acordul de recunoaştere a vinovăţiei, în noaptea de 1/2 septembrie 2017, în jurul orelor 01:10 a fost semnalizată pe aparatul de comandă indicaţia de ocupare accidentală a secţiunii izolate 013, fără ca aceasta să fie ocupată cu material rulant.

„Conform instrucţiei de mişcare, inculpatul a ieşit la verificarea în teren, până în punctul unde a avut vizibilitate, respectiv la macazul 1/3, însă nu s-a deplasat până la semnalul prevestitor, întrucât i-a fost teamă de urşi din zonă, chiar dacă trebuia să meargă până la acel punct. După verificarea pe teren a secţiunii de către inculpat, a fost constatată în Registrul pentru revizia liniilor şi instalaţiilor de siguranţa circulaţiei RRLISC, nemenţionând-se şi verificarea în mod concret pe teren”, se menţionează în acordul de recunoaştere validat de Judecătoria Miercurea Ciuc.

Vă mai recomandăm:

Rivalitate fără margini: luptă de stăpâni la o expoziţie canină

Jurnalul unui interlop maghiar închis pentru deţinere ilegală de arme: „N-am avut chef să slujesc o ţară care de mult ne-a fost luată de români“

Târgu-Mureş



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite