Cum au învăţat elevii unui liceu de provincie să facă diferenţa între nevoi şi dorinţe, între risipă şi economie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii Liceului Tehnologic „Alexe Marin“ din Slatina au fost premiaţi la concursul naţional „ResponsABIL“ FOTO: Alina Mitran
Elevii Liceului Tehnologic „Alexe Marin“ din Slatina au fost premiaţi la concursul naţional „ResponsABIL“ FOTO: Alina Mitran

Sunt elevii care la finalul liceului vor avea o meserie. Unii se vor angaja, alţii vor merge la facultate, însă cu toţii mai au un vis: să aibă într-o zi propria afacere. Prima lecţie şi-au însuşit-o: cum să facă diferenţa între nevoi şi dorinţe şi să economisească.

Nu sunt neapărat elevii cu cel mai mare succes pe reţelele sociale, nu vin şi nu pleacă de la şcoală cu maşini scumpe, nici cu taxi-ul, nu vânează haine din ultima colecţie a nu ştiu cărui brand renumit, însă au un scop: vor să reuşească pe cont propriu. 

Au urmat timp de câteva luni un curs de educaţie financiară şi de acum le este şi mai clar obiectivul pe care şi l-au fixat, dar ştiu şi cum să ajungă acolo. Vor ca într-o zi să aibă propria afacere şi încă de pe acum pun bani deoparte pentru a avea un start bun.

„Între 20 şi 30% ar trebui să economisim“

Mihaela Stan este elevă în clasa a XI-a la Liceul Tehnologic „Alexe Marin“ din Slatina, iar ea a câştigat ediţia din acest an a proiectului educational „ResponsABIL“, dezvoltat cu sprijinul unei instituţii de sprijin financiar. 

Premiul I i-a adus vouchere în valoare de 400 lei care îi vor permite să-şi ofere cadoul visat de Crăciun. Câştigul imens a fost însă altul. Proiectul s-a desfăşurat în perioada aprilie-noimebrie 2021, din păcate doar online, din cauza pandemiei, şi a avut 12 sesiuni de lucru. 

Pentru elevii participanţi, selectaţi dintre copiii defavorizaţi din punct de vedere financiar, au fost tot atâtea ocazii să interacţioneze cu traineri pe teme de dezvoltare personală şi educaţie financiară.

„Ştiam cum să economisesc responsabil banii pe care îi aveam, dar în acest proiect am învăţat cât la sută ar trebui să pun deoparte, cât să cheltui pe necesităţi. În jur de 20-30% în fiecare zi ar trebui să economisim. Am învăţat că este o mare diferenţă între nevoi şi dorinţe. Dorinţele ar trebui să fie cât mai puţin finanţate, pentru că nevoile sunt mult mai importante“, spune Mihaela. 

Tânăra are un buget săptămânal între 50 şi 70 lei şi a reuşit să economisească şi din aceşti bani, pe lângă cei din bursa de merit şi cea de studiu, pentru facultate. Visul său este să devină inginer automatist, deşi cu trei ani în urmă a dat mai întâi admitere la profilul pedagogic, fiind la câteva sutimi de reuşită. 

„Atunci am fost dezamăgită, într-adevăr, însă între timp mi-am dat seama că domeniul tehnic mi se potriveşte mult mai mult. Eu sunt mai băieţoasă din fire şi atrasă de lucrurile astea“, a explicat Mihaela.

proiect de educaţie financiară

Elevii au fost învăţaţi cum să facă diferenţa între dorinţe şi nevoi şi ce să finanţeze cu prioritate FOTO: arhiva proiect „ResponABIL“

În timpul cursului a avut de găsit soluţii pentru fel de fel de provocări, ce i-a impresionat cel mai mult pe juraţi fiind modul cum şi-a imaginat (punând pe hârtie un plan de afaceri) că dezvoltă, cu o sumă de bani propusă, un restaurant cu specific Italian.

„În orice domeniu o să fie foarte mare nevoie de electricieni“

Cătălin Cioponea va absolvi în acest an şcolar liceul. Specializarea este tehnician electrician - electronist auto. Vrea să meargă la facultate, însă cel mai probabil îşi va înfiinţa şi propriul service auto în următorii ani, pentru că este convins că va avea „un loc lângă afaceriştii viitorului“. 

Este, de altfel, visul pentru care deja economiseşte. Spune că nu i-a fost deloc greu să se îndrepte către liceul tehnologic, pentru că s-a gândit că în următoarea perioadă va fi foarte mare nevoie de specialişti în domeniul pe care el l-a ales ca specializare.

proiect de educaţie financiară

„Înainte de acest proiect îmi cheltuiam banii într-un mod mai naiv. Nu-i strângeam pentru un anumit plan, nu-i investeam. Acum m-am gândit să-i strâng, să reuşesc să-i investesc pe viitor într-o afacere, cum ar fi un service. Fiind pe profilul tehnician – electrician există o legătură cu toate planurile de atac pe care le cere piaţa, te poţi foarte uşor orienta, în orice domeniu o să fie foarte mare nevoie de electricieni. Şi casele şi toată infrastructura se bazează pe domeniul electronic“, explică viitorul absolvent. 

De economisit economiseşte din banii de la părinţi, din bursă, din alocaţie şi mai face şi ceva bani în timpul liber, din pasiunea sa pentru electronică.

„Pot spune că voi avea chiar trei meserii“

Denis Rânja, şi el elev în clasa a XII-a la acelaşi profil, îşi câştigă banii de la 10 ani. În vacanţa de vară a avut zile în care a câştigat şi 150 lei, muncind în construcţii. Se descurcă foarte bine şi la finisaje, aceasta fiind, de altfel, şi munca cel mai bine plătită. Spune că banii lui de buzunar sunt mai puţini decât în cazul colegului (Cătălin a vorbit de o sumă de 100 lei/săptămână), dar că din ce primeşte de la părinţi reuşeşte să şi economisească. 

„Lucrez de la 10 ani, de atunci am început să învăţ. Am câştigat şi 150 lei pe zi, dar banii merg în familie, suntem o familie“, spune tânărul al cărui vis este de asemenea să devină inginer. Şi-ar putea uşor câştiga, crede, proprii bani după liceu. 

„Pot spune că voi avea chiar trei meserii“, spune elevul care la şcoală studiază în domeniul electric, iar în timpul liber se specializează pentru meserii specifice domeniului construcţiilor, peste toate fiind pasiunea lui pentru IT, domeniu în care de asemenea înregistrează progrese.

I-am întrebat pe cei şase participanţi la proiect - Mihaela Stan, Cătălin Cioponea, Laurenţiu Belu, Robert Tudosie, Cristi Bălăşoiu, Denis Rînja – ce ar face cu 500 lei, dacă acesta ar fi cadoul primit de Crăciun. Niciunul nu şi-ar cumpăra haine de firme, cel puţin asta susţin elevii, ci ar încerca să-i „investească“. 

proiect de educaţie financiară

Elevii au avut 12 sesiuni de curs, primind în cadrul fiecăreia câte o provocare FOTO: arhiva proiect „ResponABIL“

„Dacă eşti destul de decent îmbrăcat eu cred că e de ajuns, acum, că eşti elev. Nu trebuie să fii neapărat îmbrăcat full de un brand, cât decenţa şi faptul că eşti om cu cel de lângă tine, asta e cea mai importantă parte, de aia n-aş investi în haine. Nu mi-aş cumpăra ultimul model de pantofi Nike, văd o investiţie mai utilă. Ţinând cont cum e vremea acum, mai util este să-mi cumpăr nişte bocanci care sunt impermeabili, sau nişte chestii care nu sunt chiar aşa de scumpe, sunt la fel de calitative şi îţi mai rămân bani să faci altceva cu ei“, a răspuns Cătălin Cioponea.

Tânărul spune că s-ar gândi mai degrabă cum poate „să-i atace“: fie i-ar pune într-un deposit bancar, fie i-ar investi în ceva ce să-l ajute pentru şcoală şi să-l ajute să se perfecţioneze. „Ceva legat de electronică, să-mi iau încă un cip sau nişte componente care m-ajută să învăţ, să fiu din ce în ce mai bun“, a mai spus tânărul.

„Trebuie să ştie să-şi întocmească un buget“

Proiectului educaţional „ResponsABIL“ a fost coordonat la nivelul şcolii de directorul liceului, prof. Valeria Diaconu, şi Camelia Rădulescu - profesor de economie.

„Consider că este foarte important ca nu doar adulţii să ştie care este valoarea reală a banilor. Copiii, încă de la vârste foarte fragede, trebuie să ştie să-şi întocmească un buget, nu doar pe al lor, ci şi un buget familial, să ştie să-şi coreleze multitudinea de nevoi cu resursele care din păcate sunt din ce în ce mai indisponibile, şi nu mă refer doar la resursele de ordin financiar. Este foarte dificil astăzi ca un consumator să ştie să aibă un comportament raţional. Elevii trebuie să fie îndrumaţi să participe la orele de curs, să se înscrie, să facă parte din astfel de proiecte, pentru că trebuie să-şi cultive cu mare interes spiritul antreprenorial. Trebuie să ştie să-şi întocmească o afacere, să ştie să o dezvolte, să ştie că au posibilitatea să acceseze fonduri europene, este foarte important ca tinerii să ştie să fie din punct de vedere financiar independenţi“, a declarat Rădulescu.

tinerii care vor propria afacere - foto alina mitran

Elevii Cătălin Cioponea şi Mihaela Stan, alături de profesorii coordonatori Camelia Rădulescu şi Valeria Diaconu

Vă recomandăm să citiţi şi:

Care este cea mai căutată meserie în toată Europa, cu rată de angajabilitate de aproape 100%

Meseria, brăţară de aur. Un absolvent de şcoală profesională se angajează cu 4.000 de lei, aproape dublu faţă de un absolvent de facultate

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite