PORTRET: Valentin Banciu, pilotul de raliuri pasionat de trenuri de-o şchioapă

Valentin Banciu este unul dintre cei mai buni piloţi de raliuri ai României şi, în acelaşi timp, un colecţionar veritabil. Hunedoreanul şi-a transformat o parte din mansarda casei într-un adevărat muzeu.

Ştiri pe aceeaşi temă

Aici, aşezate ordonat pe rafturi, sute de locomotive şi vagoane în miniatură, reproduceri la scară mică ale garniturilor din primii ani de istorie feroviară şi până în prezent, au ocupat aproape în întregime pereţii spaţioasei încăperii. Ajutat de enciclopediile cumpărate din toate colţurile Europei, pilotul de raliuri a învăţat despre piesele care îi compun colecţia şi mini-circuitul feroviar amenajat pe podeaua stabilimentului.

Hobby de-o viaţă
„Pasiunea pentru modelism am căpătat-o de la vârsta de zece ani, când am primit o locomotivă în miniatură, de la unchiul meu din Austria, de profesie inginer feroviar”, îşi aminteşte hunedoreanul.

De atunci au trecut 35 de ani, timp în care a continuat să adune modele feroviare rare. După 1990, orizontul i s-a deschis colecţionarului spre Occident, unde acest gen de hobby este mult mai răspândit. „Între timp, au apărut mai multe astfel de magazine şi la noi, dar eu prefer să-mi cumpăr machetele de pe pagina de internet E-Bay sau din străinătate, pentru că sunt mai ieftine”, spune hunedoreanul.

Pentru o singură piesă din colecţia lui, Valentin Banciu a cheltuit 800 de euro. Este vorba de replica în miniatură a celei mai puternice locomotive cu aburi construită vreodată: Big Boy-ul american de la Union Pacific, o garnitură de 541 de tone-forţă, care a făcut furori în Statele Unite în 1941, la data aducerii ei pe continentul nord-american. Colecţia lui mai conţine piese din diferite epoci ale istoriei, inclusiv machete ale unor locomotive şi vagoane româneşti.

Campion de raliuri
„Jucăriile” reprezintă pentru Valentin Banciu unul dintre cele mai plăcute moduri de a-şi petrece timpul liber. Când mini-circuitul este pus în funcţiune, iar locomotivele gălăgioase încep să tragă după ele vagoanele de cărbuni sau de călători, timpul se scurge pe nesimţite.
Când miniaturile sun trase pe „linie moartă”, hunedoreanul se preocupă de cea de-a doua sa pasiune, automobilismul. Prima participare la o etapă a Campionatului Naţional de Raliuri a fost trecută în dreptul pilotului din Hunedoara încă din anul 1994, la Braşov. De atunci, Valentin Banciu a strâns peste 100 de participări şi şi-a completat palmaresul cu o mulţime de trofee, inclusiv cu cel de campion.

Întrebări şi răspunsuri
Aţi suferit accidentări grave în cariera de pilot?
Cu maşina am avut parte de incidente, însă nu grave. Am suferit, în schimb, un accident de motocicletă, în urma căruia mi-am fracturat ambele braţe şi un picior. Mi-am acoperit faţa cu mâinile, ca să nu mă lovesc.
În Hunedoara se vorbeşte despre refacerea traseului mocăniţei pentru a-l transforma în obiectiv turistic. Ce părere aveţi?
Am amintiri plăcute despre mocăniţa de la Hunedoara. Nu cred însă că o asemenrea iniţiativă mai este viabilă. E greu de crezut că s-ar putea implica vreun investitor într-un proiect de refacere a traseului, mai ales după ce tronsonul de cale ferată a fost dezafectat şi dus la fier vechi.

Ce-i place
Valentin Banciu are ca hobby muzica şi filmele. Formaţiile U2, AC/DC, Rammstein şi Queen sunt preferatele lui. Din muzica românească, pilotul spune că nu prea are preferinţe. La volanul maşinii Valentin Banciu se simte în largul său.

Ce nu-i place

„Manelele, fotbalul şi politicienii”, a declarat Valentin Banciu, adăugând că, în opinia lui, în România, toate cele trei se află în strânsă legătură.

Profil:

Născut. 5 octombrie 1964, Hunedoara
Studii. Facultatea de mecanică, Timişoara
Experienţă. pilot de raliuri, colecţionar şi funcţionar la Registrul Auto Român
Familie. Căsătorit

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările