VIDEO Jocurile politice scandaloase care ţin închis lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva: „Statul român nici măcar n-a făcut recepţia lucrărilor“

Autostrada Lugoj - Deva. Locul unde a apărut fisura pe Lotul 3

Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva este ţinut închis fără temei, din cauza unor jocuri politice pentru care nota de plată o vor plăti românii, susţine parlamentarul Cătălin Drulă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cătălin Drulă, deputat USR şi membru în Comisia pentru transporturi şi infrastructură, susţine într-o postare pe pagina sa de Facebook, că Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, trebuie deschis circulaţiei de urgenţă şi că nu se justifică transfomarea celor 21 de kilometri într-o „autostradă muzeu”.

GALERIE FOTO

Acesta reclamă faptul că reprezentanţii CNAIR nu au făcut recepţia lucrărilor la autostradă, ca la finalul procedurii să poată trage concluzii despre situaţia ei.

„La finalizarea unei construcţii fie că e o casă sau autostradă se trece printr-un proces numit RECEPŢIA lucrărilor. Adică se întruneşte o Comisie care analizează documentele, face probe şi analize şi dă unul dintre următoarele verdicte (conform legii în domeniu): 1) admite recepţia = "lucrarea e bună şi e preluată de proprietar"; 2) admite recepţia cu obiecţii = "lucrarea e în general bună, dar mai sunt nişte defecte şi lipsuri care trebuie remediate în 90 de zile"; 3) respinge recepţia = "lucrarea e proastă": 4) suspendă recepţia pe o perioadă determinată = "nu putem trage în acest moment o concluzie, revenim".


Pentru Autostrada Muzeu adică lotul 3 din Lugoj-Deva NU S-A FĂCUT PROCESUL DE RECEPŢIE. Adică nu a fost un proces-verbal al unei Comisii de recepţie care să consemneze una dintre deciziile de la punctele 1)-4) de mai sus. Când ministrul zice "n-am făcut recepţia" vrea parşiv să sugereze că "am respins recepţia lucrărilor" (adică pct. 3 de mai sus). Când de fapt, ei nu au făcut DELOC procesul de recepţie adică Comisia de recepţie nu s-a întrunit şi să formalizeze vreuna dintre concluziile posibile (1-4). De ce nu au făcut asta? Pentru că ar fi trebuit să-şi susţină cu documente şi probe concluziile”, scrie parlamentarul din Timiş.

Cătălin Drulă susţine că reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), deşi erau obligaţi să dea o concluzie conform legii, au ales în schimb să rezilieze contractul cu constructorul pentru a nu mai da o concluzie procesului de recepţie.

„Rezilierea unui contract mare de antrepriză este un pas ultimativ când una dintre părţi îşi încalcă dincolo de orice posibilă remediere obligaţiile. Asta se întâmplă de obicei undeva la mijlocul contractului. E nemaiauzit să faci asta când ai un contract executat peste 99% şi, practic, prin reziliere iei orice răspundere practică pentru construcţie de pe umerii antreprenorului. Arunci perioada de garanţie la gunoi şi iei tu construcţia în braţe, cum este, pe răspunderea ta. Tehnic, motivul invocat pentru rezilierea contractul este de Stan şi Bran. Au folosit o clauză contractuală care spune aşa:

"CNAIR va fi îndreptăţit să rezilieze contractul dacă Constructorul nu îndeplineşte cerinţele cuprinse într-o înştiinţare de remediere". Înştiinţările de remediere sunt informări tipice care se dau pe parcursul contractului în care se spune "vezi că aici nu e în regulă cum s-a construit" şi constructorul are obligaţia de a remedia. De regulă sunt zeci sau chiar sute de astfel de înştiinţări pe parcursul anilor de execuţie ai unui proiect mare de infrastructură. În momentul în care se rezolvă problema semnalată, în limbaj de specialitate, se spune că "s-a închis neconformitatea". Termenul este de 15 zile pentru rezolvare. Cel care confirmă închiderea este Consultantul lucrării (numit şi Inginer FIDIC).

Ei bine, CNAIR a vrut să pună ca pretext pentru reziliere "aveţi încă neconformităţi deschise de mai mult de 15 zile" adică Clauza 15.2. Doar că asta era fals, toate neconformităţile fuseseră închise (cu excepţia uneia care nu avea termenul de rezolvare depăşit).

„CNAIR şi ministrul Cuc au tot interesul să ţină autostrada închisă”

Şi aici urmează "geniul" CNAIResc care probabil ne va băga în belele juridice şi despăgubiri: câteva neconformităţi erau de facto închise, DAR când CNAIR a întrebat firma de consultanţă (Inginerul FIDIC) dacă confirmă închiderea acestora aceştia au răspuns că nu pot confirma sau infirma.
De ce? Pentru că ei n-au mai fost în şantier de câteva luni pentru că li s-au terminat orele din contractul cu CNAIR. De asta s-a folosit CNAIR ca să emită rezilierea, adică ceva complet absurd şi probabil desfiinţabil în arbitraje şi instanţe.
Evident, acum după reziliere, CNAIR dacă dă drumul oamenilor să circule pe autostradă îşi crează o poziţie juridică şi mai fragilă: "adică era bună de circulat autostrada după câteva săptămâni, dar aţi reziliat un contract la 99%!".
Aşa că acum CNAIR şi Cuc au tot interesul să o ţină închisă şi va urma un circ în lunile care vin în care să arate ce nenorocire şi ruptură este această lucrare în care statul a investit aproape 700 de milioane de lei şi a certificat calitatea lucrărilor (că de-aia le-a plătit) sub acelaşi Cuc şi acelaşi CNAIR”, a mai precizat deputatul USR.

Acesta a adăugat că a vrut să ofere clarificări într-un subiect care lasă loc controverselor.
„Concluziile sunt aceleaşi: 1) Deschideţi autostrada pentru circulaţie! E inacceptabil să ţinem închişi 21 de km de autostradă nouă închişi în timp ce pe DN68A se circulă oribil şi mor oameni. Totul pentru jocurile voastre stupide de putere şi şpăgile date, nedate sau ce-or fi! 2) Nu vă faceţi iluzii că veţi scăpa de nota de plată când şi dacă România va trebui să plătească despăgubiri pentru acţiunile voastre. Toţi cei de acum, Cuc, Scarlat, veţi plăti pentru că vom plăti şi noi toţi românii decontul prostiei voastre”, a mai scris Cătălin Drulă.

În 28 august, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, şi conducerea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au anunţat rezilierea contractului Lotului 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, acuzând constructorii că au efectuat lucrări de o calitate îndoielnică, iar la final au fost constatate 60 de neconformităţi. Problemele reclamate vizau grosimea asfaltului în mai multe locuri de unde au fost luate probe, dar şi lucrări încă neefectuate pe marginea autostrăzii. În schimb, constructorii spanioli ai celor 21 de kilometri de autostradă, între localităţile Ilia şi Holdea susţin că au finalizat lucrările şi aşteaptă încă recepţia pentru ca Lotul 3 să fie dat în folosinţă. Lucrările au îceput încă din 2014 şi trebuiau finalizate în mai 2016.


Vă recomandăm să citiţi şi:

VIDEO Autostrada Lugoj - Deva, în blocaj înaintea inaugurării aşteptate de 5 ani. Lotul 3 nu poate fi deschis, iar pentru Lotul 4 se caută o soluţie de compromis

Autostrada Lugoj - Deva: probleme grave semnalate pe unul dintre tronsoane la recepţia lucrărilor la cei 43 de kilometri. Doar un lot ar putea fi inaugurat

VIDEO Autostrada Lugoj - Deva, Lotul 3. Drumarii pregătesc recepţia celor 21 de kilometri construiţi cu întârzieri record

VIDEO Premieră pe Autostrada Lugoj - Deva, la cinci ani de la startul lucrărilor. Ce se întâmplă pe Dealul Liliecilor şi cât a mai rămas de construit din autostradă 

Autostrada Lugoj - Deva, Lotul 4 înainte de recepţie: „Este exclus ca autostrada să nu fie deschisă până de Sfânta Maria”

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: