Profesoara care îşi învaţă elevii să se descopere prin artă. Lecţiile văzute cu ocheanul din poveşti

Profesoara care îşi învaţă elevii să se
descopere prin artă. Lecţiile văzute cu ocheanul din poveşti

Monica Lăcrămioara Anghel alături de creaţiile elevilor săi FOTO Valentin Trufasu

La Cercul Fanteziei din Galaţi, cei mici fac artă din materiale reciclabile, învaţă lecţiile cu ajutorul unui ochean şi se joacă cu legile fizicii, descoperind cum să le aplice în viaţa de zi cu zi.

Monica Lăcrămioara Anghel (44 de ani), profesoară de arte vizuale la Palatul Copiilor din Galaţi, predă prin metode nonformale de 19 ani. 

A coordonat iniţial Cercul de pictură din cadrul Palatului, iar acum conduce Cercul Fanteziei, un loc unde copiii se descoperă pe ei înşişi prin artă. Niciunul nu are abilităţi speciale, dar Monica reuşeşte cu răbdare şi cu diverse metode de învăţare prin joacă să scoată la lumină talentele lor ascunse.

GALERIE FOTO MONICA LĂCRĂMIOARA ANGHEL 

Unii află că se regăsesc în pictură, iar alţii în desen şi în folosirea a diverse deşeuri, precum peturile, în crearea de obiecte de artă. De pildă, dacă într-o zi învaţă despre Eminescu la Cercul de literatură din Palat, la clasa Monicăi duc lucrurile în sfera artei şi creează ceea ce numesc „ocheanul marelui poet“.

„Îl întâlnim în poveştile cu piraţi, iar în trecut, anticii îl foloseau ca să individualizeze o anumită informaţie la orizont. Aici am mers pe o metaforă în imagine. Important este ce vrei să le transmiţi copiilor. O dată este asocierea cu ocheanul din poveşti, iar apoi, privind prin el, la capătul instrumentului se află o imagine sugestivă inspirată dintr-un vers al lui Eminescu“, explică profesoara pentru „Weekend Adevărul“.

Desenele de pe pereţii interiori ai ocheanului conduc vizual privitorul spre imaginea centrală. Creaţiile copiilor de la Cercul Fanteziei sunt ceva aparte, deşi sunt create din elemente foarte simple şi sunt menite să le rămână întipărite copiilor în memorie prin lecţiile pe care îi învaţă.

Tridimensionalul pe înţelesul copiilor

Redeschiderea Cercului Fanteziei a fost mult aşteptată, secţiile de pictură, grafică şi sculptură fiind cerute atât de părinţi, cât şi de cei mici. Cercul înseamnă, printre altele, şi explicarea tridimensionalului, iar acest lucru este dublat întotdeauna de crearea de diverse obiecte. „Noi sugerăm tridimensionalul manipulând umbra şi lumina.

De pildă, ai senzaţia că se ridică asfaltul sau un obiect îl poţi atinge cu mâna, deşi este doar pe o hârtie bidimensională. Înţelegem aceste noţiuni şi apoi ne jucăm cu ele“, spune dascălul. Copiii intră în această joacă şi vin, la rândul lor, cu propuneri foarte interesante. O banală pliere şi apoi o îndoire a paginilor unei reviste s-au transformat într-un veritabil obiect de artă. Elevii au decupat un model din pânză de pe un desen, iar cu ajutorul paginilor pliate au creat un costum popular românesc în miniatură.

FOTO Valentin Trufaşu

De multe ori, micuţii pleacă de la o idee şi ajung în final să realizeze cu totul altceva. „Le dezvolt interesul pentru artă, dar în primul rând descoperă că pot obţine rezultate maxime cu mijloace puţine. În egală măsură, află cum să găsească soluţii la diverse probleme, cum ar fi, de pildă, să îmbine o hârtie fără să o lipească“, punctează Monica câteva dintre lucrurile pe care urmăreşte să le dezvolte la elevii săi.

Apa şi hârtia

Lacul cu nuferi, o temă întâlnită des în materia predată elevilor, a devenit la clasa Monicăi un bun prilej pentru a se juca puţin cu legile fizicii. Copiii desenează flori sau obţin o formă florală printr-un procedeu asemănător celui aplicat la origami, iar după ce îşi aşază creaţiile pe apă, constată că petalele se desfac. Au învăţat astfel cum acţionează apa asupra hârtiei şi cum să facă lucrurile simple să devină interesante.

FOTO Valentin Trufaşu

„Speranţa mea este că ceea ce învaţă cumva să se translateze în viaţa lor de zi cu zi. Să înţeleagă şi să capete încredere că ceea ce au reuşit la Cercul Fanteziei vor putea să facă la fel de curajoşi şi creativi şi la matematică, la română, dar şi la ceea ce ţine de viaţa lor cotidiană“, crede profesoara. Ea încearcă mereu să îi facă să îşi depăşească limitele şi să nu se sperie că au de multe ori doar un creion şi o bucată de hârtie, pentru că pot face multe cu ele dacă îşi pun creativitatea la lucru.

Intervenţie în spaţiu

O altă abilitate pe care o dezvoltă la elevii săi este improvizaţia, ce poate fi găsită de obicei în teatru sau la cenaclul literar. Profesoara caută permanent noi modalităţi pentru a le dezvolta creativitatea şi imaginaţia copiilor. A încheiat, de pildă, un parteneriat cu un club de caiac-canoe, cu ajutorul căruia a deschis un atelier pe Faleza Dunării: arta prin reciclare a fost pe ordinea de zi. „Încerc să le dezvolt abilităţile tehnico-plastice, iar tot ce învaţă la cerc să poată transpune apoi în viaţa lor de zi cu zi“, spune dascălul.

FOTO Valentin Trufaşu

Monica Anghel a participat cu micuţii de la cerc la mai multe concursuri cu creaţii extrem de interesante, cum sunt desenele stradale care includeau şi colajul sau creaţii din materiale reciclabile. Prin una dintre operele lor, copiii au tras un semnal de alarmă asupra poluării Planetei: reconstituirea unui copac uscat, înconjurat de apele Dunării, care scoate la mal tone de peturi şi alte deşeuri provenite din consumul casnic sau industrial.

„Viaţa nu poate exista în plastic, dar îl putem reconverti în altceva şi capătă un sens, dobândeşte o anumită valoare. Ce au făcut copiii se numeşte, în arta modernă, o intervenţie în spaţiu“, explică Monica. Cioturile de copaci au devenit şi ele obiecte de artă. Copiii le-au pictat pentru a atrage şi astfel atenţia despre intervenţia brutală a omului în natură şi impactul de multe ori ireversibil asupra acesteia.

Castele din suluri de hârtie igienică

Pentru că fiecare generaţie este altfel, dascălul găseşte mereu noi căi pentru ca informaţia să ajungă la copii şi să fie interesantă. Reinventează roata, cum îi place să spună. „Totul se face prin încercare şi greşeală, în sensul în care am abordat diverse tehnici în modelaj, de pildă. Dacă ne referim la pictură, ea nu se face doar cu penelul, ci chiar şi un şomoiog de hârtie sau un banal băţ, ca să obţii apoi diverse texturi. Cercul Fanteziei este creaţie orientată spre realizarea de obiecte“, spune profesoara.

Orice poate deveni astfel material de lucru. Spre exemplu, sulurile rămase de la hârtia igienică s-au transformat, în mâinile copiilor, în castele de diverse dimensiuni, candele şi chiar jucării. Creaţiile lor au fost premiate în mai multe rânduri la concursuri de profil interjudeţene.

FOTO Valentin Trufaşu

Profesoara simte că şi-a îndeplinit rolul atunci când este oprită pe stradă de părinţii copiiilor care au fost odată la Cercul Fanteziei pentru a-i spune cum le-a influenţat viaţa. În viitorul apropiat vrea să îi iniţieze pe micuţi în studiul costumului popular, al măştilor populare sau al unor arte care sunt pe punctul să se piardă, cum este cusutul de mână.

„Îmi doresc să devină puternici, să considere frumoase orele petrecute împreună, să capete încredere în ei, să nu le fie frică să privească lumea prin propriul hublou de culori, pentru că lumea este plină de creioane colorate. Trebuie doar să nu le fie frică să le folosească“, încheie profesoara.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Profesoara care a creat o „fabrică de isteţime“ în curtea şcolii. În ce constă impresionantul model de educaţie

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările