Prima navă scufundată de gheaţă pe Dunăre. În faţa neputinţei autorităţilor, armatorii sparg banchiza singuri

Prima navă scufundată de gheaţă pe Dunăre. În faţa neputinţei autorităţilor, armatorii sparg banchiza singuri

Draga răsturnată de gheţuri pe Dunăre FOTO Mitică Dumitru

Nava avariată de sloiuri este o dragă aflată la ancoră pe malul fluviului. A fost răsturnată de gheaţă şi este pe jumătate sub apă. Armatorii spun că vor face toate demersurile juridice pentru ca statul să suporte daunele pentru că nu a ţinut navigabil şenalul.

Ceea ce am anticipat în ultimele zile în paginile cotidianului „Adevărul”, s-a întâmplat: în seara zilei de 13 februarie a fost descoperită prima navă avariată grav de gheaţa de pe Dunăre.

Este vorba despre o dragă folosită la extragerea pietrişului, aparţinând firmei Pronav SRL din Constanţa, care era la ancoră în apropiere de Călăraşi. Nava era în conservare şi, din fericire, niciun marinar nu se afla la bordul ei în momentul în care s-a produs nenorocirea.

Patronul firmei constănţene, Mitică Vulturu, a declarat că deocamdată nu poate evalua paguba deoarece accesul la nava avariată este imposibil, aceasta fiind în zona extrem de periculoasă acoperită de o uriaşă banchiză instabilă, în aval de Călăraşi.

„Este o dragă cu cupe şi a fost răsturnată de gheaţă la kilometrul 308, la Cochirleni. Era legată la mal, a venit gheaţa şi a răsturnat-o. Nu ştim ce se va întâmpla, asteptăm să treacă gheaţa, să mai scadă apele şi după aceea să vedem cum acţionăm şi ce recuperăm”,  a declarat Mitică Vulturu.

O veste bună este că draga nu se află pe şenalul navigabil, motiv pentru care conducerea Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi spun că nu au în competenţă scoaterea acesteia.

„Acolo este o zonă unde se extrag produse de balastieră. Nu este pe şenalul navigabil, ci pe un braţ secundar. Nu ţine de noi şi nu ne-a trimis nimeni nicio comunicare în acest sens”, a declarat Dorian Dumitru, directorul general al AFDJ.

Navigaţia- închisă, armatorii privaţi – sparg gheaţa

Deşi au trecut deja 35 de zile de la închiderea navigaţiei pe Dunăre din cauza podurilor de gheaţă din porţiunea din amonte de Brăila a fluviului, autorităţile nu au reuşit nici acum să deblocheze situaţia.

În acest moment, navigaţia pe Dunăre rămâne închisă între kilometrii 300 şi 390 pe sectorul Cernavodă - aval Olteniţa din cauza gheţii.

„Am extins deschiderea navigaţiei de la Olteniţa, de la 430 până la km 390. Navigaţia rămâne închisă de pe sectorul Cernavodă - aval Olteniţa. În rest se poate circula pe timp de zi. Curg sloiuri între 10 şi 50%, iar semnalizarea e avariată”, a declarat directorul AFDJ.

Marea problemă este că AFDJ nu poate, în continuare, să acţioneze pentru spargerea uriaşei banchize din aval de Călăraşi, care are o lungime de 25 de kilometri şi acoperă complet albia fluviului. „Nu avem spărgătoare pentru acea zonă. Suntem angrenaţi acum pe Dunărea maritimă, unde avem dificultăţi în a menţine navigaţia pe timp de iarnă”, a mai spus Dorian Dumitru.

În faţa neputinţei autorităţilor, armatorii privaţi au decis să spargă singur blocajul de gheaţă din zona Călăraşi-Izvoarele. Din păcate, ei nu au dotarea necesară, dar au modificat un împingător al companiei Trading Line – Bondar 95 – căruia i-au întărit prova cu tablă de 12.

Potrivit lui Paul Ivanov, administratorul Trading Line, în cursul zilei de 13 februarie nava a reuşit să spargă circa 2,5 kilometri din banchiză, în partea dinspre amonte a acesteia,  reuşind să elibereze mai multe nave, printre care „Shir Khan (blocată din 5 ianuarie) şi un convoi bulgăresc de barje.

Partea proastă este că „Bondar 95” nu poate face acelaşi lucru ca un spărgător de gheaţă specializat. „Acolo trebuie spart doar din aval, iar împingătorul nostru este în amonte. Sunt o grămadă de nave blocate în maluri. Dacă AFDJ avea două spărgătoare bune, treba era rezolvată de la sfîrşitul lui ianuarie”, a declarat administratorul Trading Line.

În acelaşi timp, armatorii au acuzat Ministerul Transporturilor de nepăsare şi li-au confirmat intenţia de a cere despăgubiri consistente din partea statului român, deoarece acesta nu şi-a îndeplinit obligaţia legală de a menţine şenalul liber.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările