Banchiza de pe Dunăre ţine mii de oameni în tensiune. Peste 100 de nave captive în gheaţă sunt în pericol de scufundare FOTO
0Circulaţia pe fluviu este blocată de mai bine de o lună de zile deoarece Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) a abandonat sectorul din amonte de Brăila al fluviului, pe motiv că nu are cu ce sparge gheaţa. Proprietarii navelor, în mare parte companii străine, ameninţă România cu procese.
Situaţia de pe Dunăre devine, pe zi ce trece, tot mai complicată. Circulaţia navelor în amonte de Brăila este în continuare închisă după ce, de mai bine de o lună de zile (mai precis din 8 ianuarie 2017), Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (instituţie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor) a anunţată că nu mai poate menţine şenalul liber de gheaţă deoarece nu are dotarea tehnică necesară.
Potrivit lui Dorian Dumitru, directorul general al AFDJ Galaţi, singurul spărgător de gheaţă din patrimoniul Administraţiei, „Perseus” este o navă uzată fizic şi moral, iar pentru modernizarea ei este necesară alocarea unei sume de aproximativ 8,5 milioane de euro, bani care au fost ceruţi de mai multe ori în ultimii ani, dar fără succes.
„Dacă Guvernul va aloca această sumă, durata de funcţionare a navei Perseus se va prelungi cu încă 20 de ani. Altfel, nu ştim ce se poate întâmpla”, a declarat directorul AFDJ.
Trebuiesc 8,5 milioane de euro
De altfel, în altimele 30 de zile, „Perseus” de-abia a reuşit să ţină în funcţiune şenalul pe Dunărea maritimă (de la Brăila la Sulina), aşa că nu se putea problema să intervină şi în amonte.
Spărgătorul trebuia retehnologizat încă de acum 10 ani, dar acest lucru nu s-a făcut din cauza finanţării insuficiente. „În 2006 am avut filă de buget pentru Perseus, ni s-a alocat trei milioane de euro, am organizat de mai multe ori licitaţie, dar nu s-a prezentat nimeni, pentru că suma era insuficientă”, a declarat Dorian Dumitru.
Nava Perseus FOTO C Crângan
Construirea unei nave noi de tip Perseus (este spărgător de gheaţă, remorcher de urgenţă, dar şi navă pompier) ar costa aproape 30 de milioane de euro, aşa că alocarea de la buget a numai 30% din această sumă pentru prelungirea duratei de folosinţă cu 20 de ani pare o soluţie convenabilă.
„Noi, cu cei 8,5 milioane de euro solicitaţi, putem să o modernizăm complet. Va rămâne doar tabla, în rest se schimbă totul, inclusiv motoarele”, a precizat directorul AFDJ.
Situaţia gheţurilor pe Dunăre, la zi
Abandonarea segmentului din amonte de Brăila al Dunării a dus la formarea unui pod de gheaţă uriaş, care de-abia acum câteva zile a început să se fărâmiţeze. În gheţuri sunt încă prinse circa 100 de nave (barje, împingătoare, remorchere etc), cele mai multe încărcate cu mărfuri ce ar fi trebuit livrate încă de acum o lună.
De altfel, proprietarii navelor (44 de companii româneşti şi străine) au înaintat un memoriu comun către Guvern, cerând măsuri urgente, dar anunţând şi că vor cere despăgubiri de la statul român (pagubele sunt estimate la circa 30 de milioane de euro), care are obligaţia legală de a ţine şenalul navigabil.
Cea mai gravă situaţie este în acest moment în zona din aval de Călăraşi (către Ivoarele-Pârjoaia), acolo unde, duminică, 12 februarie 2017, la ora 8,00, exista în continuare un pod de gheaţă lung de 30 de kilometri (km 357-387). În zonă Dunărea este îngheţată complet, iar la cotul de după Călăraşi al fluviului a apărut un fenomen de suprapune a sloiurilor, astfel încât grosimea gheţii a ajuns în unele locuri la aproximativ 6 metri.
Zona cu cele mai mari probleme
Cea mai mare temere a armatorilor este că banchiza de lângă Călăraşi ar putea să plece la vale în bucăţi foarte mari, caz în care navele aflate la ancoră sau prinse în gheţuri sunt în pericol de scufundare. Pe restul Dunării, de la Izvoarele la Sulina, curg pe fluviu sloiuri masive, care acoperă circa 30-50% din suprafaţa apei.
Din păcate, Ministerul Transporturilor nu a putut prezenta, cel puţin deocamdată, nicio explicaţie sau soluţii pentru situaţia de pe Dunăre. Contactat de reporterii „Adevărul” încă de săptămâna trecută, biroul de presă al instituţiei a promis un răspuns, însă acesta nu a fost încă transmis.