Corporatistul care a devenit profesor. Predă prin metode atipice şi încheie contracte de milionar cu elevii

Corporatistul care a devenit profesor. Predă prin metode atipice şi încheie contracte de milionar cu elevii

Liviu Drăghici FOTO proiectulmerito.ro

Liviu Drăghici este un profesor de economie care consideră că şcoala trebuie să pregătească elevul pentru viaţa de după cursuri: cum îşi gestionează banii, cum se face un CV, ce presupune înfiinţarea unei firme sau împrumutul la o bancă.

Liviu Gelu Drăghici (37 de ani), profesor de Ştiinţe Economice la Colegiul Economic „Virgil Madgearu“ din Ploieşti, a fost desemnat Profesor Merito în 2021. După opt ani de lucrat într-o corporaţie, a luat calea profesoratului, în 2016, deoarece naveta zilnică Bucureşti-Ploieşti şi 9 ore de lucru făceau practic imposibilă o viaţă de familie aşa cum şi-o dorea.

GALERIE FOTO

Pasiunea pentru antreprenoriat a avut-o de mic copil: „Până să încep şcoala, dar şi în vacanţe am stat la bunici, undeva lângă Mizil. La ţară mai faci şi treburi gospodăreşti, iar eu stăteam cu vitele seara şi era tare plictisitor. Pe la 14 ani m-am gândit că dacă mă duc la liceul economic o să învăţ să-mi fac propria fermă de vite şi n-o să mai fie nevoie să stau eu cu ele. În cei patru ani de şcoală, toate proiectele şi referatele mele erau cu şi despre această fermă“. A studiat în paralel management şi pedagogie, la Universitatea de Petrol şi Gaze din Ploieşti, urmând apoi un masterat în management şi unul în consiliere şcolară şi dezvoltarea carierei.

Sub lupă încă de la începutul anului şcolar

Stilul de evaluare şi predare al lui Liviu Drăghici este unul atipic. Interviul care se aseamănă cu cel de angajare îl face cu fiecare elev din clasă chiar de la începutul anului şcolar. „Ei nu ştiu asta. Îi monitorizez un an, după care am interviul clasic de angajare cu fiecare elev. Aşa ajung unii dintre ei să lucreze pentru mine. După ce deprind de la mine diverse lucruri, pleacă la mult mai bine“, îşi descrie simplu profesorul modul de lucru cu elevii.

Sistem propriu de punctare la ore

Are un sistem propriu de punctare la clasă, ce presupune o listă de sarcini care impun disciplină şi consecvenţă. Elevii primesc cinci note pe an – nota maximă este 12, recompensată cu 10 în catalog şi o excursie de două zile la mare, plătită din banii dascălului. Nu e deloc uşor, dar pentru cine iubeşte provocările este o mină de aur. Pentru această notă, elevul trebuie să bifeze nu mai puţin de  60 de sarcini, precum prezenţă 100% la ore, punctualitate, respect, ţinută (cămaşă, ca să se obişnuiască cu mediul business) şi vizite în diverse locaţii.

Liviu Drăghici şi elevii săi FOTO arhiva personală

De asemenea, trebuie să răspundă la întrebări legate de dezvoltare personală şi profesională, să citească anumite cărţi şi să vadă filme pe care le recomandă, să ceară de la bancă detalii pentru un credit real, să intervieveze un antreprenor, să-şi documenteze veniturile şi cheltuielile într-o aplicaţie, să conceapă un CV, să ţină o lecţie în faţa colegilor, să facă voluntariat şi să aplice pentru un job la o companie reală. 

Mentalitatea învingătorului

Profesorul insistă foarte mult pe interviul de angajare, pe cum se redactează un mail, cum se răspunde la telefon sau cum se iniţiază un apel telefonic, lucruri ce pot fi considerate banale, dar care sunt extrem de utile după şcoală. Face acest lucru după ce a constatat de-a lungul anilor că elevii au deficienţe la aceste capitole, iar asta le poate afecta serios drumul în viaţă. „Îi pun să îşi trimită mailuri între ei şi să le evalueze conform unei grile date de mine. Indiferent în ce domeniu vor lucra, vor avea de lucrat cu oameni şi e nevoie să ştie toate aceste lucruri“, spune dascălul.

FOTO arhiva personală

Cel mai important, profesorul îi invaţă că atunci când depui un efort susţinut, vor veni cu siguranţă şi rezultatele. „Trag o linie pe tablă şi le spun că oamenii se împart în două categorii: cei de sub linie şi cei de deasupra ei. Cei de sub linie sunt cei care caută vinovaţi şi scuze, sunt negativişti, iar eu îi numesc victime. Deasupra liniei sunt învingătorii şi ei au două caracteristici: îşi asumă proprietatea asupra vieţii lor, asupra timpului lor şi a reacţiilor lor la diverse evenimente, dar îşi asumă şi responsabilitatea pentru alegerile pe care le fac“, punctează Liviu Drăghici.

Echipa primează

Un alt principiu pe care merge la clasă este disciplina, despre care crede că face diferenţa pe termen lung. Nu este, de altfel, adeptul învăţării înainte de examen sau pentru notă, ci mai degrabă al paşilor mici făcuţi în fiecare zi. Le dezvoltă elevilor şi spiritul de echipă, aşa că, atunci când e vorba de mers la bancă sau de luat un interviu unui antreprenor, formează echipe din elevi de la trei clase la care predă, indiferent de nivel, după numărul de la catalog. Dacă apar discuţii din cauza antipatiilor dintre ei, le explică simplu că atunci când mergi la job nu îţi alegi colegii. 

FOTO arhiva personală

„Am observat că noi nu ştim să lucrăm în echipă. Atunci am început să fac cu elevii mei diverse lucruri pentru a obţine puncte la notă, în care învaţă să lucreze cu cineva pe care nu îl cunosc decât să facă asta cu cineva cu care se simt confortabil“, explică profesorul. Elevii vor obţine punctele doar dacă echipa îşi îndeplineşte obiectivul. Prin urmare, degeaba fiecare îşi face partea lui de treabă dacă echipa a eşuat în ce şi-a propus.

În sprijinul elevilor nevoiaşi

Când s-a trecut la sistemul de predare online, era deja familiarizat cu conceptul. A venit şi cu o mică inovaţie, folosind o extensie a Google Chrome, ce i-a permis să monitorizeze toţi elevii la ore, fără să mai fie astfel nevoit să facă prezenţa. Le transmitea suportul de curs la începutul anului, iar ei îşi notau informaţiile în caiete, în ritmul lor. Chiar şi în aceste condiţii de predare, elevii au recapitulat, au fixat concepte şi au aplicat ce au învăţat – de exemplu, să facă analiza economico-financiară a unei firme sau să îşi aleagă acţiuni de pe bursă şi să calculeze diverşi parametri.

FOTO proiectulmerito.ro

Liviu Drăghici este cofondator al Asociaţiei „Ai Carte“, prin care a donat mai multe tablete elevilor care nu aveau posibilitatea să îşi cumpere una. De asemenea, cu ajutorul organizaţiei acordă burse elevilor şi studenţilor cu posibilităţi materiale reduse, dar cu rezultate de excepţie, duce rechizite la şcolile din cartierele sărace ale Ploieştiului şi organizează cursuri de educaţie financiară şi dezvoltare personală. ONG-ul dezvoltă acum o platformă de antreprenoriat online cu 16 module, cu studii de caz de la diverşi antreprenori şi o serie de paşi care te duc de la o idee de afacere la un plan de business bine structurat.

Mic îndreptar financiar

Când a început pandemia de COVID-19, profesorul Liviu Drăghici era în Spania, într-un program Erasmus, împreună cu elevii. S-au întors cu o săptămână mai devreme şi au stat în izolare 14 zile. A folosit timpul pentru a scrie cartea „Principiile banilor“, deşi iniţial totul pornise ca un jurnal personal, unde nota diverse lucruri. 

Cartea este scrisă pentru elevii de liceu, cu aspecte ce ţin de domeniul economic şi care sunt explicate la un nivel accesibil oricui. „M-am gândit că mie, la vârsta lor, mi-ar fi prins bine o carte de genul acesta. Elevilor şi studenţilor le-o trimit gratuit dacă o citesc în 30 de zile. Dacă nu reuşesc, fie îmi trimit înapoi cartea, fie o plătesc“, spune dascălul.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

O olimpică pasionată de robotică a creat un lander pentru planeta Marte. „Trebuie să ştii să concepi un şasiu şi cum să conectezi motoarele, senzorii“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările