Transportul pe calea ferată spre sudul litoralului, un prim pas către modernizare

Transportul pe calea ferată spre sudul litoralului, un prim pas către modernizare

Haltă Călători Neptun foto: FB/Djnick Nicky

Călătoria cu trenul către staţiunile din sudul litoralului dovedeşte că în România există două CFR-uri: unul destul de modern, care reuşeşte să te aducă în două ore şi jumătate de la Bucureşti la Constanţa (225 de kilometri), şi unul împietrit de câteva decenii bune, care te duce de la Constanţa la Mangalia (43 de kilometri) în aproape două ore.

Dacă în anul 2014 se finaliza modernizarea liniei CFR Bucureşti-Constanţa, pe care se circulă şi cu viteza de 160 km/h, legătura pe calea ferată cu staţiunile din sudul litoralului a rămas doar o discuţie teoretică. În realitate, turiştii care pleacă din Constanţa către Eforie, Costineşti, Olimp, Neptun, Venus, Mangalia au apelat la transportul rutier deoarece orele în care stăteau în trenuri pentru a parcurge 43 de kilometri erau de neconceput.

De multe ori, pe caniculă, înghesuiţi în vagoane fără aer condiţionat, turiştii observau cum trenul se mişcă, atunci când o face, cu cel mult 20 de km/oră între staţiuni. Apoi, minute în şir, garniturile cu cei care vin să-şi petreacă vacanţa la malul mării stau pe câmp pentru a permite altor trenuri să treacă, linia către sudul litoralului fiind în cele mai multe locuri una singură.

Dacă ani buni s-a discutat fără a se face nimic, acum linia de cale ferată Constanţa-Mangalia va fi electrificată şi modernizată, anunţă CFR SA. Astfel compania a pus la bătaie 12 milioane de lei pentru elaborarea studiului de fezabilitate (SF) necesar electrificării şi modernizării liniei, pentru circulaţia trenurilor de călători cu viteza maximă de circulaţie de 160 km/h, respectiv cu 120 km/h pentru trenurile de marfă. Proiectul este în stadiul de licitaţie publică.

Concret, CFR SA anunţă că pe acest tronson de cale ferată se vor realiza lucrări de modernizare a clădirilor, spaţiilor destinate serviciilor pentru călători, a zonei comerciale, care duc la creşterea numărului de trenuri de călători.


Gara Eforie Sud - foto: Dobrogea Multiculturală

De asemenea, se va lucra la sistematizarea staţiilor CF, la dublarea tronsoanelor de cale ferată simplă, acolo unde necesitatea satisfacerii traficului prezent şi de viitor o impune şi modernizarea echipamentului de telecomunicaţii, inclusiv sistemul de informare a publicului călător.

În acelaşi timp, se va continua un proiect, anunţat în 2019, de modernizare a staţiilor CFR din Mangalia, Costineşti Tabără şi Neptun.

Inaugurată în anul 1938, calea ferată către sudul litoralului (în 1927 s-a inaugurat reţeaua Constanţa-Eforie Sud) a fost considerată elementul cheie pentru dezvoltarea turismului. Doar că, în ultimele decenii, nu s-au mai realizat nici un fel de investiţii majore. Întârzierile foarte mari cauzate de neelectrificarea liniei, vechimea ei, lipsa aerului condiţionat, faptul că se circulă pe un singur fir, peroanele care sunt în multe locuri impracticabile, au făcut ca turiştii să evite trenul şi să aleagă transportul rutier.

Deşi CFR nu a anunţat cât ar costa efectiv modernizarea celor 43 de km de cale ferată, în anul 2016 directorul general Marius Chiper spunea că investiţia ar ajunge la 160 de milioane de euro.
 

Vă recomandăm să mai citiţi:

Păcatele Înalt Prea Misoginului Teodosie, un arhiepiscop cu convingeri de Evul Mediu

Comisar OPC, incompatibil. A candidat la alegerile locale în timp ce controla consumatorii

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările