Cum au reuşit administraţia Mazăre şi Ministerul Transporturilor să scadă profitul Portului Constanţa, impunând un management privat

Cum au reuşit administraţia Mazăre şi Ministerul Transporturilor să scadă profitul Portului Constanţa, impunând un management privat

Portul Constanţa, în declin economic FOTO Arhivă Adevărul

Administraţia Porturilor Maritime Constanţa are un profit din ce în ce mai mic, de la an la an, în ciuda managementului privat impus de Mazăre. Echipa de conducere spune însă că ultima lună a lui 2013 va răsturna statisticile.

Ştiri pe aceeaşi temă

Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (APMC) SA, compania de top a profitabilităţii de stat, se confruntă cu o scădere vertiginoasă de profit. În doar trei ani, datele financiare arată că APMC a ajuns de la un profit brut de 51,8 milioane lei înregistrat în 2011 la 46,9 milioane lei în 2012, iar în 2013 a coborât până la un profit brut estimat de 40 milioane lei, pe 11 luni.

Directorul comercial George Vişan, care este şi consilier local, susţine însă că profitul brut anticipat pe întreg anul 2013 va fi totuşi de 69 milioane lei. „Datele mai trebuie confirmate de audit. Dar traficul de mărfuri a fost în creştere cu 10% şi avem speranţe că anul 2014 va fi un an foarte bun, deşi va fi complicat“, a declarat directorul Vişan.

Până la auditare, datele concrete de la acest moment arată un picaj al profitului, în ciuda managementului privat impus de administraţia Mazăre, care deţine 20% din pachetul de acţiuni al companiei.

Radu Mazăre a susţinut permanent că dacă Portul Constanţa va fi bine manageriat, nu de un specialist numit de Ministerul Transporturilor, ci de o echipă cu contract de performanţă, platforma portuară ar putea aduce venituri de cel puţin 10 ori mai mari. Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar al portului, având un pachet de 60%, iar Fondul Proprietatea deţine 20%.

„Ca să scoţi la zilele bune profit de 8 milioane euro pe an, la valoarea portului, este caca-maca. Numai investiţia care se face acum în prelungirea digului este de 150 milioane şi el scoate 8 milioane pe an. Este caraghios! Banii ăştia îi scoate un port privat mic din Brazilia şi noi ne lăudăm că este printre primele porturi din Europa. Avem un port prost administrat pentru că cei de la Bucureşti s-au schimbat, au avut interese, n-au fost în stare, vorbeau cu unul şi venea celălalt, aşa se întâmplă de 20 de ani“, a declarat Radu Mazăre la finele anului trecut.

Dând exemplul turismului din Mamaia, primarul a arătat că şi economia portuară ar putea să evite căderea, dacă administrarea mega-afacerii ar fi dată pe mâna municipalităţii. „Aici este problema, să nu mai deţină Ministerul Transporturilor controlul. Problema nu este, de fapt, la împărţirea acţiunilor, ci la beneficiul pe care îl poate scoate portul“, a spus Mazăre.

Dacă iniţial îşi dorea să aibă procentul de 51% din acţiuni, Consiliul Local Constanţa s-ar mulţumi şi cu cele 33% propuse de premierul Victor Ponta. „Dacă avem 33% dintr-un port care pe an scoate 100 de milioane de euro, atunci am putea discuta cu totul altfel despre nevoile constănţenilor“, a mai arătat Mazăre.

O parte din echipa de conducere a Portului Constanţa: directorii Ambroziu Duma, George Vişan, Decebal Şerban şi Daniela Şerban

În februarie 2013, primul manager privat se instala la conducerea Portului Constanţa, după o selecţie la care ar fi participat sute de candidaţi din România, Olanda, Germania şi Franţa. Profesorul Lucian Băluţ, fost dascăl de electronică al lui Radu Mazăre la Institutul de Marină, a fost desemnat să conducă noua echipă de administrare a portului.

După numai câteva luni, însă, profesorul se retrăgea din funcţie, la 1 septembrie. El şi-a păstrat mandatul de administrator, ca vicepreşedinte al Consiliului de Administraţie.

Lucian Băluţ, profesor la Universitatea Maritimă Constanţa, manager la APMC

Ultimul manager de stat, Decebal Şerban, încasase de la companie suma de aproape 62.000 lei pe 2012. Primul manager privat, Lucian Băluţ, discuta însă de pe alte poziţii, încasând un salariu de 35.440 lei pe lună. Sporul de venituri l-a ajutat în 2013 să-şi deschidă trei conturi cu suma de 184.000 lei. Actualmente, managerul APMC este Valeriu Nicolae Ionescu.

Ponta: „Portul, împărţit în trei“

La prima emisiune televizată pe 2014, premierul Victor Ponta a făcut câteva precizări legate de soarta Portului Constanţa. „Şansa portului Constanţa de a se dezvolta este ca să nu se mai decidă tot de la Bucureşti sau Constanţa. Trebuie să fie şi guvern, şi autoritate locală, şi investitori“, a arătat premierul Ponta.

Împărţirea egală de 33% pare soluţia agreată de toată lumea, mai ales că Portul Constanţa ar putea fi listat la Bursă, iar valoarea acţiunilor sale ar creşte semnificativ.  

 


Vă mai recomandăm

Portul Constanţa, la un pas de preluarea totală de către oamenii lui Radu Mazăre. Portuarii au transmis un memoriu Ministerului Transporturilor

Organizaţia patronală "Operatorul Portuar" şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare au transmis un memoriu prin care semnalează problemele grave din Portul Constanţa şi solicită abordarea directă a deficienţelor constatate în actul de administrare a companiei. Între timp, oficialii de la Palatul Victoria se pregătesc să-l cadorisească pe primarul Radu Mazăre cu un pachet semnificativ de acţiuni la Portul Constanţa.

EXCLUSIV Oamenii lui Mazăre din Portul Constanţa, prinşi la colţ într-un contract penal

Un raport al Corpului de Control din Ministerul Transporturilor semnalează modificări ilegale, operate de conducerea Portului Constanţa, într-un contract de 117 milioane de euro. Portul este condus de şeful PSD Constanţa, fost profesor al primarului Radu Mazăre.

Petrolierele riscă să eşueze în Portul Constanţa. Memoriul adresat premierului Victor Ponta de către agenţii economici din port

Comerţul exterior cu ţiţei, dar şi cu alte materiale de importanţă esenţială în economie, desfăşurat prin Portul Constanţa, riscă să fie compromis din cauza „stării deplorabile a infrastructurii portuare“, se arată într-un memoriu adresat premierului Victor Ponta de către principalii operatori de profil din zona portului.

Contract de milioane de euro schimbat peste noapte la Portul Constanţa

Clauzele restrictive care impuneau constructorului condiţii drastice pentru amenajarea digului de larg au dispărut, iar contractul ar mai putea fi reziliat doar în situaţii extreme.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: