Portul Constanţa, la un pas de preluarea totală de către oamenii lui Radu Mazăre. Portuarii au transmis un memoriu Ministerului Transporturilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Primăria Constanţa ar putea prelua un pachet semnificativ de acţiuni ale Portului
Primăria Constanţa ar putea prelua un pachet semnificativ de acţiuni ale Portului

Organizaţia patronală "Operatorul Portuar" şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare au transmis un memoriu prin care semnalează problemele grave din Portul Constanţa şi solicită abordarea directă a deficienţelor constatate în actul de administrare a companiei. Între timp, oficialii de la Palatul Victoria se pregătesc să-l cadorisească pe primarul Radu Mazăre cu un pachet semnificativ de acţiuni la Portul Constanţa.

În ultima perioadă, ele două organizaţii au transmis ministerului mai multe sesizări legate de activitatea porturilor de la Marea Neagră, însă acestea nu au fost luate în considerare. Operatorii portuari vor să atragă atenţia şi asupra unor posibile efecte negative ale transferului Portului Constanţa de la minister la autorităţile locale.

Primarul Constanţei, Radu Mazăre, insistă de circa un an asupra acestui transfer. Insistenţele sale par să aibă rezultate în condiţiile în care premierul Victor Ponta a declarat, săptămâna trecută, că „o parte din acţiuni vor fi listate, iar restul vor fi împărţite în mod egal între Primărie şi Guvern, dar vreau cât mai multă implicare a capitalului privat pentru a avea capacitatea de investiţii“ (!). Ponta a precizat că în adoptarea acestei decizii este vorba despre „autoritatea locală, care este normal să aibă un cuvânt important de spus în dezvoltarea portului“.

În prezent, statul prin Ministerul Transporturilor deţine 60% din acţiuni, Fondul Proprietatea 20%, iar primăria Constanţa 20%.

Acţiuni împotriva intereselor statului

„O astfel de măsură ar putea avea drept efect o imixtiune sporită a factorului politic în deciziile administraţiei portuare, ceea ce ar putea conduce la o instabilitate economică şi la o scădere a încrederii investitorilor români şi/sau străini în mediul de afaceri românesc în ansamblul sau", se arată în memoriile citate. Altfel spus, transferul la autorităţi ar agrava şi mai mult situaţia Portului Constanţa.

„În mai multe rânduri, membrii Organizaţiilor noastre au arătat că întreaga activitate a conducerii APMC s-a derulat şi se derulează împotriva intereselor acţionarului majoritar statul şi a partenerilor contractuali (agenţii economici privaţi), întreagă activitate a APMC fiind concentrată numai pe rezolvarea unor interese individuale sau de grup şi crearea unor facilităţi neconcurenţiale în favoarea unora dintre societăţile comerciale cu consecinţe grave asupra economiei naţionale(...) Cu toate acestea, observăm că nici până la data înaintării prezentului document nu au fost adoptate măsuri concrete cu privire la sancţionarea persoanelor care se fac vinovate de situaţia actuală a administrării de către APMC a porturilor maritime cu importanţă strategică pentru dezvoltarea socio-economică a României“, se arată într-una din scrisorile transmise Ministerului Transporturilor.

Afacerea “Digul de larg“, uitată

În scrisoare este amintit şi raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor în care se arată că au fost încheiate pe 1 februarie 2013 două contracte păguboase pentru stat privind realizarea digului de larg. Organizaţia patronală şi federaţia sindicală susţin că până în acest moment nu au fost luate măsuri de sancţionare a persoanelor responsabile. În aceste condiţii, solicita "adoptarea cât mai rapidă a unor măsuri drastice, având în vedere importanţă economică şi socială a activităţii derulate în porturile României de la Marea Neagră".

Cum se va împărţi „caşcavalul“ portuar

"Jumate Guvern, jumate autoritatea locală. E vorba de acel pachet de acţiuni care să permită implicarea activă atât a capitalului privat, cât şi a statului, sub forma autoritate locală, guvern, în luarea deciziilor şi care să impună regulile care sunt aplicabile listării la bursă, reguli de transparenţă decizională", a explicat recent, la finalul unei vizite în port, Victor Ponta.

Premierul a anunţat că săptămâna viitoare "o să discutăm chiar cu doamna ministru Mănescu (Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor - n.r.), cu reprezentanţii portului, noua strategie de dezvoltare. Pentru că povestea iniţială, că să se vindă doar 5% din acţiuni, era neserioasă. Bineînţeles că asta înseamnă schimbarea legii, modificarea strategiei“.

În loc de încheiere, reproducem ceea ce spunea primarul Radu Mazăre cu puţin timp înaintea vizitei premierului: „Cei de la minister cred că ei sunt jupâni pe Port. Ponta trebuie să facă o vizită în Constanţa“.


Citeşte şi:

EXCLUSIV Oamenii lui Mazăre din Portul Constanţa, prinşi la colţ într-un contract penal

Un raport al Corpului de Control din Ministerul Transporturilor semnalează modificări ilegale, operate de conducerea Portului Constanţa, într-un contract de 117 milioane de euro. Portul este condus de şeful PSD Constanţa, fost profesor al primarului Radu Mazăre.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite