Detalii despre o uriaşă investiţie în infrastructura CFR din România: 24 de kilometri de tuneluri pe sub munte

Detalii despre o uriaşă investiţie în infrastructura CFR din România: 24 de kilometri de tuneluri pe sub munte

Tuneluri săpate cu tehnologie ultramodernă între Apaţa şi Caţa FOTO Ioan Buciumar

Între localităţile braşovene Apaţa şi Caţa se vor săpa câte două tuneluri de cale ferată care le va aduce mai aproape una de alta cu 22 de kilometri pe ruta feroviară Braşov - Sighişoara

Ştiri pe aceeaşi temă

Cel mai mare proiect de infrastructură feroviară care se desfăşoară în acest moment în România va aduce localitatea Caţa, situată la limita judeţului Braşov cu judeţele Mureş şi Harghita, mai aproape de municipiul Braşov cu 22 de kilometri.

În prezent, calea ferată ocoleşte între Apaţa şi Caţa, însă, prin utilizarea tehnologiei TBM, vor fi forate 4 tuneluri între cele două localităţi, astfel încât de la Apaţa la Caţa trenul va parcurge cu 22 de kilometri mai puţin. Mai mult, tehnologia ultramodernă va permite trenurilor de călători să circule pe acest tronson cu 160 de kilometri pe oră, iar celor de marfă, cu 120 de kilometri pe oră. 
 
„Este cel mai mare proiect de infrastructură de transport care se desfăşoară acum, în România. Este un proiect extrem de complex, cam 80% din lungimea acestui proiect se desfăşoară pe un nou amplasament, sunt lucrări de mare anvergură, sunt tuneluri care însumează în total 24 de kilometri de linie desfăşuraţi, sunt unele bi-tub, cu lucrări de artă importante, cu poduri, cu viaducte, cu pasaje superioare”, a explicat Ioan Pintea, director Regionala CFR Braşov. 
 
Această soluţie de forare, de ultimă generaţie, a fost prezentată de către Asocierea Railworks, care şi-a adjudecat lucrarea, împreună cu producătorul maşinilor de forat - compania germană Herrenknecht - în cadrul unui eveniment care a avut loc la Aula Universităţii Transilvania. 
 
„O să folosim patru TBM-uri în acelaşi timp, ca să forăm 24 de kilometri de tuneluri. În afară de forarea acestor tuneluri, vom scurta distanţa dintre Apaţa şi Caţa cu 22 de kilometri şi acesta este interesul major al acestei lucrări. Împreună cu beneficiarul – Căile Ferate Române – o să avem o nouă cale ferată, pe care se merge mai repede şi cu mai multă siguranţă, pe care o vor putea folosi toţi românii să meargă în această zonă”, a declarat Nikos Fyttas, manager adjunct al proiectului. 
 
Instalaţiile de forat folosite au o lungime de 120 de metri şi un sistem special de evacuare a pământului. De altfel, vor fi aduse utilaje chiar şi de 150 de tone, unele pe cale maritimă şi altele pe şosea. Soluţia aleasă pentru tunelurile dintre Apaţa şi Caţa a fost utilizată, de exemplu, la Istanbul (pentru legarea celor două continente, Europa şi Asia) sau la metroul din Doha, terminat în urmă cu 2 ani, proiect cu care firma spune că există destule similitudini. 
 
Proiectul, finanţat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei şi cofinanţat de la bugetul de stat, este unul dintre cele mai importante proiecte de modernizare pentru infrastructura de transport feroviar din România. Obiectivul general este reabilitarea liniei de cale ferată Braşov-Sighişoara, componentă a coridorului Rin-Dunăre. Contractul de execuţie pentru lucrări are o valoare de aproape 3 miliarde de lei, a fost semnat în 3 noiembrie 2020 şi are un termen de execuţie de 48 de luni.
 
Proiectul face parte din „Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulaţia cu viteza maximă de 160 km/h, secţiunea Braşov – Sighişoara”. Pe această secţiune există trei tronsoane. Pentru două dintre ele, Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara, contractul s-a semnat în 16 aprilie 2020 şi lucrările au început în primăvara anului trecut. 
 
Tronsonul 2 a fost ultimul pentru care s-a reuşit semnarea contractului şi pentru că este cel mai dificil dintre cele trei, pe lângă poduri, viaducte şi alte lucrări  de artă, aici construindu-se şi cele două perechi de tuneluri. 
 
Vă mai recomandăm:
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările