Când vor circula bucureştenii cu tramvaiele construite la Arad. Motivul pentru care s-a asociat Astra cu o firmă chineză
0Primăria Bucureşti va plăti 840 de milioane de lei (peste 200 de milioane de euro) pentru cele 100 de tramvaie Astra-Imperio, făcute sub licenţa Siemens la Arad.
Asocierea dintre Astra Vagoane Călători Arad şi compania chineză CRRC Qingdao Sifang a fost desemnată câştigătoarea procedurii de achiziţie a 100 de tramvaie noi. Licitaţia pentru tramvaie fusese iniţial câştigată de turcii de la Durmazlar Makine, însă decizia de atribuire a fost anulată de Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC). Oferta turcilor a avut câteva probleme printre care lăţimea tramvaiului, peste cea admisă, de maximum 2,45 metri (modelul Panorama propus are 2,65 metri) şi absenţa activităţilor de omologare la RINA Services Spa, agenţie propusă în cuprinsul ofertei pentru omologarea tramvaiului. În plus, CNSN a mai stabilit că turcii de la Durmazlar nu au depus în oferta iniţială graficul de livrare a tramvaielor, acesta fiind dat doar atunci când autoritatea contractantă, adică Primăria Capitalei, a cerut clarificări.
„Victorie pentru Astra Vagoane!”
Curtea de Apel Bucureşti a dat dreptate asocierii româno-chineză aflată în dispută cu firma turcă, iar la începutul săptămânii trecute Primăria Bucureşti a transmis celor de la Astra Vagoane că urmează să le comunice data şi ora la care va avea loc semnarea contractului.
Imperio circulă în Arad FOTO Facebook/Ghoorghe Falcă
Vestea a fost primită ca o mare victorie la Arad. „Victorie pentru Astra Vagoane! 100 de tramvaie arădene vor ajunge la Bucureşti! Felicitări Astra Vagoane Arad pentru victoria în licitaţia de la Bucureşti! Astra Vagoane a luptat pentru dreptate şi a reuşit să învingă în instanţă <ciuma roşie> care a pus stăpânire pe Capitala României. Instanţa a făcut dreptate şi a confirmat că Aradul produce cele mai ieftine tramvaie, net superioare creaţiilor turceşti”, a reacţionat fostul primar al Aradului, europarlamentarul Gheorghe Falcă, pe pagina sa de Facebook.
„Carte de vizită importantă să livrăm tramvaie în capitala ţării”
Primăria Bucureşti va plăti 840 de milioane de lei (peste 200 de milioane de euro) pentru cele 100 de bucăţi de tramvaie Astra-Imperio, făcute sub licenţa Siemens.
„Vom avea de lucru. Aveam şi înainte, dar acum e şi mai mult. Nu vreau să mai vorbim de proces şi de ce a fost. Eu trecutul vreau să-l uit. Trebuie să mă gândesc tot timpul la prezent şi la viitor. Vă daţi seama că înseamnă foarte mult pentru noi câştigarea acestei licitaţii. Este o carte de vizită importantă să livrăm tramvaie în capitala ţării, va fi benefică şi pentru alte proiecte la care vom participa în România şi în afara ţării. Pentru că avem de gând să ieşim şi afară, să participăm la licitaţii internaţionale, nu intenţionăm să rămânem doar în România. Până acum ne-am axat pe piaţa internă, dar de acum în colo, acolo unde vom putem să participăm la licitaţie, ne vom duce. Indiferent unde va fi”, a declarat Gheorghe Sârbu, director general la Astra Vagoane Călători.
În fabrica de la Arad FOTO Ş.Both
De ce s-au asociat cu chinezii de la Qingdao
Am fost curioşi să aflăm în ce va consta colaborarea între Astra Vagoane şi importanta companie chineză CRRC Qingdao Sifang, care produce şi trenurile de mare viteză Bombardier.
„În primul rând, noi ne-am asociat cu ei pentru faptul că cerinţa prevăzută în caietul de sarcini, în fişa de date a procedurii, nu ne-a permis participarea la licitaţie, pentru că nu îndeplineam criteriul cifrei de afaceri. Cu doi-trei ani înainte, ştiţi foarte bine, nu au fost organizate licitaţii în România. Ele au început să se facă la noi începând cu 2018. Iar noi nu am avut o cifră de afaceri care să ne permită participarea la această licitaţie. Asta a fost motivul pentru care ne-am asociat cu chinezii. Nici dacă ne asociam toţi producătorii de material rulant din România nu puteam îndeplini cerinţa cifrei de afaceri. Iar colaborarea cu cei de la Qingdao este pe anumite componente. Nu o să fie vorba de un model nou de tramvaie realizat împreună cu ei, este modelul Astra, adică tramvaiul nostru Imperio”, a mai spus Gheorghe Sârbu.
Se lucrează la unul din tramvaiele Imperio FOTO Ş.Both
Astra Vagoane este singurul fabricant de tramvaie din România şi a câştigat licitaţii pentru a livra tramvaie Imperio în Cluj-Napoca (22 de tramvaie), Oradea (20 de tramvaie) şi Arad (opt tramvaie), iar pentru Galaţi (18 tramvaie) se fabrică tipul Autentic, un model 100 la sută românesc.
Modelul Autentic pentru Galaţi FOTO Ş.Both
Directorul promite patru tramvaie pe lună
Sunt produse cu ciclu lung de fabricaţie, însă directorul de la Astra spune că după ce începe lucrul, se stabileşte fluxul, iar aprovizionările se fac la timp, producţia va merg bine. Ce înseamnă asta în timp şi câte tramvaie noi vor fi puse luar pe şine în Bucureşti? În condiţiile în care Astra mai are de livrat destule tramvaie şi pentru celelalte oraşe.
“În primul rând, prototipul trebuie să-l fabricăm şi să-l prezentăm într-un termen de 15 luni. 12 luni fabricaţia, trei luni omologarea. De la data intrării în vigoare a contractului, avem la dispoziţie 15 luni să facem prototipul. După care vom livra câte patru tramvaie pe lună. Până să începem să livrăm tramvaiele la Bucureşti, vom finaliza contractele pe care le avem în derulare. Mai avem de livrat la Cluj 15 tramvaie, la Oradea 12, iar în Arad mai sunt, dar acest proiect o să intre în linie dreaptă anul viitor, când începem livrările tramvaielor cu două module. Până acum am livrat patru tramvaie cu trei module, la Arad. Dacă va fi nevoie, punctual, pe anumite meserii, sigur că vom mai face angajări. Dar nu va fi nicio problemă care să ne pericliteze derularea contractului”, a adăugat Sârbu.
Imperio va circula în Bucureşti FOTO Tramclub
Tramvaiele fabricate la Astra Arad costă între 1,2 milioane de euro, pentru tramvaiele cu două module, şi 1,8 milioane de euro, pentru tramvaiele cu patru module.
În competiţie cu turcii pe piaţa din România
Fabrica din Arad are, la această oră, în jur de 400 de angajaţi, 40 dintre ei fiind muncitori aduşi din Vietnam.
Astra nu a participat la licitaţie pentru livrarea de tramvai în Timişoara şi Reşiţa, unde a câştigat o altă companie turcească, Bozankaya. Pentru Timişoara, arădenii nu au putut asigura cerinţa din caietul de sarcini, ca tramvaiul să aibă o autonomie de 60 de kilometri, Imperio având o autonomie de maxim 700 de metri. Cerinţa de la Reşiţa era ca tramvaiele să fie bidirecţionale, iar Astra nu poate să ofere astfel de modele. Tot cei de la Bozankaya au câştigat licitaţia şi pentru Iaşi.
Tramvaiele Bozankaya vor circula la Timişoara, Iaşi şi Reşiţa FOTO Bozankaya
Primăria Timişoara a lucrat cu Astra, pentru recondiţionarea vechilor tramvaie, 15 dintre tramvaiele Armonia fiind realizate la Arad.
Vă recomandăm să mai citiţi:
REPORTAJ Singura fabrică românească de tramvaie care luptă pentru supremaţie cu o companie turcească
FOTO S-a semnat finanţarea pentru încă şapte tramvaie moderne, fabricate în Turcia. În Timişoara vor circula în primă fază 21 de tramvaie Bozankaya