Peste 1 milion de euro pentru 100 de soluţii inteligente. Cum vrea Alba Iulia să devină primul ”Smart City” din România

Peste 1 milion de euro pentru 100 de soluţii inteligente. Cum vrea Alba Iulia să devină primul ”Smart City” din România

Soluţiile inteligente implementate vizează domenii de activitate dintre cele mai diverse

Primul ”Smart City” din România, în adevăratul sens al cuvântului, va fi oraşul Alba Iulia. Până la sfârşitul anului 2018, mai multe companii private investesc circa 1 milion de euro în peste 100 de soluţii inteligente pentru oraş şi locuitorii acestuia.

Ştiri pe aceeaşi temă

Prin implementarea proiectului pilot ”Alba Iulia Smart City 2018”, locuitorii oraşului beneficiază, între altele, de internet în spaţii publice, servicii medicale în care 14 medici răspund non-stop la telefon şi dau sfaturi, aplicaţii prin intermediul cărora cetăţenii pot trimite sesizări în timp real, în vreme ce pe partea de educaţie 18 instituţii de învăţământ au primit tablete, iar elevii şi părinţii au acces gratuit la informaţiile şcolare. Parcări inteligente, măsurarea greutăţii unor autovehicule din mers sau tururi ghidate virtuale de explorare urbană sunt alte proiecte ce vor fi implementate în cadrul proiectului. Pentru toate acestea, municipalitatea din Alba Iulia a primit, recent, distincţia ”Business Review Awards 2018”, la Gala Premiilor Business Review, la secţiunea „Local Smart Initiative”.
 
”Proiectul pilot «Alba Iulia Smart City 2018» a fost demarat în 2016, printr-un protocol de cooperare între Municipiul Alba Iulia şi Ministerul Comunicaţiilor şi pentru Societatea Informaţională. Proiectul înseamnă pentru Alba Iulia dezvoltare durabilă, dezvoltarea infrastructurii ICT, a mobilităţii urbane. Mai înseamnă şi plusuri consistente în sănătate, eficientă energetică, calitatea locuirii, valorificarea potenţialului turistic, educaţie, e-administraţie, mediul de afaceri etc. Pentru municipalitatea albaiuliană, beneficiile se traduc în oportunitatea de a testa gratuit soluţii inteligente care să transforme oraşul Alba Iulia într-unul al cetăţenilor, al turiştilor şi al investitorilor”, afirmă Nicolaie Moldovan, administrator public al municipiului Alba Iulia. 
 

74 de parteneriate între Primăria Alba Iulia şi companii

 
Până în prezent, Primăria a semnat un număr de 74 de parteneriate din cele cel puţin 100 asumate în cadrul proiectului ”Smart City 2018”. 14 dintre acestea au fost semnate cu compania Orange. ”Avem WiFi de foarte bună calitate, securizat şi gratuit în zonele de interes din oraş – gară, autogară, Cetatea Alba Carolina; autobuze echipate cu WiFi gratuit securizat şi senzori de monitorizare a calităţii aerului, un portal captiv special creat pentru internetul din autobuze, unde derulăm mini-sondaje de interes general, aplicaţia e-AlbaIulia – un foarte bun ghid virtual pentru turiştii care vin la noi, dar prin care putem trimite şi mesaje de interes cetăţenesc. Tot Orange a montat până acum 145 de beaconi care funcţionează, pe tehnologie bluetooth, cu aplicaţia e-AlbaIulia. De asemenea, avem platformă care se numeşte City Analytics şi pe care se pot vedea date legate de aglomerările urbane, de trafic, de oameni care vin şi ies din Alba Iulia, câţi au folosit internetul gratuit etc”, spune Nicolaie Moldovan. În parteneriat cu compania de telefonie mobilă au mai fost montate 101 de leduri noi pe 101 de stâlpi de iluminat inteligent, care au determinat reducerea c aproape 50% a consumului de energie electrică. De asemenea, al cele mai mari două licee din Alba Iulia a fost introdus catalogul digital. Părinţii elevilor pot vedea cu ajutorul acestui catalog online întreaga situaţie şcolară a copiilor în timp real. O altă aplicaţie dezvoltată în proiect se numeşte ”Civic Alert”, prin intermediul căreia locuitorii oraşului pot face sesizări către primărie direct cu telefonul mobil. 
 
”În parteneriatul cu ClujIT Cluster am implementat 4 proiecte: PEDITEL, un serviciu medical prin telefon (1791) dedicat părinţilor cu copii de vârste mici şi mijlocii. Serviciul are în componenţă 14 medici specialişti care răspund non-stop la telefon şi dau sfaturi medicale gratuite oricui are nevoie. Avem apoi aplicaţia şi platforma Donez450, care se adresează donatorilor de sânge. Altă platformă implementată se numeşte OKEY şi este dedicată firmelor mici şi mijlocii, pentru a le facilita tot ceea ce înseamnă bază de clienţi, facturare, registru de casă etc.  De asemenea, tot prin ClujIT avem aplicaţia de implicare civică CityHealth, cu ajutorul căreia cetăţenii pot trimite sesizări în timp real către primărie cu ajutorul telefonului mobil”, susţine city-managerul din Alba Iulia. Printr-un parteneriat cu Telekom a fost implementat sistemul catalogului digital şi în celelalte 18 unităţi şcolare din Alba Iulia. 690 de tablete de ultimă generaţie au fost date profesorilor pentru a putea folosi în mod profesional platforma digitală de catalog online.
 

Senzori de parcare şi tururi digitale de explorare urbană

 
”A mai fost realizat în cadrul proiectului studiul Siemens – «Smart Cities Research» – »The Business Case for Smart Cities: Alba Iulia», în care a fost analizat potenţialul de investiţii al oraşului şi impactul pe care l-ar putea avea acestea asupra economiei şi vieţii oamenilor. Alba Iulia a făcut echipă, în acest studiu, cu Londra, Bruxelles, Aberdeen şi Kartal, un cartier din Istanbul. Din parteneriatul cu Euro Jobs a rezultat, până acum, un tur virtual de prezentare a Cetăţii Alba Carolina. Se lucrează deja în cadrul aceluiaşi parteneriat la o scanare 3D a principalelor obiective culturale şi turistice”, spune Nicolaie Moldovan. 
 
 
De asemenea, asociaţiile de proprietari dar şi locatarii din municipiul Alba Iulia vor putea accesa, online o platformă digitală prin care se doreşte eficientizarea activităţii administratorilor de bloc, dar şi transparentizarea relaţiei între administratori şi proprietari, precum şi simplificarea comunicării şi procesulului de verificare pentru biroul de control al asociaţiilor de proprietari din cadrul Primăriei. Alba Iulia va beneficia şi de tururi digitale de explorare urbană, prin intermediul aplicaţiei mobile Questo. Parteneriatul prevede crearea de tururi de tip „quest” (căutare de indicii care duc la alte indicii) prin care se vor putea (re)descoperi locurile ştiute şi mai puţin cunoscute din oraş. Turiştii vor putea să descopere povestea obiectivelor de interes din Alba Iulia, pe care le vor vizita într-un mod interactiv, direct de pe smartphone, deplasându-se prin oraş în funcţie de indiciile turului. 
 

O altă componentă a proiectului ”Smart City” se referă la monitorizarea traficului greu care va tranzita Alba Iulia. Vehiculele grele vor putea fi cântărite în mers, graţie unui sistem care va fi instalat la una dintre intrările în oraş. Sistemul va fi implementat de către compania Direct One. Este vorba despre un sistem de supraveghere video complicat, capabil să identifice şi să cântărească în mers autovehiculele de trafic greu. Soluţia propusă presupune instalarea a două camere video de înaltă rezoluţie, recunoaşterea numărului de înmatriculare şi cântărirea în mers pentru camioane. Sistemul presupune instalarea unor bucle inductive pe fiecare bandă de circulatie pe sensul de intrare in oraş, a unor senzori de greutate speciali, precum şi a unor camere video specializate. Tot în parteneriat cu Direct One au fost montaţi  60 de senzori de parcare pe Bulevardul Transilvaniei ce permit detectarea locurilor de parcare libere sau ocupate, precum şi a maşinilor lăsate în locuri nepermise. Există şi opţiuni de senzori pentru locurile persoanelor cu handicap sau cele dedicate încărcării autovehiculelor electrice. În plus, Direct One a implementat şi un sistem LoRaWN, care va colecta date emise de alte echipamente smart. 

Pe lista soluţiilor inteligente se regăseşte şi una referitoare la măsurarea calităţii aerului. Aplicaţia „uRADMonitor” monitorizează de la temperatură, presiune barometrică, umiditate, la dioxid de carbon, formaldehidă, pulberi în suspensie sau radioactivitate Gama. Aplicaţia oferă informaţii asupra nivelului de poluare din oraş şi zona limitrofă.
 
 
În Alba Iulia Smart City există, după cum era firesc, şi parteneriate cu două start-up-uri locale. Primul este aplicaţia FastOrder dedicată segmentului HoReCa. Cealălalt este dezvoltat de WhiteCityCode.Soluţia de comunnicare dezvoltată de aceştia se numeşte Chat Piper şi va  permite comunicarea online în timp real între locuitori şi municipalitate, pe site-ul oficial,  www.apulum.ro. 

Toate soluţiile de smart city testate în Alba Iulia vor fi prezentate detaliat pe o platformă dedicată, albaiuliasmartcity.ro. Platforma va fi realizată de către  CivicTech, în cadrul căreia activează şi o parte dintre  foştii membri ai GovItHub, structură dezvoltată de Dacian Cioloş la nivelul Guvernului României, în vremea în care era premier. 

Proiectul pilot ”Alba Iulia Smart City” nu implică niciun fel de cost din partea Primăriei. Toate investiţiile aferente sunt suportate de către companiile private. Valoarea totală a acestora depăşeşte 1 milion de euro.
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: