Câte sisteme de frânare are o maşină. Componentele care trebuie să funcţioneze pentru ca maşina să oprească în siguranţă

Câte sisteme de frânare are o maşină. Componentele care trebuie să funcţioneze pentru ca maşina să oprească în siguranţă

Sistemul de frânare are rolul de a asigura autoturismului o micşorare rapidă a vitezei de deplasare, de a frâna eficient în pantă sau în rampă şi de a asigura staţionarea autovehiculului pe drumurile publice care prezintă o înclinare maximă.

Ştiri pe aceeaşi temă

După rolul funcţional sistemul de frânare poate fi:
- sistemul principal de frânare (este reprezentat de frâna de picior sau cea principală de serviciu);
- sistemul staţionar de frânare (este reprezentat prin frâna de staţionare, de mână, cea care menţine autovehiculul imobilizat în pantă, în absenţa conducătorului)
- sistemul suplimentar de frânare (este reprezentat prin dispozitivul de încetinire, frâna de motor, care menţine constantă viteza de coborâre a unor pante lungi, fără o uitlizare îndelungată a frânelor)
 
Sistemul de frânare este un sistem complex format din următoarele componente:
- sistemul de acţionare: este acel sistem care reglează forţa de frânare. Forţa de apăsare a piciorului este transmisă de pedală către servofrână iar pompa de frână transformă forţa amplificată de servofrână în presiune hidraulică cu ajutorul lichidului de frână.
- sistemul de transmitere: preia forţa de frânare prin intermediul lichidului de frână cu ajutorul conductelor şi furtunelor sistemului.
- sistemul mecanic de frânare al roţii: asigură acţionarea dispozitivelor de frânare pentru apăsarea plăcuţelor şi saboţilor pe discuri, respectiv tamburi de frânare.
 
Frâna cu disc se compune din: discurile de frână; placuţele; senzorii de uzură; etrierele. Frâna cu tambur este compusă din: saboţi; tamburi de frână; cilindrii de frână; accesorii.
Sistemul electronic de siguranţă are rolul de a ajuta conducătorul în situaţii critice.
- sistemul ABS previne blocarea roţilor în momentul frânării.
- sistemul ASR previne patinarea roţilor în momentul plecării de pe loc.
- sistemul ESP intervine atunci când apare tendinţa de derapare, stabilizând traiectoria dorită de conducător.
 
Componentele sistemului de frânare:
- pompa centrală de frână care transformă forţa aplicată asupra pedalei în presiune. Presiunea obţinută se transferă pistoanelor din etriere prin intermediul conductelor şi furtunelor.
- frâna cu disc: sunt universal utilizate la automobile pentru stabilitatea lor cât şi pentru buna capacitate de absorbţie termică şi de răcire. Discurile, din fontă, sunt în general ventilate pe puntea faţă şi sunt dimensionate pentru a nu depăşi temperaturi de 600 - 700 °C în cazul unor succesiuni de frânări severe, cum ar fi: coborârile alpine, care solicită capacitatea termică a discurilor şi posibilităţile acestora de răcire, sau înlănţuirile accelerări-frânari, care solicită în mod implicit capacitatea termică a discurilor.
- servofrâna utilizează o parte din vacuumul creat de motor, în colectorul de aspiraţie. Atunci când pedala de frână este acţionată, forţa de apăsare este amplificată prin intermediul unor supape.
- frâna cu tambur este limitată datorită perforamaţelor sale termice modeste, în special în ceea ce priveşte creşterea absorbţiei frânei ce însoţeşte dilatarea tamburului la cald.
 

Citiţi şi:

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: