Bătălie dură pentru milioanele de euro din transportul local din Alba Iulia. Conflict între primar şi firma care a obţinut contractul

Bătălie dură pentru milioanele de euro din transportul local din Alba Iulia. Conflict între primar şi firma care a obţinut contractul

Autobuz de călători al Societăţii de Transport Public Alba Iulia

Un conflict care ar putea duce la blocarea serviciului public de transport local din Alba Iulia se derulează între reprezentanţii Primăriei şi cei ai Societăţii de Transport Public (STP).

Ştiri pe aceeaşi temă

Motivul îl reprezintă valoarea subvenţiei pe care muncipiul Alba Iulia ar urma să o plătească prestatorului, care, potrivit primarului Gabriel Pleşa, ar fi cuprinsă între 6 şi 8 milioane de euro pe an, în următorii şase ani.

Primarul susţine că suma reprezintă circa 20% din bugetul prognozat pentru acest an. În 2020, Primăria Alba Iulia a achitat în contul STP circa 21.400.000 de lei, respectiv circa 4,3 milioane de euro. Conflictul pare a fi şi de natură politică, în condiţiile în care primarul este membru USR, iar societatea a fost mai bine de 10 ani în ”graţiile” administraţiei liberale din Alba Iulia.
 
În ianuarie 2021, Asociaţia Intracomunitară de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local (AIDA-TL) a finalizat licitaţia privind delegarea gestiunii serviciului metropolitan de transport călători pentru Alba Iulia şi alte şapte comune limitrofe. Câştigătorul contractului a fost singurul ofertant -  Societatea de Transport Public SA. Contractul a fost atribuit doar la a treia ”strigare”, precedentele două proceduri de licitaţie au fost anulate după ce la prima nu a fost depusă nicio ofertă, iar la a doua a fost înregistrată una singură, din partea actualului prestator al serviciului. La sfârşitul lunii martie 2020 a fost anulată şi cea de-a doua procedură, în timpul analizei ofertei STP, care a fost considerată neconformă. 

 

Preţ majorat cu 35% la a treia licitaţie

 
În august 2020 a fost demarată a treia procedură, iar preţul contractului a fost majorat cu 35%, respectiv cu mai mult de 60 de milioane de lei. Astfel, valoarea estimată a contractului a ajuns la 229.748.691 de lei, fără TVA. Contractul încheiat în 7 ianuarie 2021, pentru următorii şase ani, este în valoare de 229.598.145 lei (circa 47 milioane de euro), fără TVA, cu 150.546 lei mai mică decât cea estimată. În afară de Alba Iulia, transportul metropolitan se mai derulează în Ciugud, Sântimbru, Mihalţ, Galda de Jos, Cricău, Ighiu şi Întregalde cu o populaţie totală de aproape 98.000 de locuitori.
 
Fiecare administraţie locală va plăti anual o cotă parte reprezentând subvenţia pentru persoanele care beneficiază de scutiri sau reduceri la plata tarifului (pensionari, elevi, studenţi, şomeri, veterani de război etc). 90% din valoarea subvenţiei va fi achitată de municipiul Alba Iulia. Hotărârea AGA AIDA-TL din 7 ianuarie 2021, prin care contarctul a fost atribuit către STP nu a fost semnată de către primarii din Alba Iulia şi Ciugud, care nu au participat la şedinţă.
 

Primarul vrea reluarea procedurii

 
În şedinţa consiliului local din 29 ianuarie, primarul Gabriel Pleşa şi-a exprimat nemulţumirea cu privire la noul contract cu STP, care ar urma să afecteze negativ bugetul local. Pleşa a spus atunci că doreşte prelungirea vechiului contract sau reluarea licitaţiei. Evident că acest lucru nu mai este posibil, în condiţiile în care AIDA-TL a încheiat, deja, noul contract cu STP. 
 
”Această ameninţare cu lăsatul oraşului fără transport este absolut puerilă. Eu vreau să vă spun următorul lucru: eu eram pregătit şi pentru acest lucru, pentru că am primit o somaţie că în data de 16, dacă nu va trece acest proiect de hotărâre, se va sista transportul local în Alba Iulia. Eram foarte hotărât să facem o adresă Prefecturii, ca domnul prefect, până la litigiu, până se va hotărî în instanţă litigiul dintre Consiliul Local şi prestatorul de serviciu, sau AIDA, mai exact, şi Consiliul Local, că aşa este corect, să lanseze invitaţia pe la 3-4-5 firme din ţară să vină să presteze servicii de transport la Alba Iulia. Vreau să vă spun că, cel puţin 3 sau 4 firme ar fi putut să facă acest lucru şi în condiţii mult mai avantajoase pentru bugetul local”, a spus Pleşa în prezenţa consilierilor locali.
 

Facturi de peste 1,8 milioane de lei, returnate 

 
Reprezentanţii societăţii au anunţat că au depus o plângere penală împotriva primarului Gabriel Pleşa. De asemenea, îi solicită să plătească facturi restante în valoare de 1,84 de milioane de lei, emise pe vechiul contract, care au fost restituite societăţii cu menţiunea că “nu există angajamente legale aprobate”.
 
”Dl Pleşa urmăreşte ca persoanele din spatele său să procedeze în mod nelegal şi prin eludarea unei licitaţii pentru efectuarea transportului public în municipiul Alba Iulia. În această ipoteză se urmăreşte eliminarea sistemului de ticheting electronic existent în serviciul de transport public şi care este singurul sistem ce permite asigurarea valabilitaţii biletelor şi abonamentelor (cardurilor) de călătorie în cele 7 zone tarifare şi de asemenea permite ca UAT din AIDA-TL să fie singurele din ţară care plătesc contravaloarea călătoriilor beneficiarilor de gratuităţi în funcţie de validări (călătoriile efective). Aşa fiind, nu se poate susţine, cum în mod eronat afirmă dl Pleşa, că s-ar frauda fondurile publice şi că transportul în municipiu ar fi prea scump. Dacă se studiază oferta de preţ, se poate observa lesne că aceasta cuprinde doar elementele prevăzute de lege, în special prevederile Ord. 272/2007 al ANRSC”, susţine directorul STP, Stelian Nicola.
 
Acesta le solicită consilierilor locali din Alba Iulia să nu dea curs ”susţinerilor dlui Pleşa care sunt minciuni pentru a vă induce în eroare ca să vă determine să preluaţi răspunderea civilă şi penală care la stadiul juridic actual îi aparţine exclusiv”. De asemenea, reprezentantul STP mai afirmă că vechiul contract nu mai poate fi prelungit în condiţiile în care a fost finalizată procedura şi a fost încheiat noul contract aferent perioadei 2021 – 2027.
 
”Procedura de atribuire a Contractului nr. 26/48/07.01.2021 a fost legală. Dl. Pleşa nu îşi poate invoca propria culpă atunci când susţine că nu a fost prezent la adoptarea Hotărârii AGA AIDA-TL nr. 2/07.01.2021. (...) Nimic nu îl împiedica să participe la adoptarea Hotărârii AGA AIDA-Tl nr. 2/07.01.2021 şi să voteze împotrivă sau să se abţină, cum obişnuieşte în mod constant. Nu a făcut aceasta uzitând de o meschinărie ieftină, că nu-i înscris cu CNP în Actul constitutiv şi Statutul AIDA-TL”, a mai susţinut directorul STP, care a completat că acţiunile primarului vizează aducerea unei alte firme de transport în Alba Iulia, care ar fi apropiată de acesta.

 

Primarul susţine că oferta companiei este secretă

 
Primarul a reacţionat pe Facebook: ”Aproape 20% din bugetul local ar urma să plătim, în fiecare din următorii şase ani, ca subvenţie/compensaţie pentru transportul public. Între 6 şi 8 milioane de euro pe an se preconizează că ar fi aceste subvenţii/compensaţii pe care ar urma să le plătim din buzunarul albaiulienilor. Şi să nu credeţi că alba-iulienii vor circula gratuit, ci vor plăti şi ei biletul, care e mai scump decât în unele din marile oraşe din România (În Bucureşti costul unui bilet este 1,3 lei, în Craiova 2 lei, în Cluj-Napoca 2,5 lei). Poate nu ar fi problemă să plătim această sumă, dacă am şti pentru ce plătim, însă oferta financiară depusă compania care a câştigat licitaţia este secretă şi s-a refuzat ca primăriile din zona metropolitană să aibă acces la ea. Aproape 4 luni, Municipiul Alba Iulia, care plăteşte 90% din subvenţia/ compensaţia pentru transportul local în zona metropolitană, a fost tratat cu dispreţ total şi ţinut pe marginea deciziilor”. 
 
Pleşa mai susţine că se va ajunge, cu siguranţă, în instanţă. ”Nu voi răspunde public ameninţărilor primite în ultima perioadă, public sau voalat, din cauza faptului că nu am semnat contractul pentru delegarea serviciului de transport public local”, a completat primarul din Alba Iulia.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările