Mickey Mouse îi prosteşte pe copii? Concluzia unui studiu stârneşte controverse în rândul părinţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Celebrul şoricel creat de Walt Disney vorbeşte, se îmbracă în hăinuţe, la fel ca oamenii, şi are un comportament specific, mai degrabă, omului decât animalului real pe care îl reprezintă, iar acest lucru distorsionează percepţia copiilor de vârste mici asupra realităţii. FOTO Arhiva
Celebrul şoricel creat de Walt Disney vorbeşte, se îmbracă în hăinuţe, la fel ca oamenii, şi are un comportament specific, mai degrabă, omului decât animalului real pe care îl reprezintă, iar acest lucru distorsionează percepţia copiilor de vârste mici asupra realităţii. FOTO Arhiva

Departamentul de psihologie aplicată din cadrul Universităţii Toronto, în Canada, a efectuat un experiment pe baza căruia au fost trase câteva concluzii suprinzătoare, blamate de mulţi părinţi.

Cercetarea în cauză subliniează faptul că percepţia micuţilor cu vârste de până la cinci ani asupra realităţii înconjurătoare poate fi distorsionată de poveştile şi desenele animate în care personajele întruchipează animale înzestrate însă cu o mulţime de caracteristici umane. Mai exact, celebrul şoricel Mickey Mouse vorbeşte, se îmbracă în hăinuţe, la fel ca oamenii, şi are un comportament specific, mai degrabă, omului decât animalului real pe care îl reprezintă. Iar exemplele unor astfel de personaje pot continua la nesfârşit. 

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Toronto sunt de părere că studiul arată cât de importantă este în dezvoltarea normală a copilului, la vârste atât de mici, oferirea unor informaţii factuale, reale, care să-i prezinte realitatea aşa cum este. În această idee, cercetătorii recomandă ca părinţii să le citească celor mici poveşti care să le prezinte animalele aşa cum sunt ele, nu cum sunt înfăţişate în poveşti sau desene animate.

Pe de altă parte, o mulţime de părinţi consideră că psihologii şi oamenii de ştiinţă exagerează şi că astfel de poveşti îi ajută pe copii să înveţe într-un mod amuzant lucururi despre ceea ce îi înconjoară şi că le stimulează şi le dezvoltă imaginaţia.

image

Conform psihologului Patricia Ganea, care a participat la realizarea studiului, derutarea copilului cu astfel de informaţii false îi afectează capacitatea de a învăţa şi a percepe, în general, lucruri concrete. Cercetarea a fost făcută pe două grupuri de copii cu vârste între 3 şi 5 ani. Copiilor din primul grup le-au fost citite pentru o anumită perioadă de timp, în mod repetat, poveşti în care animalele se comportau şi se îmbrăcau precum oamenii, în timp ce puştilor din cel de-al doilea grup li s-au arătat şi citit cărţi cu informaţii care prezentau animalele aşa cum se regăsesc în mediul lor natural. După o vreme li s-au testat cunoştinţele pe care le acumulaseră despre animale. În timp ce copiii din primul grup au fost mult mai predispuşi să creadă sau să fie convinşi că animalele vorbesc, această problemă nu s-a pus în cazul copiilor din cel de-al doilea grup.

image
Cărţile care portretizează animale într-o manieră realistă netezesc drumul spre învăţarea mai rapidă şi înţelegerea într-un mod mult mai corect a realităţii biologice. Am fost surprinşi să observăm în cadrul studiului că inclusiv copiii mai mari erau foarte receptivi la portretizarea antropocentrică (concepţie filozofică potrivit căreia omul este centrul şi scopul universului-n.r.) a animalelor şi erau predispuşi să le atribuie trăsături umane, după ce fuseseră expuşi la mult mai multe cărţi fantastice decât realiste, a mai explicat psihologul Patricia Ganea. 

Psihologul a atras atenţia că studiul nu este menit să-i facă pe părinţi să nu le mai citească celor mici poveşti cu animale asemănătoare cu oamenii, ci se doreşte o atenţionare în sensul că la această vârstă copiii au nevoie şi de lecturi sau de vizonarea unor materiale mai realiste în redarea lumii în care trăim. „Sfătuim părinţii şi educatorii să ia în considerare utilizarea unei varietăţi de informaţii şi de cărţi nonfincţiune şi să folosească şi descrieri realistice ale lumii înconjurătoare. Astfel de cărţi (cărţile de ficţiune-n.r.) nu numai că inhibă învăţarea specifică, factuală, dar interferează şi cu gândirea abstractă şi cu înţelegerea corectă în particular, în acest caz fiind vorba despre animale.“

Viață de cuplu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite