Mulţi dintre aceşti copii cresc într-un ritm de viaţă din ce în ce mai alert şi stresant, care poate limita beneficiile jocului. Mulţi părinţi ştiu intuitiv de ce jocul este important pentru copii, dar, în ciuda numeroaselor sale beneficii, rareori asociem jocul cu învăţarea. Pentru mulţi dintre noi, învăţarea implică dobândirea unei noi abilităţi, cum ar fi memorarea, numărarea, scrierea etc. Adeseori percepem jocul ca fiind dedicat doar pentru distracţie şi neimplicând nicio învăţare reală. Cu toate acestea, conform studiilor, jocul înseamnă învăţare. Copiii învaţă prin joc.

Jocul este esenţial pentru bunăstarea cognitivă, fizică, socială şi emoţională a copiilor şi tinerilor. Deşi toate lucrările şi cercetările au fost dezvoltate în favoarea jocului, ele nu ar trebui interpretate ca fiind împotriva altor activităţi. De exemplu, oportunităţile de îmbogăţire a cunoştinţelor sunt vitale pentru capacitatea copiilor de a progresa academic, iar participarea la activităţi organizate este cunoscută pentru a promova o dezvoltare sănătoasă a acestora.

Jocul le permite copiilor să-şi folosească creativitatea în timp ce îşi dezvoltă imaginaţia, dexteritatea şi puterea fizică, cognitivă şi emoţională, jocul fiind important pentru dezvoltarea sănătoasă a creierului. Prin joc, copiii se implică şi interacţionează cu lumea din jurul lor. Jocul le permite copiilor să creeze şi să exploreze o lume pe care o pot stăpâni, cucerindu-şi temerile în timp ce exersează diferite roluri. Pe măsură ce îşi cunosc şi stăpânesc lumea, jocul îi ajută pe copii să dezvolte noi competenţe care să conducă la dezvoltarea încrederii şi rezistenţei de care vor avea nevoie pentru a face faţă provocărilor cotidiene. La ultimul Atelier pe care l-am coordonat, copiii au putut să descopere percepţiile diferite pe care fiecare copil le are în raport cu emoţiile sale: un copil se poate simţi temător atunci când vede un câine apropiindu-se sau se poate simţi bucuros pentru că va avea ocazia să-l mângâie.

Jocul este binecunoscut a avea rezultate extraordinare în dezvoltarea creativităţii. Creativitatea este asociată cu gândirea divergentă sau capacitatea de a găsi soluţii ingenioase unor provocări existente. Jocul neorganizat şi capacitatea copiilor de a-şi inventa propriile jocuri conduce la dezvoltarea creativităţii.

Povesteam cu una dintre mămicile copiilor participanţi la Atelierele de Joacă UPlay, pe care le organizăm în fiecare duminică în Spaţiul Cultural Recul, despre obiectivele pe care ni le-am propus ca echipă şi de ce am ales să invităm copii cu vârste între 4 şi 8 ani. În primul rând, în activităţi de genul acesta, copiii învaţă unii de la ceilalţi. E bine ştiut faptul că ei imită comportamentele din jurul lor şi astfel integrează mesaje si normele sociale. Grupurile de lucru cu copii de vârste diferite îi pun pe aceştia în situaţia de a învăţa să colaboreze, să negocieze, să-şi exprime nevoile şi nemulţumirile şi să-şi dezvolte toleranţa la frustrare.

În acelaşi timp, copiii care se pot auto-regla îşi pot aştepta rândul, rezistă tentaţiei de a înşfăca jucaria altuia, îşi pot controla emoţiile mai puţin plăcute şi perseverează în task-uri provocatoare. S-a demonstrat faptul că un control emoţional bun face un copil să se adapteze mult mai uşor din punct de vedere social.

Totodată, joaca este crucială în dezvoltarea empatiei şi a capacităţii unui copil de a îi accepta şi tolera pe cei din jur. Copiii care se joacă sunt mai veseli, depaşesc mai uşor perioadele grele sau situaţiile complicate, învaţă şi au capacitatea dezvoltată de a gestiona conflicte.

În al doilea rând, când jocul este condus de copii, aceştia exersează abilităţi de luare a deciziilor, se mişcă în ritmul lor propriu, îşi descoperă propriile zone de interes.

Jocul ajuta la dezvoltarea neuronală. Zona creierului asociată cu procesarea cognitivă poate  beneficia din climatul bogat de joc mai mult decât alte zone ale creierului.

Totodată, jocul este asociat cu dezvoltarea inteligenţei la vârste mai înaintate. Un studiu efectuat la Universitatea Arkansas arată că jucăriile pe care le dăm copiilor conduc la creşterea IQ-ului până la vârsta de 3 ani.

Traiectoria dezvoltării copiilor este determinată, pe lângă cele de mai sus, de relaţiile afective adecvate cu părinţii sau îngrijitorii. Când părinţii îşi observă copiii în joc sau se alătură lor în jocul condus de aceştia, li se oferă o oportunitate unică de a vedea lumea din punctul de vedere al copilului.  Părinţii care au ocazia să privească în lumea copiilor învaţă să comunice mai eficient cu copiii lor. De asemenea, copiii mai puţin comunicativi pot fi capabili să îşi exprime nevoile, experienţele şi chiar frustrările prin joc, oferind părinţilor oportunitatea de a înţelege comportamente delicate şi de a le da sens. Altfel spus, jocul oferă părinţilor o oportunitate minunată de a se conecta autentic cu copiii lor.

Pe de altă parte, e nevoie să recunoaştem că joaca alături de cei mici ne aduce pe noi, adulţii, mai aproape de copilul nostru interior, de sursa creativităţii şi a imaginaţiei pure. Eric Berne vorbeşte despre cele trei ipostaze ale Eului şi cum noi, adulţii, le avem mai mult sau mai puţin dezvoltate în funcţie de tiparele de funcţionare pe care le-am introiectat în copilărie. Aceste ipostaze ne influenţează modul de relaţionare şi de comunicare cu cei din jur. Unui adult care are o ipostază de părinte critic puternic introiectat îi va fi vădit mai dificil să se implice în joaca liberă cu copilul. Dezvoltarea capacităţii de auto-observare poate fi bine-venită în astfel de situaţie.

Jocul este unul dintre cele mai importante părţi ale copilăriei care oferă beneficii importante pentru dezvoltarea copiilor, iar părinţilor le oferă posibilitatea de a se angaja pe deplin cu copiii lor. Cu toate acestea, diferite situaţii şi condiţii fac jocul să fie inaccesibil multor copii. Deoarece ne străduim să creăm un mediu de dezvoltare optim pentru aceştia, rămâne imperativ ca jocul să fie inclus odată cu oportunităţile de învăţare academică şi socială şi ca mediile sigure să fie puse la dispoziţia tuturor copiilor.

Aşa că vă invit să ne fiţi alături la Atelierele de Joacă UPlay. În luna Martie sărbătorim Prietenia: pe 1 Martie ne vedem de la ora 10:30 la Spring friends party. Creăm împreună decoruri şi sărbătorim venirea primăverii cu o petrecere pe cinste. Pe 8 Martie, tot de la ora 10:30, am pregătit un workshop în care vom celebra conexiuniea dintre mamă şi copil prin activităţi de joacă şi creaţie. Ziua de 15 Martie este dedicată dansului si mişcării libere, conexiunii cu ceilalti, felului în care percepem sunetul si emoţiile. Pe 22 Martie învăţăm să realizăm parfumuri din ingrediente naturale. Iar în ultima duminică a lunii facem ca desenul să fie extrem de distractiv. Atelierele sunt concepute pentru a ajuta copiii să dezvolte gândirea creativă, imaginaţia, să încurajeze exprimarea de sine şi să favorizeze potenţialul artistic prin joaca liberă şi cu sens.