Comentariul săptămânii: România, mereu surprinzătoare
0Primele nouă luni ale anului 2010 ne arată o scădere cu 23% a pieţei de autoturisme comercializate. Maşinile produse în România – majoritar Dacia – au scăzut cu 17,6% pe primele nouă luni în condiţiile în care în septembrie au înregistrat o creştere spectaculoasă de 30% faţă de aceeaşi lună a anului trecut.
Importurile o duc mai rău, cu 25,7% mai jos pe primele nouă luni (-4,4% în septembrie). Singura marcă de import cu un progres de piaţă este Chevrolet (+26,4% pe primele nouă luni). În ritmul actual, piaţa României la sfârşitul anului se va situa la 90-100.000 de unităţi, adică exact ce am prognozat cu un an înainte.
Este important de înţeles că aceste cifre se realizează datorită „cuponiadei" Rabla. Influenţa acestui program este covârşitoare şi ne întrebăm ce s-ar fi întâmplat fără. În toate ţările unde s-a aplicat acest program, industria nu doar şi-a revenit la normal, dar a şi depăşit aşteptările. Anul trecut, în plină criză, Germania a ajuns la peste 3,8 milioane de maşini, cel mai bun rezultat înregistrat în ultimii 10 ani. Şi alte ţări au un model similar. Or, la noi şi cu ajutor şi tot suntem sub cele mai proaste cifre din ultimii ani. Spre comparaţie, România anului 2007 era la 315.000 de unităţi vândute şi părea că nimic nu o opreşte să se ducă la jumătate de milion.
Lumea merge binişor spre ieşirea din criză. SUA vor avea o piaţă remarcabil mai mare decât cea din 2009. La fel mai toate ţările din UE, dar şi Rusia - care anul trecut căzuse la fel de dramatic ca România --, Brazilia şi multe altele - ca să nu vorbim de India sau fenomenala China, care va închide 2010 cu peste 17 milioane de unităţi vândute! Cea mai mare piaţă a lumii, cu peste 27% din producţia mondială.
În acest trend mondial, Româ-nia surprinde printr-o tendinţă total opusă. O tendinţă care s-ar putea să se agraveze dacă „cuponiada" se va încheia. Dar şi cu Rabla, tot nu ştim ce ne aşteaptă! Vedeţi ce „exciting" este să trăieşti în România? Eu unul aş prefera fără!