Jazz-ul mi-a completat şi consolidat arhitectura sufletească cu noi chei de boltă şi vibraţii răscolitoare în lungul drum al devenirii mele muzicale ce se va termina odată cu trecerea mea în nefiinţă.

Jazz euroatlantic via Bucureşti

Realizand emisiunea săptămânală „Jazz And Blues A la Carte” la postul public de radio, timp de câţiva ani am avut prilejul să cunosc şi să intervievez muzicieni de marcă din arta jazz-ului. Aşa l-am cunoscut pe pianistul de jazz Lucian Ban într-o seară de radio şi am rămas prieteni. Am descoperit pe unul dintre artiştii români de jazz ce locuieşte şi cântă săptămânal în cele mai bune cluburile de gen din Brooklin, New York, ce şi-a câstigat un renume prin prezenţa sa constantă pe scenă, dar şi prin proiectele şi albumele sale de primă mână . Apoi ne-am reîntâlnit, din nou la Bucureşti cu ocazia concertelor şi lansărilor sale de albume, cât şi prin prezenţa sa ca şi curator al Festivalului JAZZ Bucureşti 2013 şi 2014 .

Muzica sa este de avangardă, încercând constant să dezvolte şi să câştige noi orizonturi muzicale în spiritul marelui oraş New York, ce a scris şi rescrie şi astăzi istoria

Jazz-ului, iar sound-ul pianului său i-a adus din partea criticilor de specialitate comparaţii onorante cu marile nume ale jazz-ului Vladimir Horrowitz şi McCoy Tyner.

Împreună cu renumitul contrabasist american John Hebert, Lucian Ban a iniţiat şi condus Octetul Enesco Re-Imagined dedicat reinterpretării lucrărilor celebrului compozitor George Enescu, un proiect ce s-a bucurat de o excelentă primire în presa internaţională, câstigând o serie de premii „BEST OF 2010” şi fiind aplaudat pe marile scene ale lumii, London Jazz Festival/Royal Elizabeth Hall, Barcelona Jazz Festival, Jazz dÓr din Strasbourg, Capitala Culturală Europeană de la Guimaraes, Portugalia etc.

Considerat de cunoscutul ziar britanic The GUARDIAN drept „un nume de urmarit/ a name to watch” pianistul, compozitorul şi aranjorul Lucian Ban, originar din Cluj, activează la New York unde este liderul mai multor grupuri (Tuba Project, Elevation, Sam Newsome & Lucian Ban), toate implicând muzicieni de prim rang, recunoscuţi în întreaga lume. A editat 8 albume sub nume propriu pentru case de discuri americane şi europene, iar in 2013 şi-a făcut debutul pentru celebra casă de discuri ECM Records (Keith Jarrett, Jan Garbarek etc) cu „Transylvanian Concert”, album ce-i va aduce consacrarea internaţională.

Ultima sa experienţă muzicală se numeşte Fantasm Trio şi este alcătuit din trei muzicieni de talie internaţională - violonistul german Albrecht Maurer, pianistul american de origine română Lucian Ban şi violistul american, nominalizat la premiile Grammy: Mat Maneri - ei celebrează în această toamnă printr-un turneu european lansarea albumului lor Fantasm.

Cei trei muzicieni au colaborat pentru prima oară în mult premiatul octet Enesco Re-Imagined condus de pianistul Lucian Ban şi contrabasistul american John Hebert, un proiect ce „re-imagina” muzica lui George Enescu din perspectiva jazz-ului contemporan. Prezentat în premieră mondială la Festivalul Enescu în 2009 cu un ansamblu ce cuprindea legende ale jazz-ului contemporan precum: Badal Roy (tabla), Gerald Cleaver (baterie), Tony Malaby (saxofoane), Ralph Alessi (trompeta), Enesco Re-Imagined a fost editat de cunoscuta casă Sunnyside Records din NYC şi a câştigat nemumărate premii BEST OF 2013 din partea criticii şi a presei de specialitate, bucurându-se în acelaşi timp de succes în întreaga lume. 

Albumul Fantasm va fi lansat la Bucureşti, cu sprijinul Ambasadei Germaniei, în premieră în data de 10 noiembrie, de la ora 19, la Teatrul Odeon.

Apoi, după Bucureşti (10 nov) vor urma o serie de concerte în România şi Germania, Bistriţa (12 nov), Cluj (13 nov), Alba Iulia (14 nov), Timişoara Jazz & Blues (15 nov), Magdeburg (17 nov), Bruel (18 nov), Köln (19 nov), Munster (20 nov), Köln (23 nov).

Această lansare de proiect, disc şi concert mi-a prilejuit şi un interviu de suflet, cu omul de jazz, Lucian Ban: