Vlogging-ul în grădină, noua modă printre elevii de la liceele agricole. Lecţii practice predate online

Vlogging-ul în grădină, noua modă printre elevii de la liceele agricole. Lecţii practice predate online

Înainte de pandemie, practica agricolă se desfăşura la fermă, însă acum lecţiile sunt puse în aplicare de fiecare elev în parte, în grădina proprie. Imagine: Adevărul

Profesorii şi elevii de la mai multe licee cu profil agricol din ţară au încercat să suplinească orele de practică şi pe cele de tehnologie printr-o serie de lecţii şi probe practice filmate şi prezentate online. Înregistrările sunt distribuite pe Facebook şi din ce în ce mai mulţi elevi s-au filmat în timp ce puneau în practică în grădinile lor ceea ce au învăţat la şcoală, într-un fel de maraton de „vlogging” agricol.

Ştiri pe aceeaşi temă

Până la pandemia de coronavirus, partea practică pentru elevii de la liceele agricole presupunea să meargă la ferme, în grupuri de câte 20-30 de persoane, pentru a lucra alături de profesorii lor, însă noile reguli de distanţare socială fac imposibile aceste deplasări.

Acum, profesorii le explică online elevilor partea teoretică şi le demonstrează câteva tehnici, apoi liceenii le pun în practică şi pot împărtăşi la rândul lor câteva trucuri de agricultură.

„Mândru să fiu fermier” este o campanie de informare destinată tinerilor care vor să devină fermieri sau să aleagă o meserie în domeniul agricol. Iniţiatorii proiectului arată că Romania poate hrăni 80 milioane de oameni, dar importa 2/3 din alimente.

„Există o cerere masivă de specialişti pregătiţi pentru care şi salariile sunt pe măsură (un tractorist poate câştiga 1.500-2.000 de euro pe lună, iar un şef de fermă 3.500 de euro pe lună). Avem acces la miliarde de euro pentru finanţarea de afaceri agricole şi rurale, şi avem chiar prime de 70.000 de euro pentru instalarea tinerilor fermieri”, arată iniţiatorii campaniei.

Numele zimbrilor începe cu „Ro”

Într-una dintre înregistrările video, medicul veterinar Flavius Mihai Foica le vorbeşte elevilor despre despre sănătatea bovinelor, filmându-se cu un pui de zimbru pe nume Ropasca. Viţeaua a fost botezată astfel deoarece toţi ceilalţi pui de zimbru născuţi în România au numele format folosind prefixul Ro. De exemplu, părinţii puiului sunt Romaniţa şi Romică.

„V-am întîmpinat astăzi cu Ropasca, prima viţea de la Rezervaţia de zimbri de la Vama Buzăului din anul acesta. Până acum, în 2020 avem trei fătări. Profităm să facem o lecţie aplicată pentru elevii de la calificarea technician veterinar de la Colegiul Ţara Bârsei pentru a evidenţia importanţa practicii (…) pentru calificarea lucrător în agroturism”, le spun elevilor Flavius Mihai Foica.

Cum pot fi sădite roşiile acasă

Într-un alt video, profesorul-inginer Ileana Bălăceanu, de la Colegiul Ţara Bârsei Prejmer, vorbeşte despre tehnica obţinerii răsadurilor de tomate. „Pentru acesta avem nevoie de un spaţiu aerisit, dezinfectat. (…) În jardinieră o să pun pământ special pentru răsaduri sau pot face un amestec care să nu depăşească PH-ul 6 sau 7. Cu ajutorul unu linear am să trasez rândurile pe care voi semăna seminţele. Distanţa dintre rânduri trebuie să fie de 1 cm maxim 2. Distanţa dintre seminţe, la fel. Dacă seminţele sunt mai vechi, se pot pune în prealabil în apă călduţă. Apoi o să acopăr seminţele cu pământ, maxim 0,5 cm. Este foarte important ca temperatura camerei în care va fi pusă jardiniera să fie între 22 şi 25 grade Celsius până la răsărire. După udeare voi pune peste jardinieră o folie pentru a menţine umiditatea la nivelul solului”, explică profesoara.

Elevii, vloggeri în grădină

Costin Patrik  este elev la Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau” Brăneşti şi le-a prezentat colegilor şi profesorilor cum munceşte în grădina lui şi ce trucuri are pentru a planta răsaduri de roşii . Elevul foloseşte un plantator, mai exact un vârf de par care îl ajută să planteze răsadurile la exact aceeaşi adâncime de fiecare dată. „Plantarea răsadurilor se poate începe când în sol se menţine timp de 5-6 zile timp de circa 15-20 de grade Celsius”, explică elevul în timp ce munceşte în seră.

Nicoleta Munteanu şi Diana Şofineţi sunt eleve în clasa a X-a Liceul „Demostene Botez” Truşeşti şi au înregistrat o demonstraţie practică de plantare a unui pom fructifer. Ele au vorbit despre etapele plantării şi au dat o serie de ponturi: gropile să fie săpate cu câteva luni înainte de plantare, folosirea pământului de la suprafaţă, precum şi păstrarea unei „vetre” numai bune pentru a menţine umiditatea ideală.

Numărul liceelor agricole, în scădere

Potrivit datelor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, dintr-un număr de circa 300 de licee agricole şi conexe consacrate, câte avea România în anul 1989, în prezent numărul acestora s-a redus foarte mult, ajungându-se ca la nivelul anului 2019 să mai existe doar un număr de 58 de licee, foste agricole, care să mai aibă învăţământ agricol preponderent. Conform Ministerului Educaţiei, mai puţin de 4%, adică aproape 7.150 de liceeni, din totalul celor înscrişi în învăţământul tehnologic de patru ani, sunt la un profil ce ţine de domeniul agricol.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: