Tudor Chirilă, despre subiectele la Evaluarea Naţională: „Ce relevanţă are rasa câinelui pentru examenul de literatură?”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

Solistul trupei Vama Veche Tudor Chirilă s-a declarat "un pic şocat" de inutilitatea unora dintre cerinţele pe care le-au avut de rezolvat elevii claselor a VIII-a care au susţinut luni primul examen la Evaluarea Naţională 2022 - cel la Limba română.

La primul subiect, elevii au avut de răspuns la cerinţe din două fragmente din „Toate pânzele sus”, de Radu Tudoran, şi „Frânturi din viaţa lui Delavrancea”, de Cella Delavrancea.

O primă cerinţă a fost ca şcolarii să menţioneze denumirea a două obiecte din magazia vasului.

Artistul Tudor Chirilă a declarat, într-un mesaj video publicat pe pagina sa de Facebook, că primele cerinţe sunt complet inutile şi nu-i încurajează pe copii să gândească critic

"De ce ne interesează pe noi ce să află în magazia vasului? Ce este examenul ăsta? Este un examen de Academia de Poliţie? Vrem să ne asigurăm că de fapt copiii ăştia au citit textul, îi verificăm dacă au ţinut minte ce era în magazia vasului? Este neimportant. Chiar şi pentru clasa a VIII-a, când copiii navighează pe YouTube, au acces la tot felul de informaţii, noi întrebăm în Evaluarea Naţională 2022 ce se afla în magazia vasului şi lucrurile continuă de parcă copiii se vor angaja la Waze sau la Google Maps. Copiii aştia trebuie să înveţe să gândească, să poată purta un dialog, să enunţe de ce le-a plăcut sau nu le-a plăcut acest text.

E important să exersezi gândirea critică, încurajarea copilului de a folosi cuvintele lui, chiar dacă cuvintele lui nu sunt cele mai potrivite pentru un eseu. Şuruburi, cuie! Asta este Evaluarea Naţională”, consideră Tudor Chirilă.

La exerciţiul al doilea, elevilor li s-a cerut să aleagă răspunsul corect pentru numele persoanei responsabile de pregătirea mesei, din textul primit din "Toate pânzele sus!" de Radu Tudoran.

"Pur şi simplu la Evaluarea Naţională nu avem încredere că aceşti copii citesc textele şi îi verificăm ca la poliţie: cine e persoana responsabilă de pregătirea mesei? Cam ce importanţă poate avea asta în felul în care un copil va privi literatura de acum înainte?", se întreabă Tudor Chirilă.

O altă cerinţă, la acelaşi text, a fost ca elevii să scrie din ce rasă face parte câinele Şmil, din fragmentul din "Frânturi din viaţa lui Delavrancea" 

„Oameni buni, ce relevanţă are rasa câinelui pentru examenul de literatură de la Evaluarea Naţională? Din punctul meu de vedere, la literatură ar trebui să fie un examen oral exclusiv în care copiii să reuşească să poată să dezbată împreună cu profesorul lor un text, să fie o discuţie prietenească în care profesorul să poată pune un anumit tip de întrebări, să solicite un tip de răspunsuri din care să reiasă felul cum gândeşte, cum percepe un copil un text ”, a mai afirmat artistul.

Chirilă crede că este important să-i atragem pe copii spre lectură cu "alt tip de programă decât Alexandru Vlahuţă şi România pitorească, unde sunt descrieri după descrieri. Trebuie să ajungi şi în literatura care îi captivează pe copii, pentru că aveam acestă problemă a abandonului de lectură. E nevoie de o literatură a momentului, o literatură modernă care abordează problematici moderne, contemporane, pe care copiii ăştia le au“.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite