INTERVIU Ecaterina Andronescu, la al IV-lea mandat de ministru al Educaţiei: „Am puterea de la Dumnezeu pentru a aduce ceva în plus în învăţământ“

Dna Andronescu a fost şi rector, decan, preşedinte al Consiliului Naţional al Rectorilor, secretar de stat, şi aproape tot ce a decis PSD în materie de educaţie i se datorează. Cu toate acestea, nu crede că spusele dlui Dragnea („România are nevoie disperată să recupereze cele aproape trei decenii în care reforma educaţiei a eşuat“) au vreo legătură cu domnia sa.

Ce nu spune dna Andronescu

  • Abandonul şcolar. Care sunt cauzele, ce soluţii trebuie adoptate pentru eliminarea acestui flagel. Dna Andronescu spune că şcoala a pierdut 1,3 milioane de elevi în ultimii 15 ani. Cum elevi care şi-au urmat părinţii în străinătate sunt circa 500.000, declinul demografic are şi el o contribuţie, dar majoritatea elevilor pierduţi provin din abandonul şcolar. Dna Andronescu ignoră faptul că abandonul şcolar la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a este de 30%, pentru că elevii din rural nu au resurse materiale să meargă la licee la oraş. Cum se poate rezolva problema aceasta?
     
  • Dna Andronescu se declară înspăimântată că în 2018, 55.000 de elevi din 165.000 nu iau 5 la Evaluarea Naţională (EN). Greşeşte. În 2018 au fost înmatriculaţi în clasa a VIII-a 171.000 de elevi, dintre care au lat note peste 5 la EN 105.000 elevi. Rezultă că 66.000 de elevi nu au luat examenul în 2018, adică aproape 40%!
     
  • Dna Andronescu critică curriculumul şcolar, ignorând faptul că din 2012 PSD a fost la putere, cu excepţia anului 2016, iar dânsa a răspuns de educaţie în cadrul PSD. Nu am auzit nicio opinie autocritică în tot discursul dnei Andronescu. Problema nu este un curriculum greu sau uşor. Ci unul care trebuie adecvat diferitelor categorii de inteligenţe, abilităţi, nevoi, cu care elevii vin la şcoală. Aceasta e problema pe care şcoala nu reuşeşte s-o rezolve.
     
  • Despre orientarea şcolară şi profesională, iarăşi nicio vorbă. Foarte mulţi elevi ajung pe trasee educaţionale pentru care nu au resursele şi înclinaţiile necesare.
     
  • Va păstra monitorizarea audio-video la examenele naţionale, sau o va desfiinţa, aşa cum i-a cerut premierului Ponta, cu justificarea că „jigneşte“ profesorii?
     
  • În Germania, începând cu clasa a V-a se desparte filiera teoretică de cea tehnologică. Tot în Germania, 70% dintre elevi învaţă în şcoli profesionale. Ar fi o soluţie şi pentru România, având în vedere economia Germaniei?
     
  • Spunea dna Andronescu în august: Acest guvern nu mă reprezintă nici pe mine, nici pe dumneavoastră, dragi colegi, nici PSD-ul, nici România. Acest guvern este expresia unei singure persoane, ceea ce nu este în regulă". „Eu nu sunt de vânzare“. Acum este ministru al Educaţiei. Şi-a schimbat opinia, acum este de „vânzare“.

Ce spune Ecaterina Andronescu

  • Că trebuie redus numărul de ore la primar, gimnaziu şi liceu. Corect, dar pune carul înaintea boilor. Era necesar un studiu de impact, cum reclamă şi preşedintele Iohannis când respinge legea cu acest obiect. Ordinea era alta: profilul absolventului de primar, gimnaziu şi liceu, competentele generale şi specifice ce trebuie dobândite. Apoi arhitectura curriculară şi abia la sfârşit planurile cadru, adică numărul de ore.
     
  • Vor fi introduse până la 3 ore remediale. Vor fi programate peste cele 30, 32, 34, ore actuale, la gimnaziu. Dar vor fi platite? Sau vor avea soarta orelor de la after school, care nu se mai plătesc, motiv pentru care scade numărul de şcoli care mai au after school.
     
  • „Îmi propun ca în fiecare clasă să existe o tablă inteligentă şi fiecare elev să aibă pe bancă un laptop“. De unde bani pentru această dotare, nu ne spune dna Andronescu. Şi în şcolile unde WC-ul este în curtea şcolii va introduce table inteligente? Cam mare diferenţă de „tehnologie“!
     
  • Manualele scolare vor fi realizate de edituri specializate, printre care si Editura Didactica si Pedagogică. Adică toate eforturile ministrului Liviu Pop, de la PSD, de a crea singura editura de stat care să realizeze manuale sunt aruncate la gunoi. Nu era şefa Comisiei de Invăţământ la Senat, camera decizională, când s-a luat această decizie?
     
  • Profesorii care iau sub 5 la examenul de Titularizare ar putea să nu mai aibă voie să predea. Corect, dar de unde ia altii, când profesorii buni urmeaza exemplul medicilor si pleacă in străinătate, masteratul didactic nu este încă funcţional, motivarea salarială a profesorilor performanţi nu există.
     
  • Creşterea bugetului la Educaţie anual cu 15% până când se va atinge 6% din PIB. Am mai auzit poveşti de acest tip, şi in Pactul pentru Educaţie, niciodată aplicate pentru că nu sunt bani nici pentru pensii si salarii bugetare.
     
  • Cât despre o noua lege a educaţiei, pe care şi-o doreşte dna Andronescu. Cam multe legi ale educaţiei. O astfel de lege isi produce efecte în 12-15 ani. N-are sens să spui că este bună sau proastă înainte de scurgerea acestor ani. Noi am avut 24 de miniştri, fiecare cu „reforma“ sa. Ce a ieşit, trăim acum.

Spune multe dna Andronescu, de vreo 20 de ani. Consecinţe: România este pe ultimele locuri în Europa la testele PISA, are 40% elevi analfabeţi funcţionali, iar angajatorii nu găsesc în piata muncii meseriaşi. Jumătate dintre elevi nu reuşesc la examenele naţionale de absolvire, abandonul şcolar este uriaş, elevii buni şi foarte buni se duc la universităţi străine.

Şi atunci, ce mai vrea dna Andronescu? Să-şi desăvârşească „opera“?