Cum îi constrânge şcoala pe elevi să facă Religia în continuare

Cum îi constrânge şcoala pe elevi să facă Religia în continuare

Elevii sunt constrânşi să facă Religia, în lipsă de opţiuni

Şcoala face presiuni în continuare pentru ca elevii să facă ora de Religie, deşi aceasta nu mai este obligatorie, susţin experţii în Educaţie, dar şi elevii şi părinţii. Presiunile de cele mai multe ori vin indirect, prin simplul fapt că nu le oferă opţiuni elevilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Vlad Ştefan, susţine că, deşi nu a mai auzit cazuri în care profesorii sau directorii să facă presiuni directe asupra elevilor să frecventeze ora de Religie, constrângerea există în continuare, doar că ia altă formă.

„Religia este o opţiune, iar cei care nu optează au dreptul la o alternativă, neglijată de Minister. Când a apărut Ordinul de Ministru privind organizarea orei de Religie, s-a spus că vor fi nişte alternative, din care elevul putea să aleagă, însă aceste alternative nu au mai venit. Ca atare, mulţi copii stau în continuare la ora de curs. Astfel, şcoala constrânge prin faptul că nu oferă opţiuni”, a explicat preşedintele CNE, Vlad Ştefan. 


Totodată, potrivit acestuia, există o situaţie paradoxală pentru că Religia este parte a trunchiului comun, deci obligatoriu, dar este opţională. 

„Se poate propune să se adopte un cadru similar mediului universitar, adică Religia sa deviă facultativă, nici optională, nici obligatorie, cum de foarte multe ori se întamplă”, a mai spus acesta.


Religia sau „jocul de-a puterea”

Expertul în Educaţie, Marian Staş, susţine că presiunile sunt „feroce” şi că trebuie să treacă mult timp până când copiii nu vor mai fi obligaţi să facă Religia, care, în plan mai larg, este un un joc de influenţă al Biserii şi al Statului.

„Presiunile există în continuare şi sunt ucigătoare, feroce. Ce se face în şcoală la ora de Religie nu are nicio legătură cu studiul Religiei. Este vorba de un joc de putere şi influenţă în relaţia Biserică - Stat, iar şcoala funcţionează ca un mecanism de control”, a spus Marian Staş.


Totodată, şi părinţii consideră că presiunile şi implicarea Bisericii sunt foarte mari în şcoli.

„Eu mi-am înscris copilul acum la un liceu privat şi nu am probleme. Cu toate acestea, în opinia mea, în general presiunile sunt foarte mari. Biserica, în primul rând, face presiuni la nivel local”, a spus Domnica Macri.

Un an de reproşuri

Viorica Marin este una dintre mamele care au făcut cerere pentru ca fiica sa să nu frecventeze ora de Religie. Potrivit acesteia, deşi anul acesta, deocamdată copilul nu s-a plâns că profesorii i-ar fi făcut reproşuri, anu trecut situaţia a fost revoltătoare.

„Profesorul de religie avea grijă ca atunci când o întâlnea în pauză pe fiica mea să-i reproşeze că este atee fiindcă nu frecventează ora de religie şi că va avea de suferit la Evaluarea Naţională. Mai mult, cum ora de Religie nu a putut fi plasată prima sau ultima în orar, fiica mea împreună şi alţi doi colegi stăteau cu bodyguard-ul pe holul instituţiei sau în curtea şcolii, iar a sta în curtea şcolii, iarna,  ar fi însemnat boală curată. Am solicitat ca ea să urmeze alte cursuri opţionale, dar răspunsul a fost că nu poate angaja un profesor doar pentru 3-4 elevi. Atunci am convenit să meargă la bibliotecă”, a spus Viorica Marin.

Religia făcută doar la cerere

Curtea Constitutionala a decis la sfârşitul anului 2014 că este neconstituţional articolul din Legea educatiei care spune că elevul poate să nu frecventeze Religia decât la solicitarea scrisă a elevului major sau a părintelui. Ca urmare, Legea educaţiei a fost modificată în 2015 astfel încât frecventarea orelor de Religie să se facă doar la cerere. Solicitarea poate fi făcută de către părinţi, în cazul elevilor minori, sau de către elevii majori.

Mai mult, metodologia de organizare a predării disciplinei Religie „Pentru elevii care nu solicită frecventarea orei de Religie sau cărora nu li s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină, unităţile de învăţământ stabilesc prin propriul regulament de organizare şi funcţionare activităţile pe care aceştia le pot desfăşura, spaţiile în care se desfăşoară activităţile, precum şi responsabilităţile privind asigurarea supravegherii şi siguranţei elevilor, în perioada în care ceilalţi elevi ai clasei participă la ora de Religie”.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările