ANALIZĂ Părinţii agresivi şi lipsa sportului, principalele cauze ale fenomenului de violenţă în şcoli

ANALIZĂ Părinţii agresivi şi lipsa sportului, principalele cauze ale fenomenului de violenţă în şcoli

Pe primul loc în topul infracţiunilor comise de elevi este vătămarea corporală       FOTO: Arhiva Adevărul

S-a dublat numărul actelor de violenţă în şcoli. Specialiştii spun că exemplul negativ din familie, lipsa de activitate fizică şi anturajul sunt principalele cauze ale amplificării fenomenului violenţei şcolare.

Ştiri pe aceeaşi temă

Numărul cazurilor de violenţă în şcolile Capitalei din acest an va ajunge aproape la dublul celui de anul trecut, arată primele date despre fenomenul violenţei în unităţile şcolare făcute publice ieri de Inspectoratul Şcolar Bucureşti (ISMB).

Astfel, datele oficiale arată că dacă pe tot parcursul anului şcolar 2011-2012 au avut loc 147 de incidente, doar din septembrie 2012 până în februarie 2013 şcolile au raportat deja 175 de cazuri de violenţă în incinta şi în jurul şcolilor bucureştene. Iar majoritatea sunt infracţiuni, adică bătăi şi furturi.

Amplificarea fenomenului violenţei s-a observat de altfel la nivel naţional: numărul de infracţiuni în incinta şcolilor şi în zona adiacentă acestora a crescut cu 13% în primul semestru al anului şcolar 2012-2013 faţă de aceeaşi perioadă din anul trecut, cu un total de 740 de astfel de infracţiuni.

Inspectorul General al Municipiului Bucureşti, Constantin Trăistaru, spune că majoritatea incidentelor au fost bătăi şi s-au produs în interiorul şcolilor. Pe locul doi în topul infracţiunilor comise de elevi, sunt furturile, al căror număr aproape s-a triplar, în special al telefoanelor mobile din vestiarele sălilor de sport, care sunt nepăzite.

„Sunt mai multe incidente anul acesta, însă cam tot atâtea şcoli în care ele s-au produs, ceea ce arată tendinţa de repetabilitate a cazurilor în aceeaşi unitate de învăţământ, care a început anul trecut şi s-a acutizat anul acesta“, a explicat inspectorul.  

Exemplul din familie, aplicat la şcoală

Expertul în educaţie Tincuţa Apăteanu a explicat că unul dintre motivele pentru care violenţa în şcoli a crescut este exemplul negativ din familie. „Un studiu UNICEF relevă faptul că mai mult de jumătate dintre părinţii români aplică copiilor lor pedepse fizice, cum ar fi bătaia, pălmuirea, trasul de urechi sau de păr. Iar copiii preiau şi perpetuează comportamente agresive la şcoală“, spune Apăteanu.

Expertul a mai identificat o posibilă cauză: avem prea puţini psihologi în şcoli. „În timp ce normele stabilite de minister spun că ar trebui să existe un consilier la cel mult 800 de elevi, realitatea arată că numărul psihologilor este de două ori mai mic decât cel cerut prin reglementările în vigoare, un psiholog acoperind în medie 1.573 de elevi“, precizează Apăteanu.

Prea puţine ore de sport

Directorul şcolii gimnaziale „Nicolae Titulescu“ din Capitală, Ghiţă Florian, crede că una din cauzele creşterii violenţei în şcoli este lipsa de activitate fizică a copiilor, care au foarte multă energie pe care nu o folosesc în mod util, cum ar fi sportul.

„Dacă mă întrebaţi pe mine, au parte de foarte puţină mişcare pentru vârsta lor, astfel, putem spune că violenţa este o refulare a energiei pe care nu o folosesc acolo unde trebuie, cum ar fi la orele de educaţie fizică“,
spune directorul.

Consilieri şcolari mai vigilenţi

Psihologul Diana Ioaneş, consilier şcolar la Colegiul Naţional „George Coşbuc“, susţine ipoteza influenţei negative a familiei şi a anturajului, însă spune că, în ultima vreme, ISMB insistă pe raportarea mai atentă a violenţelor.

„Violenţa în şcoli este tot mai bine monitorizată, suntem mult mai atenţi ca înainte, iar cei de la inspectorat ne-au cerut să fim foarte vigilenţi şi să raportăm cazurile. Însă, majoritatea copiilor care acţionează astfel urmează exemplul din jur, din familie, din anturaj sau de la televizor. Părinţii nu mai au timp de ei şi, de multe ori, educaţia se face pe stradă şi în grupul de prieteni. Valorile din familie primează: dacă părinţii au dat un exemplu bun şi clar, copilul va reţine şi nu va fi influenţat de mediul extrafamiliar în aceeaşi măsură“, explică
psihologul. ;

Reprezentanţii Poliţiei: dascălii anunţă cu întârziere cazurile

Lipsa paznicilor, a sistemelor de supraveghere, a vestiarelor pentru lucrurile personale, dar şi familiile violente şi dezinteresate de copii ar fi principalele cauze ale agresivităţii elevilor, potrivit unei analize realizate de Poliţia Română pentru ziarul „Adevărul“.

Specialiştii Poliţiei reclamă şi întârzierea cu care dascălii anunţă autorităţile atunci când au de-a face cu cazuri de violenţă la care asistă sau de care aud, dar şi „dorinţa de popularitate a tinerilor (teribilismul), de a avea ceea ce familia nu le oferă sau pur şi simplu de a se răzbuna pe colegii lor din diferite motive, care îi determină pe copii să apeleze la teroare”.

Reprezentanţii Poliţiei Române susţin că şi „prezentarea în mass-media a unor fapte comise cu violenţă, fără a accentua consecinţele acestor violenţe asupra celor ce le-au provocat“ ar fi unul dintre factorii care favorizează agresivitatea tinerilor.

Căpitanul Alin Lungu, din cadrul Poliţiei Capitalei, a explicat că sunt situaţii în care elevii se ameninţă reciproc şi se rănesc, lucru care va avea implicaţii profunde în mediul social şi mai încolo, când aceşti copii vor ajunge la maturitate. „Au fost situaţii în care au avut asupra lor cuţine sau bastoane, obiecte interzise în şcoli“, explică Lungu.

Comisarul-şef de poliţie Graţiela Văduva spune că Poliţia Capitalei derulează deja un program, „Unde-i lege, nu-i tocmeală“, de care beneficiază peste 11.000 de elevi bucureşteni, prin care se împart broşuri de educaţie judiciară în şcoli pentru a-i responsabiliza pe elevi. Există chiar şi un proiect depus la Ministerul Educaţiei pentru introducerea Educaţiei juridice ca materie opţională la clasa a VII-a, susţine Văduva.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările