Ideea ca şcoala să fie exclusiv, sau preponderent on-line, trebuie abandonată

Ce am spus mulţi spune acum şi Academia Română.

Pentru ciclurile preşcolar şi primar (3-11 ani) şcoala on-line este departe de a fi o opţiune; din contră, aceasta poate avea efecte dăunătoare pentru elevi, în sensul periclitării bunei lor dezvoltări psiho-sociale şi intelectuale. Educaţia se face în interacţiune directă cu un educator, relaţia dintre elev şi învăţător/profesor fiind mai mult decât comunicare de sunete şi imagini.  Învăţătorul/profesorul este model, ocrotitor, suport moral etc. şi trebuie perceput în chip nemijlocit de elevi. Educarea prin socializarea directă continuă să fie foarte importantă”.

De data aceasta are dreptate Academia Română. Acelaşi lucru l-au spus mulţi analişti şi comentatori. Adaug şi ciclul gimnazial, în care şcoala on-line nu are ce căuta. Cu atât mai mult mi se pare incredibilă insistenţa ministrului Educaţiei de a păstra la gimnaziu 7 ore de şcoală pe zi. Unde să le facă, în ce săli de clasă, dacă se cere şi respectarea distanţei sociale?

Ministrul Educaţiei explică:

Nu se reduc orele pentru toate clasele pentru că nu se poate implementa de anul ăsta şi nu este recomandat de către specialiştii în ştiinţele educaţiei din grupul de lucru de la Ministerul Educaţiei. …Dacă le spui acum celor de la clasa a VII-a că vor parcurge un alt plan de învăţământ..în nicio ţară din lumea asta nu se procedează aşa din punctul de ştiinţific

Nu este un alt plan de învăţământ, care presupune alte discipline. Este acelaşi plan cadru, dar cu ore mai puţine, proporţional la fiecare materie. Oricum materia este stufoasă, extrem de încărcată, greu de parcurs de către elevi. Dna ministru nu vrea să taie orele de frica sindicatelor, ar face mai bine să recunoască acest fapt. A ţine elevii 7 ore pe zi la şcoală este un atentat la sănătatea lor. Iar în condiţiile actuale, elevii de acasă vor sta 7 ore pe zi în faţa ecranelor? E o glumă proastă!

Mai spune Academia Română:

Generalizarea învăţământului on-line poate compromite întregul sistem de educaţie atât prin consecinţe directe asupra calităţii, cât şi prin cerinţele legate de asigurarea echitabilă a accesului tuturor elevilor/ profesorilor la infrastructură performantă (platforme, comunicare, tablete, calculatoare etc.), care, în acest moment, este, din păcate, deficitară.

Remarcăm utilitatea indubitabilă şi eficienţa instrumentelor pentru organizarea şi desfăşurarea unor activităţi on-line, cu o precizare importantă: utilizarea lor este complementară, fără a exclude educaţia în clasă, cu profesorul care transmite elevilor mult mai mult decât cunoştinţe şi informaţii, care este un model comportamental şi care incumbă un mod de gândire, acţiuni greu de realizat prin internet. …  Preluarea unor modele cu rezultate notabile în alte ţări, fără a ţine seama de particularităţile sistemului naţional de educaţie, de trăsăturile psiho-sociale ale poporului nostru, organizarea de experimente fără un studiu de impact şi lansarea unor programe formative fără coerenţă pot compromite generaţii întregi de tineri. Aceştia, supuşi unor experimente improvizate, născute prin incompetenţă şi lipsă de responsabilitate, devin inadaptaţi social.

Iată că şi Academia Romană face distincţie între digitalizare şi învăţământ on-line. Nu reprezintă acelaşi lucru, nici pe departe.

Repet ce am mai spus. Învăţământul on-line nu se supune niciunui control. Nimeni nu ştie câţi profesori şi elevi participă la învăţământul on-line şi, mai ales, cu ce rezultate. Singurii care câştigă sunt profesorii protejaţi de sindicate. Majoritatea stau acasă pe salariu întreg şi nu fac  învăţământ on-line.

Este extrem de dificil de găsit soluţia corectă pentru începutul anului şcolar. Cum spuneam , există zone geografice, şcoli, în care procesul şcolar poate începe normal, cu toţi elevii la şcoală. Sper ca aceasta să fie soluţia generală. Riscul să apară focare de infecţie este mic, iar clase sau şcoli întregi pot fi imediat carantinate, dacă apare un focar de infecţie.

Alternativa, după pierderea a încă unui trimestru de şcoală, după cel din anul şcolar 2019-2020, înseamnă un an şcolar ratat, şi reluarea întregului proces şcolar de la momentul 1 februarie 2020.

Sau, ne furăm singuri căciula cu învăţământul on-line iar de plătit va plăti întreaga societate peste ani.