Exclusiv Un tramvai numit dorință amânată. Autoritățile din România organizează anul viitor a patra licitație pentru a cumpăra trenuri cu hidrogen

0
Publicat:

De doi ani, autoritățile din România încearcă achiziționarea a 12 trenuri cu hidrogen, finanțarea fiind asigurată prin PNRR. Până la finalul acestui an au fost anulate trei licitații, iar o a patra va fi anul viitor. Pentru a nu pierde finanțarea europeană, trenurile trebuie livrate până în august 2026.

Până acum au fost anulate 3 licitații pentru achiziționarea trenurilor cu hidrogen FOTO Alstom
Până acum au fost anulate 3 licitații pentru achiziționarea trenurilor cu hidrogen FOTO Alstom

Prima licitație a fost organizată de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară în februarie 2023, fiind anulată pentru că nu s-a înscris niciun ofertant. Și a doua licitație a fost anulată în noiembrie 2023, singura ofertă primită fiind declarată neconformă de către membrii comisiei de evaluare. A urmat și o treia licitație, anulată în mai 2024, pentru că nu s-a prezentat vreun ofertant. Drept urmare, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a inițiat o consultare de piață, publicând în SEAP un anunț pe 29 iulie 2024 pentru obţinerea de propuneri şi recomandări din partea operatorilor economici producători de trenuri cu hidrogen asupra specificaţiilor tehnice.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a publicat în SEAP la jumătatea lunii decembrie 2024 anunțul privind organizarea celei de-a patra licitație pentru achiziționarea celor 12 trenuri cu hidrogen, precum și a achiziționării serviciilor de mentenanţă a trenurilor, necesare funcționării trenurilor pentru 15 ani, cu posibilitatea extinderii până la 30 de ani. Valoarea estimată a contractului este între 1,5 miliarde și 2,46 miliarde lei.

”Termenul-limită pentru depunerea ofertelor sau a cererilor de participare este 20 februarie 2025. Nu ne putem pronunța referitor la estimarea unei date fezabile de la care aceste trenuri cu hidrogen ar fi disponibile să circule, în condițiile în care procedura este în stadiul premergător deschiderii ofertelor”, a declarat pentru ”Adevărul” Ilie Cîrceag, director în cadrul Autorității pentru Reformă Feroviară.

Conform proiectului, cele 12 trenuri cu hidrogen ar urma să asigure serviciile de transport feroviar de călători ce vor conecta Bucureștiul cu: Aeroportul Internațional Henri Coandă, precum și Chitila și Titu (la fiecare 30 minute); municipiile reședință de județ Pitești și Târgoviște, precum și orașul Găești (la fiecare oră); municipiile reședință de județ Craiova și Slatina, precum și orașul Balș (de patru ori pe zi); municipiul Curtea de Argeș (de trei ori pe zi). Primul tren cu hidrogen ar urma să fie pus în circulație pe ruta București-Pitești.

Dacă nu se vor găsi soluții în următoarele luni, România riscă să rămână fără finanțarea europeană prin PNRR, termenul de livrare a trenurilor cu hidrogen fiind cel târziu vara lui 2026.

Și mai este o problemă. Lucrările la linia de cale ferată București-Pitești pentru adaptarea la circulația trenurilor cu hidrogen se vor finaliza de-abia în 2026, adică în anul în care e termenul-limită pentru livrarea trenurilor cu hidrogen.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite