UE cere Bruxelles-ului să regândească taxa pentru emisiile din transportul maritim

0
Publicat:

Marile națiuni europene de transport maritim se opun planurilor UE de a taxa navele care intră în apele lor pentru emisii, spunând că această politică ar putea afecta comerțul maritim din afara blocului.

foto navă de transport maritim încărcată cu mărfuri
UE cere Bruxelles-ului să regândească taxa pentru emisiile din transportul maritim Foto:Shutterstock

Într-o scrisoare adresată Comisiei Europene, consultată de Financial Times, miniștrii din șapte țări ale UE, printre care Spania și Italia, au solicitat ca, începând din ianuarie, să se întrerupă planurile de includere a transportului maritim în sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS). În scrisoare se afirmă că această măsură riscă să îndepărteze afacerile din porturile europene, oferind în același timp beneficii limitate pentru mediu, transmite Financial Times.

Regimul ETS care va intra în vigoare în 2024 poate induce emisii către alte părți ale lumii și chiar crește volumul emisiilor de gaze cu efect de seră prin rute mai lungi pentru a evita escalele în porturile UE”, au declarat miniștrii.

De asemenea, ar putea avea „efecte grave asupra sectoarelor noastre de import și export” și asupra investițiilor în porturi, au spus ei.

În cadrul planurilor de impozitare a emisiilor generate de transportul maritim în cadrul jurisdicției sale limitate, Bruxelles-ul va cere în curând armatorilor să cumpere credite pentru fiecare tonă de emisii de CO₂ pe care o produc în timpul călătoriilor între două porturi din UE, precum și pentru jumătate din emisiile generate de transporturile între un port din UE și un port din afara UE.

Normele vor fi introduse treptat, toate emisiile urmând să fie acoperite până în 2026.

Prețul actual în Europa este de aproximativ 80 de euro pe tonă. Lloyd's List, compania de știri și analize din domeniul transportului maritim, a estimat că, dacă prețul carbonului în UE rămâne între 80 și 90 de euro pe tona de CO₂, veniturile fiscale totale obținute din includerea transportului maritim în ETS ar putea depăși 11 miliarde de euro anual.

Potrivit acesteia, nava care va trebui să plătească cea mai mare factură ETS este vasul de croazieră MSC Grandiosa. Aceasta s-ar putea confrunta cu o factură anuală de 11 milioane de euro în 2026.

Deși au declarat că susțin obiectivul general al politicii, miniștrii, printre care se numără și cei ai Greciei, Portugaliei, Ciprului, Croației și Maltei, au afirmat că este posibil ca armatorii să găsească „lacune” și să redirecționeze comerțul prin porturi din afara UE de-a lungul coastei mediteraneene, cum ar fi Tanger Med din Maroc sau Port Said din Egipt, pentru a evita costurile suplimentare.

Bruxelles-ul a adoptat norme pentru a preveni evaziunea prin aceste două porturi mediteraneene, deoarece acestea se află la mai puțin de 300 de mile marine de țărmurile UE, dar miniștrii au declarat că acest lucru „nu este suficient”.

Miniștrii au cerut Comisiei să facă o declarație publică în care să se angajeze „să abordeze prin măsuri concrete” riscurile pentru porturile din UE asociate cu introducerea taxei. Experții în domeniul mediului și al comerțului au respins afirmațiile miniștrilor privind pierderea comerțului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite